|Pagina 1 - Generalitati|
|Pagina 2 - Factori generali|
|Pagina 3 - Consideratii
preliminare| |Pagina
4 - Schita "posibila"|
Sectiunea 8 – Riscuri si oportunitati.
Pentru
aceasta sectiune nu exista un tipar "de redactare" deoarece el ar fi imposibil
de structurat. In afara riscurilor legal recunoscute (cum ar fi cele de
forta majora) este necesar sa se inteleaga ca o analiza de risc si oportunitate
in afacerea estimata este un bun factor protectiv pentru evolutia ulterioara,
lucru care poate anula complicatiile ulterioare legate de esec.
Bineinteles ca o analiza prea "critica" poate anula sansele Dvs. de a obtine
finantare dar, in anumite limite este obligatoriu atat pentru Dvs. cat
si pentru cel care acorda finantarea sa aiba posibilitatea de a "estima"
riscurile care pot apare, Dvs./ grupul Dvs. de analiza fiind cei care cunosc
cel mai bine care sunt posibilitatile ca ceva neprevazut (atat in sens
pozitiv - oportunitate - cat si in sens negativ - risc - sa apara).
Poate ca, de aceea, planurile de finantare trebuie sa cuprinda cel putin
analiza urmatorilor factori:
1. riscuri – planurile managementului de a le minimaliza;
2. opotunitati – posibile avantaje ale companiei daca rezultatele estimate
sunt obtinute;
Posibilitatile alternative de tratare a riscurilor si oportunitatilor,
a obiectivelor si limitelor care au fost deja discutate detaliat.
Dupa cum a fost precizat anterior, exista trei moduri de a trata aceasta
problema:
1. prin tratarea fiecarei sectiuni intr-o parte separata a planului;
2. prin discutarea lor intr-o anexa;
3. prin tratarea problemelor principale atunci cand acestea sunt evidentiate
in continutul documentului.
O problema "discutabila" este oportunitatea de a obtine finantari cumulate,
de la mai multe surse de finantare pentru acelasi obiectiv. Astfel, marea
majoritate a institutiilor/ persoanelor juridice ce acorda finantari vor
fi interesate in ceea ce priveste existenta unor alte finantari obtinute
de intreprindere. Astfel, aceste solicitari pot include cereri de date
in ceea ce priveste finantarea/ finantarile obtinute in trecut de intreprindere
pe titlul de proiect respectiv, anul acordarii, tipul finantarii, etc.
De asemeni se cer date referitoare la alte solicitari de finantare pentru
proiectul propus.
NOTA: Orice plan de afaceri redactat si inaintat catre o institutie/
persoana juridica ce acorda finantari/ imprumuturi va cuprinde o sectiune
de incheiere legata de presupunerile si riscurile considerate in elaborarea
proiectului respectiv.
Fara a avea intentia de a plictisi este bine sa va reamintim ca Dvs. nu
participati, pur si simplu, la o evaluare a afacerii care, in schimbul
"valorii acesteia", sa va dea dreptul la finantare (exceptie facand planurile
de afaceri "interne", pentru obtinerea de finantari de la proprietari,
actionari, sefi de departamente, etc.). Dupa o evaluare care va tine cont,
de exemplu, de:
1. Relevanta;
1.1 Cat de relevanta este propunerea pentru nevoile si constrangerile
specifice regiunii vizate? (inclusiv evitarea duplicarii si sinergia cu
alte initiative ale Comunitatii Europene/ institutiei ofertante de credit);
1.2 Cat de clar definite si strategic selectate sunt grupurile tinta?
1.3 Cat de relevanta este propunerea pentru nevoile grupurilor tinta
propuse?
1.4 Cat de relevanta este propunerea pentru obiectivele si pentru una
sau mai multe din prioritatile programului?
1.5 Cat de coerente, potrivite si practice sunt activitatile propuse?
1.6 In ce masura propunerea contine elemente specifice generatoare
de valoare adaugata, cum ar fi tehnici inovative, modele de buna practica,
promovarea egalitatii intre sexe si oportunitati egale?
2. Metodologie;
2.3 Cat de coerent este conceput planul general al proiectului (Inclusiv
pregatirea pentru evaluare)?
2.5 Cat de satisfacator este nivelul implicarii si al activitatii partenerilor?
Nota: Daca nu exista parteneri punctajul tinde spre "zero";
2.6 Cat de clar si realizabil este planul de actiune?
2.7 In ce masura propunerea contine indicatori verificabili in mod
obiectiv pentru rezultatele proiectului?
3. Durabilitate;
3.1 In ce masura este posibil ca proiectul sa aiba un impact tangibil
asupra grupurilor tinta?
3.2 In ce masura propunerea contine potentiale efecte multiplicatoare?
(Incluzand posibilitatile de extindere a rezultatelor proiectului, diseminarea
informatiilor);
3.3 In ce masura rezultatele proiectului propus sunt durabile din punct
de vedere:
- financiar (Cum vor fi finantate activitatile dupa incheierea finantarii
din partea Comisiei Europene, institutiei de credit sau bugetului de stat?);
- institutional (structurile vor permite continuarea activitatilor
la sfarsitul prezentului proiect? Va exista “proprietate” locala asupra
rezultatelor proiectului?);
- la nivel de politica (unde este cazul) (Care va fi impactul structural
al proiectului – ex.: va duce la imbunatatirea legislatiei, normelor de
conduita, metodelor etc.?);
4. Buget si Raport cost/beneficiu;
4.1 In ce masura bugetul este clar si detaliat?
4.2 In ce masura cheltuielile propuse sunt necesare pentru punerea
in aplicare a proiectului?
5. Capacitatea si Experienta Managementului;
5.1 Cat de adecvata este experienta anterioara a solicitantului in
managementul proiectului? Nota: Daca solicitantul nu are experienta anterioara
in managementul proiectelor, punctajul tinde spre "zero";
5.2 Cat de corespunzatoare este experienta tehnica a solicitantului?
(Ex.: Cunoasterea problemelor tehnice carora se adreseaza);
5.3 Cat de eficace este capacitatea de management actuala a solicitantului
(incluzand personal, echipament si abilitatea de a administra bugetul proiectului)?
...
se va ajunge, foarte probabil, la obtinerea finantarii. Dar, pana la a
primi propriu-zis banii, mai este cale lunga. Inainte de toate este necesara
incheierea unui "Contract" cu autoritatea contractanta/ decidentul de finantare.
Acest contract va presupune unele riscuri reale nascute din drepturile
si obligatiile stabilite prin acesta, cum ar fi:
Suma finala a finantarii nerambursabile.
In contract va fi stipulata suma maxima a finantarii nerambursabile.
Asa cum se mentioneaza, aceasta suma se bazeaza pe bugetul care reprezinta
numai o estimare. Prin urmare, aceasta suma devine finala numai dupa terminarea
proiectului si prezentarea rapoartelor tehnice si financiare finale. Pana
atunci pot apare numeroase riscuri si oportunitati pe care este bine sa
le fi luat in calcul. Cel mai "implicativ" eveniment va si, insa:
Esecul in realizarea obiectivelor.
Daca Beneficiarul nu reuseste sa puna in aplicare proiectul in conditiile
asumate si stipulate in contract, Autoritatea Contractanta/ decidentul
de finantare isi rezerva dreptul de a intrerupe platile si/sau de a rezilia
contractul. Contributia Autoritatii Contractante/ finantatorului poate
fi redusa si/sau Autoritatea Contractanta/ finantatorul poate cere inapoierea,
in totalitate sau partial a sumelor deja platite daca beneficiarul nu respecta
termenii contractuali (a nu se pierde din vedere garantatele penalitati
si/ sau dobanzi percepute la suma "imprumutata".
Foarte probabil ca multi se vor gandi la posibilitatea de completare "din
mers" a contractului de finantare. Ar fi bine sa nu uitam ca bancile modifica
contractele de credit la buna lor discretie avand sustinere si de partea
legislatiei ambigue. Veti comenta ca, in cadrul institutiilor de credit
guvernamentale nu apar asemenea fenomene... Credeti?!? Va asigur ca este
mult mai rau daca nu aveti "relatii"... "sansa"... sau "altele asemenea".
Dar sa discutam "varianta" intelegerii contractuale:
Amendamente la contract si modificari in cadrul bugetului.
Orice modificare a contractului trebuie stabilita in scris intr-un
amendament la contractul original (care implica acordul ambelor parti?!?).
Elementele de buget pot varia fata de cifrele initiale, daca sunt indeplinite
urmatoarele conditii:
(1) Variatiile/modificarile nu afecteaza scopul de baza al proiectului;
si
(2) Impactul financiar se limiteaza la un transfer in cadrul unui singur
capitol de buget sau la un transfer intre capitole de buget care implica
o modificare mai mica de 10% a sumei initiale a capitolului bugetar.
In acest caz, Beneficiarul poate opera modificarea si trebuie sa informeze
fara intarziere Autoritatea Contractanta/ decidentul de finantare.
Aceasta metoda nu poate fi utilizata pentru a modifica capitolul de
buget pentru costuri indirecte (de regie) sau pentru rezerva de cheltuieli
neprevazute, pentru care inca necesara aprobarea prealabila a Autoritatii
Contractante/ decidentului de finantare.
In toate celelalte cazuri trebuie inaintata in prealabil, in scris,
o cerere catre Autoritatea Contractanta/ decidentul de finantare si se
va cere un amendament la contract.
Poate ca perceptia noastra este "modificata" de o realitate prea crunt
privita. Poate (!?!). In fond, 10 % este o marja destul de onesta si lejera...
Credeti?!? Imaginativa ca realizati o proiectie financiara pe 3 ani la
o suma "X". Daca vom avea o "partajare de consum" a bugetului de 60 % in
primul an, de 30 % in al doilea si de 10 % in al treilea, imaginati-va
ce se poate intampla daca in primul an de "afacere" se "estimeaza" eronat
cu 5 % inflatia (sau, de ce sa nu fim sinceri cu tara noastra cea "afacerista"
- Romania, o estimare eronata a preturilor reale). "Colac peste pupaza"
in al doilea an "o nimerim" dar, in al treilea an... Stupoare, inflatia
este de... (?!?!). Orice calcul veti face veti fi multumit de rezultat
doar daca sunteti Nostradamus. Nu vreau sa mai continui deoarece sunt sigur
ca sunt foarte multi care cred in visul cu "redresarea economica a Romaniei"
(cel putin in maniera de guvernare a anilor '90 - 2002).
Riscurile de incetare ale afacerii vor fi, in consecinta, imense. Daca
nu vom pierde din vedere ca sunteti obligat sa realizati raportari constante...:
Rapoartele trebuie intocmite in limba stipulata in contract. Trebuie
sa se depuna rapoarte tehnice si financiare impreuna cu cererile de plata.
Rapoartele depuse pentru plati intermediare vor trebui insotite de un plan
de actiune si un buget pentru urmatoarea perioada de punere in aplicare
a proiectului. Nu uitati ca aproape intotdeauna, in conformitate cu prevederile
contractuale, Autoritatea Contractanta/ decidentul de finantare isi rezerva
dreptul de a solicita informatii suplimentare.
Rapoartele sunt hartii, veti spune multi dintre Dvs. OK! Aveti dreptate...
Ce veti mai comenta cand veti citi cele de mai jos?
Plati:
Beneficiarul va primi o plata in avans. Daca durata totala a proiectului
nu depaseste 12 luni sau daca finantarea nerambursabila nu depaseste 100.000
EURO, plata in avans reprezinta 80% din valoarea finantarii nerambursabile.
Daca durata proiectului depaseste 12 luni si finantarea nerambursabila
este mai mare de 100.000 EURO, avansul este de 80% din bugetul previzionat
pentru primele 12 luni ale proiectului. In acest caz platile intermediare
ulterioare pot fi facute dupa depunerea de catre beneficiar si aprobarea
de catre Autoritatea Contractanta/ decidentul de finantare a unui raport
intermediasr si a unui plan de actiune pentru perioada urmatoare.
Diferenta de plata va fi executata dupa depunerea de catre beneficar
si aprobarea de catre Autoritatea Contractanta a raportului final.
Inregistrari si conturi ale proiectului:
Beneficiarul trebuie sa tina inregistrari exacte si periodice, precum
si inregistrari contabile separate si transparente ale implementarii proiectului.
Beneficiarul trebuie sa pastreze inregistrarile timp de cinci ani dupa
data de terminare a proiectului.
Auditul:
Daca valoarea finantarii nerambursabile este 100.000 EURO sau mai mult,
auditul final va fi facut la finalizarea proiectului. Mai mult, daca durata
proiectului depaseste 18 luni, un audit anual va fi facut pentru fiecare
perioada de implementare de 12 luni dupa data de inceput a proiectului.
Contractul prevede posibilitatea verificarii documentelor si a locurilor
de implementare a proiectului de catre servicii ale Autoritatii Contractante,
decidentului de finantare si corpurilor de contriol ale acestuia, ale Comisiei
Europene si de catre Curtea Europeana a Auditorilor, institutii de control
guvernamentale sau conexe, etc..
Deci, este bine de retinut ca finantarile, chiar daca sunt "granturi" (credite
nerambursabile) sau credite cu dobanda preferentiala, sunt ceva deosebit
de serios care implica pe langa responsabilitate si mult, mult "noroc".
Pentru marea majoritate a finantarilor de care am auzit si care au dus
la imbogatirea celor bogati, la falimente de banci deosebit de puternice
si stabile, la scandaluri legate de finantarile "ciudate" sau demonstrat
"perverse" din partea Comunitatii Europene sau ale Bancii Mondiale, nu
putem lua in calcul "seriozitatea" acordata sau solicitata. Important este
ca Dvs. doriti sa faceti ceva si este bine sa stiti ce urmeaza. O finantare
este egala, de cele mai multe ori, ori cu "urcusul" ori cu "coborasul".
Pentru "cultura generala" este bine sa mai stiti ceva legat de...
Publicitate:
Trebuie asigurate o promovare potrivita si o publicitate adecvata pentru
acest program finantat cu fonduri de la Comisia Europeana sau alta institutie
de finantare, si din bugetul Romaniei, de exemplu, in rapoartele si publicatiile
produse ca rezultat al proiectului sau in afisele publicitare ale proiectului.
Daca nu veti estima bine riscurile si oportunitatile, sa nu ajungeti sa
faceti reclama unei institutii de credit si/ sau organizatiilor "conexate"
la "sistem" celor care stiu ca aproape v-ati distrus sanatatea si...