|Home Work Page|   |Home "Proceduri de solicitare"|

|Pagina 1 - Generalitati|   |Pagina 2 - Factori generali|   |Pagina 3 - Consideratii preliminare|   |Pagina 4 - Schita "posibila"|


|Sectiunea 1|   |Sectiunea 2|   |Sectiunea 3|   |Sectiunea 4|   |Sectiunea 5|   |Sectiunea 6|   |Sectiunea 7|   |Sectiunea 9|


           Planul de afaceri - Sectiunea 8.

            Sectiunea 8 – Riscuri si oportunitati.

            Pentru aceasta sectiune nu exista un tipar "de redactare" deoarece el ar fi imposibil de structurat. In afara riscurilor legal recunoscute (cum ar fi cele de forta majora) este necesar sa se inteleaga ca o analiza de risc si oportunitate in afacerea estimata este un bun factor protectiv pentru evolutia ulterioara, lucru care poate anula complicatiile ulterioare legate de esec.
            Bineinteles ca o analiza prea "critica" poate anula sansele Dvs. de a obtine finantare dar, in anumite limite este obligatoriu atat pentru Dvs. cat si pentru cel care acorda finantarea sa aiba posibilitatea de a "estima" riscurile care pot apare, Dvs./ grupul Dvs. de analiza fiind cei care cunosc cel mai bine care sunt posibilitatile ca ceva neprevazut (atat in sens pozitiv - oportunitate - cat si in sens negativ - risc - sa apara).
            Poate ca, de aceea, planurile de finantare trebuie sa cuprinda cel putin analiza urmatorilor factori:
1. riscuri – planurile managementului de a le minimaliza;
2. opotunitati – posibile avantaje ale companiei daca rezultatele estimate sunt obtinute;
            Posibilitatile alternative de tratare a riscurilor si oportunitatilor, a obiectivelor si limitelor care au fost deja discutate detaliat.
            Dupa cum a fost precizat anterior, exista trei moduri de a trata aceasta problema:
1. prin tratarea fiecarei sectiuni intr-o parte separata a planului;
2. prin discutarea lor intr-o anexa;
3. prin tratarea problemelor principale atunci cand acestea sunt evidentiate in continutul documentului.
            O problema "discutabila" este oportunitatea de a obtine finantari cumulate, de la mai multe surse de finantare pentru acelasi obiectiv. Astfel, marea majoritate a institutiilor/ persoanelor juridice ce acorda finantari vor fi interesate in ceea ce priveste existenta unor alte finantari obtinute de intreprindere. Astfel, aceste solicitari pot include cereri de date in ceea ce priveste finantarea/ finantarile obtinute in trecut de intreprindere pe titlul de proiect respectiv, anul acordarii, tipul finantarii, etc. De asemeni se cer date referitoare la alte solicitari de finantare pentru proiectul propus.
NOTA: Orice plan de afaceri redactat si inaintat catre o institutie/ persoana juridica ce acorda finantari/ imprumuturi va cuprinde o sectiune de incheiere legata de presupunerile si riscurile considerate in elaborarea proiectului respectiv.
            Fara a avea intentia de a plictisi este bine sa va reamintim ca Dvs. nu participati, pur si simplu, la o evaluare a afacerii care, in schimbul "valorii acesteia", sa va dea dreptul la finantare (exceptie facand planurile de afaceri "interne", pentru obtinerea de finantari de la proprietari, actionari, sefi de departamente, etc.). Dupa o evaluare care va tine cont, de exemplu, de:

1. Relevanta;
1.1 Cat de relevanta este propunerea pentru nevoile si constrangerile specifice regiunii vizate? (inclusiv evitarea duplicarii si sinergia cu alte initiative ale Comunitatii Europene/ institutiei ofertante de credit);
1.2 Cat de clar definite si strategic selectate sunt grupurile tinta?
1.3 Cat de relevanta este propunerea pentru nevoile grupurilor tinta propuse?
1.4 Cat de relevanta este propunerea pentru obiectivele si pentru una sau mai multe din prioritatile programului?
1.5 Cat de coerente, potrivite si practice sunt activitatile propuse?
1.6 In ce masura propunerea contine elemente specifice generatoare de valoare adaugata, cum ar fi tehnici inovative, modele de buna practica, promovarea egalitatii intre sexe si oportunitati egale?
2. Metodologie;
2.3 Cat de coerent este conceput planul general al proiectului (Inclusiv pregatirea pentru evaluare)?
2.5 Cat de satisfacator este nivelul implicarii si al activitatii partenerilor? Nota: Daca nu exista parteneri punctajul tinde spre "zero";
2.6 Cat de clar si realizabil este planul de actiune?
2.7 In ce masura propunerea contine indicatori verificabili in mod obiectiv pentru rezultatele proiectului?
3. Durabilitate;
3.1 In ce masura este posibil ca proiectul sa aiba un impact tangibil asupra grupurilor tinta?
3.2 In ce masura propunerea contine potentiale efecte multiplicatoare? (Incluzand posibilitatile de extindere a rezultatelor proiectului, diseminarea informatiilor);
3.3 In ce masura rezultatele proiectului propus sunt durabile din punct de vedere:
- financiar (Cum vor fi finantate activitatile dupa incheierea finantarii din partea Comisiei Europene, institutiei de credit sau bugetului de stat?);
- institutional (structurile vor permite continuarea activitatilor la sfarsitul prezentului proiect? Va exista “proprietate” locala asupra rezultatelor proiectului?);
- la nivel de politica (unde este cazul) (Care va fi impactul structural al proiectului – ex.: va duce la imbunatatirea legislatiei, normelor de conduita, metodelor etc.?);
4. Buget si Raport cost/beneficiu;
4.1 In ce masura bugetul este clar si detaliat?
4.2 In ce masura cheltuielile propuse sunt necesare pentru punerea in aplicare a proiectului?
5. Capacitatea si Experienta Managementului;
5.1 Cat de adecvata este experienta anterioara a solicitantului in managementul proiectului? Nota: Daca solicitantul nu are experienta anterioara in managementul proiectelor, punctajul tinde spre "zero";
5.2 Cat de corespunzatoare este experienta tehnica a solicitantului? (Ex.: Cunoasterea problemelor tehnice carora se adreseaza);
5.3 Cat de eficace este capacitatea de management actuala a solicitantului (incluzand personal, echipament si abilitatea de a administra bugetul proiectului)?

            ... se va ajunge, foarte probabil, la obtinerea finantarii. Dar, pana la a primi propriu-zis banii, mai este cale lunga. Inainte de toate este necesara incheierea unui "Contract" cu autoritatea contractanta/ decidentul de finantare. Acest contract va presupune unele riscuri reale nascute din drepturile si obligatiile stabilite prin acesta, cum ar fi:
            Suma finala a finantarii nerambursabile.
In contract va fi stipulata suma maxima a finantarii nerambursabile. Asa cum se mentioneaza, aceasta suma se bazeaza pe bugetul care reprezinta numai o estimare. Prin urmare, aceasta suma devine finala numai dupa terminarea proiectului si prezentarea rapoartelor tehnice si financiare finale. Pana atunci pot apare numeroase riscuri si oportunitati pe care este bine sa le fi luat in calcul. Cel mai "implicativ" eveniment va si, insa:
            Esecul in realizarea obiectivelor.
Daca Beneficiarul nu reuseste sa puna in aplicare proiectul in conditiile asumate si stipulate in contract, Autoritatea Contractanta/ decidentul de finantare isi rezerva dreptul de a intrerupe platile si/sau de a rezilia contractul. Contributia Autoritatii Contractante/ finantatorului poate fi redusa si/sau Autoritatea Contractanta/ finantatorul poate cere inapoierea, in totalitate sau partial a sumelor deja platite daca beneficiarul nu respecta termenii contractuali (a nu se pierde din vedere garantatele penalitati si/ sau dobanzi percepute la suma "imprumutata".
            Foarte probabil ca multi se vor gandi la posibilitatea de completare "din mers" a contractului de finantare. Ar fi bine sa nu uitam ca bancile modifica contractele de credit la buna lor discretie avand sustinere si de partea legislatiei ambigue. Veti comenta ca, in cadrul institutiilor de credit guvernamentale nu apar asemenea fenomene... Credeti?!? Va asigur ca este mult mai rau daca nu aveti "relatii"... "sansa"... sau "altele asemenea". Dar sa discutam "varianta" intelegerii contractuale:
            Amendamente la contract si modificari in cadrul bugetului.
Orice modificare a contractului trebuie stabilita in scris intr-un amendament la contractul original (care implica acordul ambelor parti?!?).
Elementele de buget pot varia fata de cifrele initiale, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
(1) Variatiile/modificarile nu afecteaza scopul de baza al proiectului; si
(2) Impactul financiar se limiteaza la un transfer in cadrul unui singur capitol de buget sau la un transfer intre capitole de buget care implica o modificare mai mica de 10% a sumei initiale a capitolului bugetar.
In acest caz, Beneficiarul poate opera modificarea si trebuie sa informeze fara intarziere Autoritatea Contractanta/ decidentul de finantare.
Aceasta metoda nu poate fi utilizata pentru a modifica capitolul de buget pentru costuri indirecte (de regie) sau pentru rezerva de cheltuieli neprevazute, pentru care inca necesara aprobarea prealabila a Autoritatii Contractante/ decidentului de finantare.
In toate celelalte cazuri trebuie inaintata in prealabil, in scris, o cerere catre Autoritatea Contractanta/ decidentul de finantare si se va cere un amendament la contract.
            Poate ca perceptia noastra este "modificata" de o realitate prea crunt privita. Poate (!?!). In fond, 10 % este o marja destul de onesta si lejera... Credeti?!? Imaginativa ca realizati o proiectie financiara pe 3 ani la o suma "X". Daca vom avea o "partajare de consum" a bugetului de 60 % in primul an, de 30 % in al doilea si de 10 % in al treilea, imaginati-va ce se poate intampla daca in primul an de "afacere" se "estimeaza" eronat cu 5 % inflatia (sau, de ce sa nu fim sinceri cu tara noastra cea "afacerista" - Romania, o estimare eronata a preturilor reale). "Colac peste pupaza" in al doilea an "o nimerim" dar, in al treilea an... Stupoare, inflatia este de... (?!?!). Orice calcul veti face veti fi multumit de rezultat doar daca sunteti Nostradamus. Nu vreau sa mai continui deoarece sunt sigur ca sunt foarte multi care cred in visul cu "redresarea economica a Romaniei" (cel putin in maniera de guvernare a anilor '90 - 2002).
            Riscurile de incetare ale afacerii vor fi, in consecinta, imense. Daca nu vom pierde din vedere ca sunteti obligat sa realizati raportari constante...:
Rapoartele trebuie intocmite in limba stipulata in contract. Trebuie sa se depuna rapoarte tehnice si financiare impreuna cu cererile de plata. Rapoartele depuse pentru plati intermediare vor trebui insotite de un plan de actiune si un buget pentru urmatoarea perioada de punere in aplicare a proiectului. Nu uitati ca aproape intotdeauna, in conformitate cu prevederile contractuale, Autoritatea Contractanta/ decidentul de finantare isi rezerva dreptul de a solicita informatii suplimentare.
            Rapoartele sunt hartii, veti spune multi dintre Dvs. OK! Aveti dreptate... Ce veti mai comenta cand veti citi cele de mai jos?
Plati:
Beneficiarul va primi o plata in avans. Daca durata totala a proiectului nu depaseste 12 luni sau daca finantarea nerambursabila nu depaseste 100.000 EURO, plata in avans reprezinta 80% din valoarea finantarii nerambursabile. Daca durata proiectului depaseste 12 luni si finantarea nerambursabila este mai mare de 100.000 EURO, avansul este de 80% din bugetul previzionat pentru primele 12 luni ale proiectului. In acest caz platile intermediare ulterioare pot fi facute dupa depunerea de catre beneficiar si aprobarea de catre Autoritatea Contractanta/ decidentul de finantare a unui raport intermediasr si a unui plan de actiune pentru perioada urmatoare.
Diferenta de plata va fi executata dupa depunerea de catre beneficar si aprobarea de catre Autoritatea Contractanta a raportului final.
Inregistrari si conturi ale proiectului:
Beneficiarul trebuie sa tina inregistrari exacte si periodice, precum si inregistrari contabile separate si transparente ale implementarii proiectului. Beneficiarul trebuie sa pastreze inregistrarile timp de cinci ani dupa data de terminare a proiectului.
Auditul:
Daca valoarea finantarii nerambursabile este 100.000 EURO sau mai mult, auditul final va fi facut la finalizarea proiectului. Mai mult, daca durata proiectului depaseste 18 luni, un audit anual va fi facut pentru fiecare perioada de implementare de 12 luni dupa data de inceput a proiectului.
Contractul prevede posibilitatea verificarii documentelor si a locurilor de implementare a proiectului de catre servicii ale Autoritatii Contractante, decidentului de finantare si corpurilor de contriol ale acestuia, ale Comisiei Europene si de catre Curtea Europeana a Auditorilor, institutii de control guvernamentale sau conexe, etc..
            Deci, este bine de retinut ca finantarile, chiar daca sunt "granturi" (credite nerambursabile) sau credite cu dobanda preferentiala, sunt ceva deosebit de serios care implica pe langa responsabilitate si mult, mult "noroc". Pentru marea majoritate a finantarilor de care am auzit si care au dus la imbogatirea celor bogati, la falimente de banci deosebit de puternice si stabile, la scandaluri legate de finantarile "ciudate" sau demonstrat "perverse" din partea Comunitatii Europene sau ale Bancii Mondiale, nu putem lua in calcul "seriozitatea" acordata sau solicitata. Important este ca Dvs. doriti sa faceti ceva si este bine sa stiti ce urmeaza. O finantare este egala, de cele mai multe ori, ori cu "urcusul" ori cu "coborasul".
            Pentru "cultura generala" este bine sa mai stiti ceva legat de...
Publicitate:
Trebuie asigurate o promovare potrivita si o publicitate adecvata pentru acest program finantat cu fonduri de la Comisia Europeana sau alta institutie de finantare, si din bugetul Romaniei, de exemplu, in rapoartele si publicatiile produse ca rezultat al proiectului sau in afisele publicitare ale proiectului.
            Daca nu veti estima bine riscurile si oportunitatile, sa nu ajungeti sa faceti reclama unei institutii de credit si/ sau organizatiilor "conexate" la "sistem" celor care stiu ca aproape v-ati distrus sanatatea si...


Powered by Medow....................................