|Pagina 2 - Factori
generali| |Pagina
3 - Consideratii preliminare| |Pagina
4 - "Schita posibila"|
Planul de afaceri - Generalitati.
Planul
de afaceri reprezinta o schema logica de actiune care presupune o gandire
de perspectiva asupra unei afaceri, pornind de la unele obiective stabilite/
vizate, ajungandu-se la crearea unei imagini de ansamblu asupra intregii
afaceri. Practic el va cuprinde toate etapele si resursele de care veti
avea nevoie pentru a atinge obiectivele propuse intr-o perioada de timp
predeterminata deoarece este deosebit de necesar sa se "atinga" toate elementele
care pot fi previzionate in ideea de a elimina posibilitatile de analiza
particulara fara a lua in considerare aspectele globale ale afacerii.
Aceste cerinte de "globalizare" a descrierii afacerii are in primul rand
un efect de relevare a anumitor factori critici/ puncte critice, asupra
carora se poate interveni eficient chiar de la momentul startului unei
afaceri fie prin realizarea unor elemente de "corectare"/ prevenire ale
efectelor "punctelor critice", fie prin existenta alternativelor/ optiunilor
"de lucru" ce vor fi prevazuti in planul de afaceri.
Din aceste motive este evident ca orice plan de afaceri este caracterizat
de necesitatea existentei sale in doua forme "obligatorii":
- planul de afaceri propriu zis, care este dezvoltat de inteligenta,
experienta, cerinta de moment sau viitoare a unui intreprinzator sau a
unui grup apartinand unei institutii (este practic un fel de schematizare
virtuala sau scrisa a ideii afacerii care ia in calcul de cele mai multe
ori doar ideea de afacere fara a intra in detaliile rularii acesteia, mai
precis in detaliile afacerii) si
- planul de afaceri fizic, care este reprezentat de transpunerea planului
de afaceri propriu-zis pe un suport de prezentare/ stocare (dosar, suport
informatic, suport multimedia, etc.) in urma unor analize aprofundate a
tuturor proceselor implicate de derularea afacerii, analize care merg pana
la cele mai mici detalii pentru planurile de afaceri "de uz intern" sau
la detaliile solicitate de finantator pentru planurile de afaceri "de solicitare
ale unei finantari".
Este evident ca prima forma de existenta a unui plan de afaceri nu o vom
discuta deoarece ea este tipica in totalitate modului de a gandi si reactiona
a emitentului fiind imposibil de a ajunge la o "determinare" a unei specificitati
(care sa poata fi inclusa intr-o prezentare - cum este cea de fata).
Planul de afaceri fizic este aproape in totalitate realizat in baza unor
criterii generale sau specific solicitate (acesta fiind cazul planurilor
de finantare care vor fi inaintate institutiilor sau factorilor de finantare,
fapt pentru care vor exista anumite cereri de specificitate de partea acestora)
deoarece trebuie sa contina un minim de informatii si linii de actiune
care sa induca "justificarea existentei" acestuia precum si a gesturilor
ulterioare la care se va proceda in baza acestuia (atunci cand a fost aprobat,
certificat, etc.). Se poate spune ca, planul de afaceri se constituie asemenea
unui document fundamental pentru fiecare afacere in parte si, din punct
de vedere investitional, este asemenea unui magnet care poate atrage finantari
intr-o firma reper (de fapt in afacerea derulata de aceasta).
Ratiunea "de existenta" a unui plan de afaceri deriva din alte doua considerente:
- managerul unei afaceri oricat de organizat ar fi, chiar si atunci
cand subordonatii sai sunt calitativ de exceptie, poate "gasi" intr-un
plan de afaceri "instrumentul" optim de cristalizare a obiectivelor si
pasilor necesari pentru a ajunge la acestea furnizand un cadrul de desfasurare
al activitatilor de management (asemenea unui ghid de lucru). Identificarea
si cuantificarea obiectivelor de activitate ale firmei se constituie asemenea
unei succesiuni obligatorii de stabilire si parcurgere a "obiectivelor"
(determinand necesitatea de a "aloca" termene si "niveluri/ cuantumuri"
de realizare pentru acestea), "permitand" oricarui manager sau grup managerial
sa isi stabileasca performantele activitatii prestate mult mai eficient
decat prin simpla parcurgere si interpretare a datelor "de bilant" (a se
"vedea" si eficienta acestei forme de raportare a performantei in cazurile
in care se analizeaza rezultatele/ performantele "fata in fata" cu actionarii,
mai ales daca acestia au aprobat planul de afaceri. In plus, daca ne punem
in locul unui actionar este evident ca acesta are posibilitatea sa vada
cu adevarat rezultatele managementului si sa estimeze gesturile sale viitoare
raportat la forma de afacere sau forma de management - mai ales in conditiile
actuale de "management" cand aproape orice persoana angajata in functii
manageriale tinde sa uzeze de orice mijloc pentru a-si atinge obiectivele
propuse).
- a doua ratiune "de existenta" este cea legata de posibilitatea de
a promova afacerea respectiva in orice moment catre un potential investitor
prin intermediul unui eficient instrument descriptiv, planul de afaceri.
Se poate spune ca un plan de afaceri este asemenea "cartusului pe teava"
care poate fi tras oricand in directia dorita.
Este bine sa subliniem faptul ca atragerea de capital se poate face prin
mai multe procedee. Astfel, in cazul societatilor pe actiuni atragerea
se face prin cotarea la bursa si mentinerea unui curs favorabil al actiunilor
(in general cu eficienta asupra elementelor patrimoniale si/ sau financiare
ale intreprinderii respective) precum si al dividendelor distribuite (pentru
mentinerea unei "atractivitati investoriale"), prin emiterea simpla de
actiuni sau obligatiuni.
In cazul celorlalte tipuri de societati aceasta atragere se reduce doar
la posibila emitere de obligatiuni (termenul de actiuni sau obligatiuni
cuprinde toate formele de existenta ale acestora).
Ar mai ramane parteneriatul de afaceri, sponsorizarile, participatiunile
simple si de asociere (fara a lua in calcul fuziunile sau alte forme care
schimba statutul juridic sau operational al unei institutii reper).
Cand aceaste posibilitati nu exista sau nu permit obtinerea unor "randamente
necesare" din punct de vedere investitional, ramane doar varianta finantarilor
de tip clasic cum sunt creditele, finantarile "coordonate", etc. Toate
acestea obliga la justificarea/ garantarea gestului de investitie de partea
persoanei sau institutiei apelate spre a credita, finanta, etc. Ori acest
mod de actiune presupune "succesiunea" unor pasi obligatorii stabiliti
de catre cel care acorda finantarea si, de cele mai multe ori, pe langa
o cerere de finantare/ creditare exista si cerinta existentei unui plan
de afaceri, acesta fiind elementul cel mai eficace pentru "atragerea de
capital".
Deci, in general, un plan de afaceri realizat pentru atragerea de capital
are urmatoarele obiective:
- propuneri de finantare prin participare la capital, dezvoltate de
catre actionarii, asociatii, proprietarii unor firme cu sau fara crestere
rapida si care au nevoie de "intregirea" bazei de capital pentru a finanta
cresterea;
- propuneri de finantare pentru derularea sau achizitia unei afaceri
(sau firme) de catre managerii actuali (management buy-out – MBO) sau de
catre o alta echipa manageriala (management buy-in – MBI);
- propuneri de finantare cu diverse conditii initiate de diverse organisme
in diverse scopuri (PHARE, RICOP, BANCI, Societati de investitii, etc.).