|Pagina 1 - Generalitati|
|Pagina 3 - Consideratii
preliminare| |Pagina
4 - "Schita posibila"|
Planul de afaceri - Factori generali.
Principalele
"calitati" ale unui plan de afaceri sunt eficienta afacerii "dezvoltate"
de catre si prin acesta (sa convinga investitorii, actionarii si managementul
intreprinderii respective cu privire la "existenta" si necesitatea derularii
acestuia) precum si claritatea redactarii propriu-zise a acestuia (el trebuie
sa fie usor de urmarit si eficient organizat pentru a fi "parcurs" de orice
persoana implicata in diversele faze de existenta ale acestuia).
Nu mai este necesar sa "detaliem" impactul planului de afaceri in viata
unei intreprinderi si, de aceea, vom trece direct la problema "finantarilor/
finantatorilor", dar si a factorilor "de patrimoniu" cum sunt actionarii,
proprietarii, etc..
Finantarile sunt acordate, in general, in (sau de) tarile cu o economie
bine dezvoltata si, mai ales, acolo unde exista deja un capital enorm care
"cauta" sa fie investit pentru a preveni pierderile datorate inflatiei
sau altor "efecte" recesive care degradeaza valoarea reala "de capital"
(fara a uita de faptul ca majoritatea "detinatorilor" de capital au o permanenta
tendinta de a majora "detinerile"). Bineinteles ca acest lucru este
cunoscut de catre "sursele de investire" si, din acest motiv acesti "posesori
de capital" nu au altceva de facut decat sa selecteze directia in care
va pleca capitalul lor.
Se poate spune chiar ca acesti "posesori de capital" sunt foarte solicitati
cu propuneri de investitii (atat de factori externi cat si de propriile
intentii si analiza) dar, asa cum subliniam anterior, aproximativ 80 %
din propuneri sunt respinse. Din cele 20 de procente ramase doar 4 % ajung
"la masa tratativelor"/ a negocierilor si aproximativ 1 % obtine finantare
(fara a lua in calcul cuantumul de suma ce se poate derula in urma acestui
1 % deoarece, de cele mai multe ori, el are valoare egala cu totalul capitalului
"alocat" pentru investire, de catre finantator/ investitor).
Cele aproximativ 99 procente care nu ajung sa fie finantate sunt "respinse"
din mai multe motive. In general "respingerea" se datoreaza unor randamente
scazute "de explotare" a afacerii/ afacerilor respective, evaluate de catre
finantator fie direct fie comparativ cu o eventuala concurenta la sursa
de finantare cu afaceri similare. Aceste randamente sunt legate fie de
potentialul de "desfasurare" al afacerii fie de "managementul" afacerii
si, evident sunt elemente care depind de zona economice, de resursele disponibile,
etc. (asta este viata). In al doilea rand, "respingerea" se datoreaza neintelegerii
totale a afacerii chiar daca cifrele sunt deosebit de spectaculoase. Ori,
aici, intervine planul de afaceri. El fiind adesea singurul element de
selectie (de cele mai multe ori unicul) reprezinta factorul de combinare
intre soliditatea (si eficienta) afacerii prezentate si perceptia potentialului
investitor asupra afacerii (si a capacitatii solicitantului finantarii
de a gestiona "parametrii" respectivei afaceri).
Pentru "a ajuta" perceptia potentialului investitor/ decidentului de finantare
este evident ca principala problema este reprezentata de documentul (planul
de afaceri) care il vom inainta catre acesta (de foarte putine ori existand
sansa "sustinerii" acestuia personal sau de catre o echipa a solicitantului
de finantare (cel putin in faza de selectie a planurilor de afaceri "conexe"
unei intentii de plasament de capital/ investitie/ finantare).
Modul de prezentare al planului este important in determinarea impactului
asupra cititorului. Aceasta nu insemna o pledoarie pentru propuneri laborioase
sau produse intr-o maniera costisitoare, lucru care se poate dovedi ineficient
deoarece, un document care da impresia ca a fost intocmit cu o anumita
atentie va ajuta in remarcarea planului. Printre metodele utile in aceasta
privinta se numara:
- includerea in cuprins si delimitarea fiecarei sectiuni – aceasta
va ajuta investitorii sa identifice usor capitolele care ii intereseaza
cel mai mult;
- daca proiectiile financiare se dovedesc a fi de o mare importanta
a planului ele vor fi incluse ca o anexa, este utila folosirea unei pagini
de marime dubla pentru informatiile cheie, scrisa pe partea din dreapta
(aceasta va permite cititorului, prin deschiderea acestei pagini, sa urmareasca
usor datele in timp ce citeste planul;
- legarea planului (documentului) astfel incat sa pemita revizuiri
sai adaugiri poate fi utila;
- pentru a stimula interesul si a usura intelegerea, se poate lua in
considerare utilizarea folosirea de scheme, grafice si diagrame, includerea
oricarei fotografii disponibile a unor produse, capacitati de productie,
etc. care sa ofere informatii si sa de-a viata propunerii.
- si alte detalii, necesitati, etc.
Este evident ca intervin si alti factori cum ar fi "traditia", interesul
investitorului, etc. dar toti acesti factori sunt de obicei eliminati de
conditiile puse la momentul declararii disponibilitatii de finantare (cum
ar fi zone economice, traditie, cifre de afaceri, etc.). Dintre toti acesti
factori suplimentari, unicul care are sanse de a fi "manipulat" este traditia.
Firmele nou constituite, chiar daca "detin afaceri pentru mileniul urmator"
se lovesc de statistica. Viata de zi cu zi ofera cifre destul de descurajante,
doar o singura firma din 17 reusind in "drumul afacerilor" spre a "achizitiona"
traditie. Acest "detaliu" face ca propunerile de finantare din partea unor
astfel de firme sa fie tratate destul de "critic" dar planul de afaceri
este posibila cheie de a deschide "conturile" investitorului spre prosperitate
comuna.
Dar aici va interveni un plan de afaceri "solid" care va reflecta cu acuratete
directia firmei, conditiile de piata, va estima cat mai corect necesitatile
de capital, ce gesturi sunt necesare si cand trebuie acestea sa "apara"
(dezvoltarea afacerii forteaza la analiza obiectivelor firmei, echipei
manageriala, produselor, ideilor, strategiei de marketing, concurentei
si, nu in ultimul rand, nevoilor de capital pe termen scurt, mediu dar,
de cele mai multe ori, pe termen lung). Daca se poate da un raspuns acestor
intrebari dificile, acest exercitiu de planificare creste semnificativ
sansele de succes atat pentru afacere cat si pentru atragerea capitalului
necesar.
Deci, un plan de afaceri trebuie sa sublinieze punctele tari ale firmelor
fata de concurenti si, in acelasi timp, sa evalueze in mod realist dificultatile
cu care s-ar putea confrunta. Investitorii vor trebui sa fie convinsi ca
multe riscuri inerente afacerii au fost identificate si pot fi coborate/
controlate la nivele acceptabile.
Ganditiva la urmatoarele afirmatii:
- Am vazut firme de succes care, fara traditie dar pe baza unui management
bun, au crescut vanzand produse care nu aveau nimic special. Nu am vazut
niciodata vreun produs, oricat de bun ar fi, care sa fie convertit intr-o
firma de succes prin intermediul unui management slab (analist investitii);
- In ultima instanta, 91 % din esecurile firmelor cu sau fara traditie
poate fi atribuit managementului (studiu al unei firme specializate de
servicii financiare);
- Capacitatea firmei de a-si valorifica potentialul depinde de capacitatea
managementului de a dezvolta, adapta si pune in aplicare strategiile potrivite
pentru a exploata acest potential in conditiile de mediu in schimbare.
In ultima instanta putem spune ca investitorii investesc in primul rand
in management si una din prioritatile planului de afaceri este sa comunice,
in mod direct sau indirect, cu orice ocazie, calificarile si competenta
managerilor.
... si deducem imediat ca planul de afaceri va reflecta un management initial
"de exceptie" care va convinge, cel putin, ca va constrange mersul evenimentelor
spre un management cat mai bun (nu uitati ca echipa de management isi are
rolul sau foarte bine determinat, evenimentele care apar in timpul derularii
unei afaceri necesitand adeseori decizii de calitate in "acord" cu planul
de afaceri si care, bineinteles, nu au fost luate in calcul anterior).
O alta problema deosebit de importanta este reprezentata de necesitatea
de a dovedi ca afacerea prezentata in planul de afaceri este cu adevarat
profitabila, solida, etc. si nu este doar "o gura de oxigen" pentru startarea
sau continuarea activitatii firmei care il redacteaza si inainteaza. O
firma care nu are traditie este, deseori, asemenea uneia nou infiintate,
considerentele "investitorilor" fiind orientate fie spre a "elimina" decizii
eronate bazate pe lipsa de activitate (sau, mai rau, de activitate defectuoasa,
in pierdere) prin "perceperea" adevaratelor afaceri si profituri.
In acest caz, planul de afaceri va solicita structurari pe tinte intermediare
care sa permita atat o evaluare corecta a posibilitatilor de a le atinge
(inainte de acordarea finantarii) cat si "constatarea" atingerii acestora
(atunci cand se deruleaza afacerea - trebuie sa retinem ca multi din investitorii,
institutiile, etc. care acorda finantari, precum si investitorul clasic
"regasit" in actionar, proprietar, etc. va pune intotdeauna conditii, clauze,
etc. care sa restranga activitatea beneficiarului de capital in jurul obiectivelor
precizate, de cele mai multe ori printr-un contract care va include severe
penalitati, returnarea finantarii, dobanzi asupra capitalului acordat,
etc.). Solutiile de "corectie" sunt, bineinteles, reduse rareori existand
posibilitatea de a modifica strategia pentru adaptarea la cerintele pietei.
O introducere a acestor "solutii" este benefica atunci cand se precizeaza
ca acestea pot fi inserate (planurile de afaceri fata de actionari, cele
pentru obtinerea de bugete, etc.). Totusi, umbra de neincredere va prabusi
aproape de zero procente sansele Dvs. de a fi perceputi intr-un sens pozitiv,
solutiile "de siguranta" fiind deseori "legate" de instabilitatea si nesiguranta
afacerii prezentate.
Si, nu in ultimul rand, trebuie sa abordam problematica: "Cine ar trebui
sa scrie planul de afaceri?".
Cazurile in care cel ce doreste sa lanseze un proiect are o experienta
substantiala in redactarea de propuneri care sa convinga institutiile financiare
sunt destul de putin numeroase. In majoritatea cazurilor o firma de consultanta
specializata poate sa redacteze un plan de afaceri de o maniera mai profesionista
fata de cele realizate de intreprinzatorii sau managerii respectivei afaceri.
Cu toate acestea, consultanta de specialitate trebuie folosita cu grija,
pentru un consultant din afara firmei fiind greu sa “capteze” spontaneitatea
si entuziasmul managerilor. De aceea este bine ca firmele sau consultantii
de specialitate sa beneficieze de un fel de plan preliminar al "emitentilor
primari" la care sa "vina" cizelarea si analiza profunda cu influenta incontestabila
pentru succesul propunerii (asemenea principiului care spune ca "sunt mai
bune doua puncte de vedere decat unul singur".
In plus, un consultant de specialitate stie ca este esential ca planul
de afaceri trebuie sa fie cat mai explicit si justificat atat ca ansamblu
cat si din punct de vedere al detaliilor (care pentru el sunt aproape total
"stapanite").
Pe scurt, in cazul in care se apeleaza la consultantii de specialitate,
se pot urmari urmatoarele obiective:
- sa anticipeze si sa propuna solutii pentru nenumaratele capcane legale
care pot apare in cazul afacerilor noi sau in dezvoltare;
- sa asigure licentele, drepturile de autor, marcile comerciale sau
secretele comerciale ale firmei protejandule corespunzator;
- sa ofere consultanta asupra posibilelor probleme legale rezultate
din specificul produselor realizate, din legislatia privind protectia concurentei
sau din legislatia privind protectia mediului;
- sa sprijine elaborarea proiectiilor financiare pentru planul de afaceri
si sa le revizuiasca pe cele facute de intreprinzatori sau manageri;
- sa sprijine firma in alegerea celor mai bune metode si proceduri
contabile pentru gestiunea activitatii;
- sa ofere consultanta asupra aspectelor fiscale cheie cum ar fi forma
de organizare a firmei, structura de capital si politicile contabile;
- evaluarea dimensiunii totale a pietei si cota de piata a firmei;
- evaluarea potentialului de crestere pentru industrie si pentru firma;
- evaluarea fortelor concurentiale si dezvoltarea de noi produse;
- probabilitatea acceptarii de catre piata a unui produs nou;
- abordarea de marketing;
- descrierea cercetarii si dezvoltarii de noi produse;
- determinarea fezabilitatii tehnice a produselor;
- criteriile de competenta ale personalului ce va fi implicat in realizarea
obiectivelor propuse,
- etc, etc, etc.
Suplimentar trebuie tinut seama si de potentialul investitor la care se
va face apelul de finantare. In general nu este recomandabil sa se trimita
planul de afaceri unui numar prea mare de institutii in primul rand deoarece
potentialii investitori s-ar putea sa nu fie interesati de propunerea dvs.
daca simt ca sunt in concurenta cu un numar mare de institutii similare.
In al doilea rand, daca proiectul starneste interesul mai multor investitori
potentiali, un volum mare din timpul managerilor ar putea fi consumat pentru
rezolvarea problemelor suplimentare ce se vor ridica.
Astfel, un intreprinzator cu experienta (sau consultantul acestuia) va
cauta cu atentie tipul de investitori care ar putea reactiona favorabil
la propunerea sa si va intocmi o lista scurta de 3 sau 4 investitori potentiali
carora sa le trimita planul, propunerea fiind cu atat mai mult luata in
serios cu cat este realizata mai profesional si mai ales daca este sustinuta
de consultanti cu experienta. Doua aspecte trebuie totusi retinute in legatura
cu piata ideilor si planul lor de afaceri:
- primul: trebuie sa fiti constienti ca planul dvs. de afaceri va intra
in competitie cu alte planuri, odata ajuns pe mesele finantatorilor;
- al doilea: dvs. trebuie sa obtineti cea mai buna oferta de finantare,
testand finantatori bine alesi.