|Home Work Page|   |Home "Proceduri de solicitare"|

|Pagina 1 - Generalitati|   |Pagina 2 - Factori generali|   |Pagina 3 - Consideratii preliminare|   |Pagina 4 - Schita "posibila"|


|Sectiunea 1|   |Sectiunea 2|   |Sectiunea 4|   |Sectiunea 5|   |Sectiunea 6|   |Sectiunea 7|   |Sectiunea 8|   |Sectiunea 9|


           Planul de afaceri - Sectiunea 3.

            Sectiunea 3 – Produse si mediu de afaceri.

            Aceasta sectiune este reprezentata de descrierea principalelor produse sau servicii, a pietelor si a cererilor (cererii), in care se va defini cu exactitate ceea ce urmeaza a se dezvolta/ produce, etc. sau vinde. Lungimea sectiunii va varia in functie de numarul si complexitatea produselor care sunt planificate si trebuie scrisa intr-un limbaj uzual (trebuie sa se tina seama ca este necesara, atunci cand este cazul, si prezentarea produselor deja existente, care au legatura cu viitoarele produse sau servicii care vor realizate in urma dezvoltarilor induse de finantarea solicitata sau programata prin planul de afaceri).
            Deci, se poate sesiza ca elementele de prezentare vor fi finalizate aici urmand a se "intra" in redactarea planului de afaceri propriu-zis.
            Pasul urmator este reprezentat de "relevarea" avantajelor concurentiale distincte si semnificative. Desi mediul concurential va fi dezbatut intr-un stadiu ulterior, este important sa se stabileasca clar, cat mai devreme, pe fondul unei "inertii" a prezentarii afacerilor/ firmei, avantajele distincte ale produselor sau serviciilor existente si viitoare (fapt care va permite o comparatie "de performanta" a efectului de alimentare cu capital/ finantarii. Exemple in acest sens pot fi: costul de productie scazut, tehnologia superioara a produsului, usurinta de a fi utilizat si mobilitatea, capacitatea de a reactiona rapid la cererile clientilor, etc.
            In redactare se va tine seama de tehnologia actuala unde se vor prezenta cel putin urmatoarele:
- Caracteristicile esentiale (exemplu: asemenari si deosebiri de ceilalti concurenti);
- Stadiul actual (exemplu: faza de dezvoltare, prototip, pregatirea productiei, etc.);
- Proprietatea intelectuala (exemplu: cerere de brevetare depusa, etc.);
- Constrangeri legale (exemplu proceduri de aprobare a produsului, daca sunt necesare si semnificative, etc.).
            Aceste informatii trebuie sa fie mai mult analitice decat descriptive – specificatii detaliate, diagrame sau documentatii tehnice ce pot fi atasate ca anexe sau omise complet si abordate intr-un capitol ulterior al planului. Scopul lor este sa dea unui posibil investitor o idee despre complexitatea si dificultatile inerente ale unor domenii importante (marketing, productie, etc.) in mediul tehnologic al firmei.
            Apoi se va proceda la prezentarea dezvoltarilor ulterioare (in urma aplicabilitatii planului de afacere), prezentand cel putin urmatoarele (a se retine ca specificitatea diferitelor afaceri poate modifica aceste "necesitati"):
- necesitatea inlocuirii produselor;
- posibilitatea aparitiei de tehnologii concurente;
- cercetare si dezvoltare: obiective, produse noi, resurse necesare
            Aceasta "parte" va fi importanta in special in cazul domeniilor de activitate in care schimbarile tehnologice sunt in general rapide. In astfel de cazuri este vital sa nu se faca greseala frecventa de a compara un produs ce se doreste a fi lansat pe piata in 18 luni cu ceea ce este pe piata la momentul actual, in loc sa se realizeze aceasta comparatie cu asteptarile referitoare la produsele care vor exista pe piata in acea perioada.
            Cerintele principale ale acestei sectiuni sunt prezentate mai jos:
1. Istoric al activitatii (datele de baza/ semnificative din activitatea intreprinderii, implicit pana la momentul curent redactarii planului de afaceri);
2. Produsele/ Serviciile oferite de intreprindere: (descrierea istorica a acestora, nu a celor ce vor apare datorita finantarii);
3. Principalii furnizori de materii prime, prezentati intr-un tabel care sa contina o structurare dupa materia prima sau furnizor in care sa se precizeze si elementele de identificare ale acestora, forma de proprietate a firmei furnizoare, ponderea exprimata procentual (%) in totalul materiilor prime (de multe ori fiind necesara, pe langa prezentarea unei ponderi a fumizorului in aprovizionarea cu materia prima respectiva, si ponderea respectivei materii prime in totalul de productie al furnizorului). Nota: se vor insera date privitoare la cuantumul general al materiilor prime calculate ca medie lunara, inclusiv calculul totalului general;
4. Descrierea sumara a procesului tehnologic actual;
5. Date tehnice privind principalele mijloace fixe aflate in proprietatea societatii, sub firma unui tabel care sa cuprinda, cel putin: categoria si denumirea grupei de mijloace fixe precum si valoarea acestora (in mii lei si/ sau o moneda solicitata imperativ). Nota: pentru unele planuri de finantare sunt necesare prezentari de date tehnice privind principalele active imobilizate aflate in proprietatea societatii, situatia echipamentului si a cladirilor din dotare.
            In ceea ce priveste "descrierea" mediului de afaceri se poate incepe cu piata actuala. Se vor prezenta:
1. Clientii, sub forma unui tabel care sa contina numele si adresa clientului, forma de proprietate, anul si valoarea tranzactiilor (exprimate in mii lei si/ sau alta moneda solicitata). Nota: unele planuri de finantare solicita prezentarea mult mai amanuntita, analiza anuala fiind defalcata pe fiecare client in parte cu determinarea ponderii valorice (exprimare procentuala) fata de total piata. Suplimentar la aceasta analiza se vor insera date referitoare la sistemul de distributie utilizat si la cel necesar (daca este cazul). De retinut este faptul ca aceasta parte "necesara" a unui plan de afaceri poate parea celor mai multi dintre noi a fi aducatoare de deservicii, cel putin din punctul de vedere al "dezvaluirii" clientilor. Cu toate acestea este bine sa se stie ca prezentarea clientilor este o forma de confirmare a valorii firmei si a produselor sau serviciilor acestora, fapt pentru care, aparentul deserviciu este, de fapt, un serviciu real.
2. Concurentii (nume, date cunoscute despre acestia, obiecte de activitate, etc. – date obiective si succinte). Chiar daca se poate parea ca nu este necesar sa aveti astfel de cunostinte, lipsa de date referitoare la concurenti releva fie necunoasterea pietei prezente si viitoare, fie un fel de recunoastere a lipsei de calitate a produselor/ serviciilor realizate sau potential realizabile.
3. Pozitia produsului societatii/ produselor/ serviciilor fata de concurenta - este o mica detaliere a prezentarii concurentei care are atat valoare de prezentare a potentialului firmei/ produselor/ serviciilor cat si sa relevare a fortei de "stapanire" a parametrilor concurentiali.


Powered by Medow....................................