|Pagina 1 - Generalitati|
|Pagina 2 - Factori generali|
|Pagina 3 - Consideratii
preliminare| |Pagina
4 - Schita "posibila"|
Sectiunea 3 – Produse si mediu de afaceri.
Aceasta
sectiune este reprezentata de descrierea principalelor produse sau servicii,
a pietelor si a cererilor (cererii), in care se va defini cu exactitate
ceea ce urmeaza a se dezvolta/ produce, etc. sau vinde. Lungimea sectiunii
va varia in functie de numarul si complexitatea produselor care sunt planificate
si trebuie scrisa intr-un limbaj uzual (trebuie sa se tina seama ca este
necesara, atunci cand este cazul, si prezentarea produselor deja existente,
care au legatura cu viitoarele produse sau servicii care vor realizate
in urma dezvoltarilor induse de finantarea solicitata sau programata prin
planul de afaceri).
Deci, se poate sesiza ca elementele de prezentare vor fi finalizate aici
urmand a se "intra" in redactarea planului de afaceri propriu-zis.
Pasul urmator este reprezentat de "relevarea" avantajelor concurentiale
distincte si semnificative. Desi mediul concurential va fi dezbatut intr-un
stadiu ulterior, este important sa se stabileasca clar, cat mai devreme,
pe fondul unei "inertii" a prezentarii afacerilor/ firmei, avantajele distincte
ale produselor sau serviciilor existente si viitoare (fapt care va permite
o comparatie "de performanta" a efectului de alimentare cu capital/ finantarii.
Exemple in acest sens pot fi: costul de productie scazut, tehnologia superioara
a produsului, usurinta de a fi utilizat si mobilitatea, capacitatea de
a reactiona rapid la cererile clientilor, etc.
In redactare se va tine seama de tehnologia actuala unde se vor prezenta
cel putin urmatoarele:
- Caracteristicile esentiale (exemplu: asemenari si deosebiri de ceilalti
concurenti);
- Stadiul actual (exemplu: faza de dezvoltare, prototip, pregatirea
productiei, etc.);
- Proprietatea intelectuala (exemplu: cerere de brevetare depusa, etc.);
- Constrangeri legale (exemplu proceduri de aprobare a produsului,
daca sunt necesare si semnificative, etc.).
Aceste informatii trebuie sa fie mai mult analitice decat descriptive –
specificatii detaliate, diagrame sau documentatii tehnice ce pot fi atasate
ca anexe sau omise complet si abordate intr-un capitol ulterior al planului.
Scopul lor este sa dea unui posibil investitor o idee despre complexitatea
si dificultatile inerente ale unor domenii importante (marketing, productie,
etc.) in mediul tehnologic al firmei.
Apoi se va proceda la prezentarea dezvoltarilor ulterioare (in urma aplicabilitatii
planului de afacere), prezentand cel putin urmatoarele (a se retine ca
specificitatea diferitelor afaceri poate modifica aceste "necesitati"):
- necesitatea inlocuirii produselor;
- posibilitatea aparitiei de tehnologii concurente;
- cercetare si dezvoltare: obiective, produse noi, resurse necesare
Aceasta "parte" va fi importanta in special in cazul domeniilor de activitate
in care schimbarile tehnologice sunt in general rapide. In astfel de cazuri
este vital sa nu se faca greseala frecventa de a compara un produs ce se
doreste a fi lansat pe piata in 18 luni cu ceea ce este pe piata la momentul
actual, in loc sa se realizeze aceasta comparatie cu asteptarile referitoare
la produsele care vor exista pe piata in acea perioada.
Cerintele principale ale acestei sectiuni sunt prezentate mai jos:
1. Istoric al activitatii (datele de baza/ semnificative din activitatea
intreprinderii, implicit pana la momentul curent redactarii planului de
afaceri);
2. Produsele/ Serviciile oferite de intreprindere: (descrierea istorica
a acestora, nu a celor ce vor apare datorita finantarii);
3. Principalii furnizori de materii prime, prezentati intr-un tabel
care sa contina o structurare dupa materia prima sau furnizor in care sa
se precizeze si elementele de identificare ale acestora, forma de proprietate
a firmei furnizoare, ponderea exprimata procentual (%) in totalul materiilor
prime (de multe ori fiind necesara, pe langa prezentarea unei ponderi a
fumizorului in aprovizionarea cu materia prima respectiva, si ponderea
respectivei materii prime in totalul de productie al furnizorului). Nota:
se vor insera date privitoare la cuantumul general al materiilor prime
calculate ca medie lunara, inclusiv calculul totalului general;
4. Descrierea sumara a procesului tehnologic actual;
5. Date tehnice privind principalele mijloace fixe aflate in proprietatea
societatii, sub firma unui tabel care sa cuprinda, cel putin: categoria
si denumirea grupei de mijloace fixe precum si valoarea acestora (in mii
lei si/ sau o moneda solicitata imperativ). Nota: pentru unele planuri
de finantare sunt necesare prezentari de date tehnice privind principalele
active imobilizate aflate in proprietatea societatii, situatia echipamentului
si a cladirilor din dotare.
In ceea ce priveste "descrierea" mediului de afaceri se poate incepe cu
piata actuala. Se vor prezenta:
1. Clientii, sub forma unui tabel care sa contina numele si adresa
clientului, forma de proprietate, anul si valoarea tranzactiilor (exprimate
in mii lei si/ sau alta moneda solicitata). Nota: unele planuri de finantare
solicita prezentarea mult mai amanuntita, analiza anuala fiind defalcata
pe fiecare client in parte cu determinarea ponderii valorice (exprimare
procentuala) fata de total piata. Suplimentar la aceasta analiza se vor
insera date referitoare la sistemul de distributie utilizat si la cel necesar
(daca este cazul). De retinut este faptul ca aceasta parte "necesara" a
unui plan de afaceri poate parea celor mai multi dintre noi a fi aducatoare
de deservicii, cel putin din punctul de vedere al "dezvaluirii" clientilor.
Cu toate acestea este bine sa se stie ca prezentarea clientilor este o
forma de confirmare a valorii firmei si a produselor sau serviciilor acestora,
fapt pentru care, aparentul deserviciu este, de fapt, un serviciu real.
2. Concurentii (nume, date cunoscute despre acestia, obiecte de activitate,
etc. – date obiective si succinte). Chiar daca se poate parea ca nu este
necesar sa aveti astfel de cunostinte, lipsa de date referitoare la concurenti
releva fie necunoasterea pietei prezente si viitoare, fie un fel de recunoastere
a lipsei de calitate a produselor/ serviciilor realizate sau potential
realizabile.
3. Pozitia produsului societatii/ produselor/ serviciilor fata de concurenta
- este o mica detaliere a prezentarii concurentei care are atat valoare
de prezentare a potentialului firmei/ produselor/ serviciilor cat si sa
relevare a fortei de "stapanire" a parametrilor concurentiali.