|Pagina 1 - Cererea de
finantare| |Pagina
2 - Criterii de selectie| |Pagina
4 - Contracte|
Criterii de eligibilitate.
In
aceasta sectiune a "criteriilor de eligibilitate" vom trata numai problemele
de tip financiar deoarece celelalte "criterii de eligibilitate" legate
de selectia proiectelor care pot accede la finantare am discutat la sectiunea
"Criterii de selectie".
Astfel, in general, se vor delimita in primul rand niste conditii in care
se vor cheltui banii obtinuti din finantare si, in primul rand, vor apare
conditii legate de cheltuielile eligibile. Mai jos vom prezenta cateva
conditii legate de aceste "precizari".
Cheltuielile
eligibile sunt acele cheltuieli care sunt necesare derularii proiectului
(eventual numai cele prevazute in contract) si care respecta principiile
unui management financiar eficient - din acest motiv, doar aceste costuri
eligibile pot fi luate in considerare pentru o finantare (in special in
cazul celor nerambursabile). Nu trebuie sa pierdem din vedere desele "sublinieri"
legate de faptul ca un plan de afaceri/ proiect de investitii propus trebuie
sa "contina" numai costuri care sa fie legate direct de implementarea acestuia,
sa fie indispensabile si sa nu depaseasca preturile "normale" la momentul
redactarii proiectiilor sau al aplicarii proiectului. In plus, bugetul
este atat o estimare a costurilor, cat si un plafon maxim al “costurilor
eligibile”. De multe ori se atrage atentia solicitantului asupra faptului
ca aceste costuri eligibile trebuie sa fie costuri justificabile si nu
pot lua forma unor sume forfetare. Astfel, ca o conditie de baza, ele sunt
angajate numai pe perioada de executie a proiectului si sunt efectiv angajate,
inregistrate in contabilitatea beneficiarului, identificabile si verificabile,
si sunt sustinute de documente justificative in original.
Din acest motiv, o recomandare generala pentru solicitant este aceea ca,
in procesul de verificare ce precede semnarea contractului de finantare
nerambursabila, sa nu apara probleme care necesita schimbarea bugetului
propus. Aceasta verificare poate duce la solicitarea de clarificari suplimentare
si, acolo unde este cazul, Autoritatea Contractanta/ decidentul de finantare
poate impune reducerea bugetului, fiind, prin urmare, in interesul solicitantului
sa prezinte un buget realist si cu un raport optim "cost/ beneficiu".
Cheltuielile neeligibile sunt, evident, cheltuielile care nu pot fi "inserate"
intr-un calcul/ buget al cerintelor de finantare (???).
Cheltuieli
eligibile.
Costurile de investitii (eligibile) sunt reprezentate de costurile pentru
echipamente, achizitii de masini, echipamente si utilaje (noi si second
hand), achizitii de mijloace de transport noi si second hand (autocamioane,
autobuze, van-uri, etc.) cu scop productiv, legate direct de implementarea
planului de afaceri/ proiectului de investitii propus, mobilier specific,
transportul, instalarea, verificarea si alte lucruri legate de punerea
in functiune a echipamentelor, cladiri si reparatii, amenajari de cladiri,
achizitionarea de licente de fabricatie, patente, licente de franchising,
etc., software specific, carti si documentatii specifice in stricta legatura
cu proiectul.
Costurile directe (eligibile, numai in stricta legatura cu proiectul) sunt
reprezentate de chiria pentru spatii si echipamente, costuri de personal,
materii prime si materiale, materiale consumabile, obiecte de inventar,
ambalaje, etc., necesare direct sau indispensabile pentru implementarea
proiectului (dar nu mai mult de un singur "ciclu de fabricatie" si nu mai
mult de 25 % din valoarea creditarii, energie electrica si utilitati, materiale
de birou si consumabile, transportul materialelor, promovare, diseminarea
informatiilor, subcontractarea unor activitati (cu exceptia managementului
proiectului), leasing, pentru contractele de leasing cu o durata mai scurta
decat durata proiectului (costurile "de leasing" eligibile sunt numai acelea
care indeplinesc urmatoarele conditii: leasing pentru echipamente, mijloace
de transport etc. necesare pentru implementarea proiectului propus; cu
clauza de achizitie a echipamentului la optiunea beneficiarului, pentru
o valoare determinatã la data semnãrii contractului de leasing
si bazatã pe valoarea rezidualã a activului dupã amortizare,
la data la care optiunea de achizitie este exercitatã de beneficiar).
Pentru a fi considerate eligibile in contextul proiectului, costurile trebuie
sa indeplineasca urmatoarele conditii generale:
• Sa fie necesare pentru realizarea proiectului, sa fie prevazute in
contractul anexat si sa fie in conformitate cu principiile unui management
financiar sanatos, respectiv utilizarea eficienta a banilor si raport
optim cost/beneficiu;
• Sa fi fost efectuate in perioada de executie a proiectului si dupa
semnarea contractului;
• Sa fi fost efectiv realizate, inregistrate in contabilitatea Beneficiarului
sau ale partenerilor Beneficiarului, sa fie identificabile si verificabile,
sa fie dovedite prin documente originale.
Costurile administrative (eligibile), care pot avea un cuantum de maxim
10 % din valoarea proiectului) sunt reprezentate de telefon, posta, asistenta
tehnica pentru managementul proiectului.
Alte cheltuieli eligibile (depinzand de natura proiectului):
Training, asistenta tehnica specializata.
Ultimile prevederi (valabilitate 2002) accepta ca urmatoarele costuri directe
sunt eligibile:
• Costul personalului angajat pentru proiect, corespunzator salariilor
actuale plus taxele cu asigurarile sociale si alte costuri aferente salariilor;
salariile si costurile aferente lor nu trebuie sa le depaseasca pe cele
practicate in mod normal de catre Beneficiar si nu trebuie sa le depaseasca
pe cele general acceptate pe piata in cauza;
• Transportul, cazarea si diurna aferente personalului angajat in cadrul
proiectului, daca acestea corespund celor practicate pe piata si nu depasesc
parametrii general acceptati de Autoritatea Contractanta/ decidentul de
finantare (incluzand bilete de avion clasa “economic”);
• Costurile de achizitie pentru echipamente (noi sau folosite) si servicii
(transport, chirie etc), daca acestea corespund preturilor pietei;
• Costurile materialelor consumabile si bunurilor;
• Cheltuieli de subcontractare sau cheltuieli efectuate de partenerii
Beneficiarului in folosul proiectului;
• Costuri derivand direct din cerintele Contractului (diseminarea informatiilor,
evaluarea specifica a proiectului, audit, traducere, copiere, asigurare,
instruirea celor implicati in proiect etc), inclusiv costurile serviciilor
financiare (in particular costul transferurilor);
• Taxe, fara prejudicierea conditiilor contractuale (conditiile generale);
Capitalul circulant este cost eligibil pentru o valoare corespunzand la
maxim 20% din investitia totala. Acesta trebuie specificat in unele componente
ale bugetului proiectului: resurse umane, deplasari, materii prime, costuri
birou local/ proiect, alte costuri si servicii, costuri administrative.
Costuri eligibile indirecte (costuri de regie).
Un procent fix al cheltuielilor de regie ale Beneficiarului, pana la maxim
7% din valoarea totala a costurilor eligibile directe, este eligibil ca
si costuri indirecte. Costurile indirecte sunt eligibile numai daca nu
includ costuri alocate altor capitole din buget prevazute in contractul
incheiat cu autoritatea contractanta/ decidentul de creditare.
Rezerva pentru cheltuieli neprevazute.
O rezerva de nu mai mult de 5% din costurile totale eligibile, care
poate fi folosita doar cu autorizarea prealabila scrisa a Autoritatii Contractante/
decidentului de creditare, managerului de fond. Aceastã rezervã
se va putea aloca unor costuri specifice legate de implementarea proiectului
si indispensabile acestuia, dar neprevãzute explicit în buget
la data cererii de finantare.
Cheltuieli
neeligibile:
Urmatoarele cheltuieli nu pot fi suportate din fonduri de asistenta financiara,
dar pot fi considerate contributie locala (din fonduri publice sau private):
Cumparari/ achizitii de terenuri, cladiri si alte contributii in natura
(cu exceptia cazului cand acestea sunt necesare implementarii directe a
proiectului, situatie in care proprietatea trebuie transferata Beneficiarului
sau partenerilor sai - unde este cazul - exista unele specificatii care
"aproba" incadrarea de cost eligibil pentru constructii de cladiri pentru
productie si facilitati conexe cu scop productiv - achizitii, extinderi
sau constructii noi de hale de productie, etc.), cheltuieli de deplasare
(transport, cazare si diurna in limitele stabilite prin hotarare de Guvern),
studii, proiecte si avize, auditari, evaluari specifice ale lucrarilor,
rapoarte, traduceri, certificari, depozitarea si manipularea echipamentelor
si materialelor, cotizatii la organisme specializate si abonamente la publicatii
de specialitate.
Sub nici o forma urmatoarele cheltuieli nu vor fi eligibile:
Costuri survenite si/ sau platite inaintea contractului de credit cu
institutia beneficiara, Taxa pe Valoarea Adaugata (TVA - cu referire la
TVA-ul pe care beneficiarul nu il poate recupera, justificandu-se imposibilitatea
recupearii TVA cu documente oficiale emise de autoritatile fiscale competente),
taxe vamale, alte impozite si taxe, amenzi si penalizari, comisioane si
alte cheltuieli bancare, dobanda platita la imprumut (dobanzi datorate),
diferentele de curs valutar (cu referire la pierderi, care nu vin in contradictie
cu prevederile contractuale intre beneficiar si autoritatea contractanta/
decidentul de finantare), orice fel de pierderi, platile compensatorii,
amortizarea, asigurarile, avansurile si garantiile acordate, orice cheltuieli
retroactive, provizioane de orice fel (in special cu referire la provizioanele
pentru posibile pierderi sau datorii viitoare), cheltuieli personale sau
nefundamentate, costuri ale unor studii pregatitoare sau altor activitati
pregatitoare, aporturi care reprezinta contributie in natura (ex: teren,
proprietate imobiliara fie ca este integrala sau partiala, bunuri de folosinta
indelungata, materii prime, munca de binefacere neplatita a unor persoane
fizice private sau persoane juridice), cu exceptia contributiei in natura
in forma sa acceptata.
Costurile indirecte nu sunt eligibile in cazul in care Contractul prevede
finantarea unui proiect propus de o intreprindere care primeste o alta
finantare nerambursabila ce acopera deja costurile indirecte.
Unele imprumuturi externe nu pot fi folosite pentru plata de taxe si impozite
la bugetul de stat (taxe vamale pentru importul de echipamente etc.). Totusi,
este bine sa studiati posibilitatea ca importurile de echipamente finantate
prin diverse credite externe sa fie scutite de taxe vamale (cum este cazul
grant-urilor Phare care sunt scutite de taxe vamale). De retinut este faptul
ca, pentru costurile finantate total sau partial din contributia beneficiarului,
taxele si impozitele aferente pentru partea finantatã de beneficiar
(taxe vamale pentru import de echipamente etc.) se pot include în
bugetul proiectului.
Cazul granturilor este ceva mai special deoarece exista posibilitatea acoperirii
unor coasturi de catre beneficiar din fonduri proprii, chiar daca nu este
acceptata "acoperirea" lor din suma creditata. Aceste costuri sunt reprezentate
de:
Investitii în stocuri pentru productie: materii prime, materiale,
obiecte de inventar, ambalaje, etc. legate de implementarea proiectului
de investitii propus, pentru completarea necesarului pentru un ciclu de
fabricatie, daca valoarea stocurilor necesare pentru un ciclu de fabricatie
depaseste 25% din valoarea grant-ului; Utilitãti (Energie, apã,
gaze etc.); Transport; Chirii; Leasing, pentru contracte de leasing cu
durata mai mare decât durata contractului de grant; Intretinere,
reparatii; Asigurari; pentru imobilizari corporale; pentru stocuri (asigurarea
imobilizarilor corporale si a stocurilor pentru productie achizitionate
este obligatorie); salarii - personal direct productiv implicat direct
in proiect; personal indirect productiv implicat direct in proiect (impozitele
si taxele aferente platii salariilor cum sunt impozitul pe salarii, contributiile
la fondul de sanatate, etc. se pot include in bugetul proiectului); Cheltuieli
administrative (telefon, fax, deplasãri; Cheltuieli comerciale (cu
reteaua de distributie, costuri de vanzare etc.); Alte cheltuieli de promovare
(participari la targuri si expozitii etc.); Cheltuieli pentru asigurarea
calitatii; Cheltuieli pentru certificarea si atestarea conformitatii produselor
(conformitatea cu standarde industriale etc.); Costul pentru auditarea
proiectului si/sau a întreprinderii beneficiare.