|Home Work Page|   |Home "Proceduri de solicitare"|

|Pagina 1 - Cererea de finantare|   |Pagina 2 - Criterii de selectie|   |Pagina 4 - Contracte|


            Criterii de eligibilitate.

            In aceasta sectiune a "criteriilor de eligibilitate" vom trata numai problemele de tip financiar deoarece celelalte "criterii de eligibilitate" legate de selectia proiectelor care pot accede la finantare am discutat la sectiunea "Criterii de selectie".
            Astfel, in general, se vor delimita in primul rand niste conditii in care se vor cheltui banii obtinuti din finantare si, in primul rand, vor apare conditii legate de cheltuielile eligibile. Mai jos vom prezenta cateva conditii legate de aceste "precizari".

            Cheltuielile eligibile sunt acele cheltuieli care sunt necesare derularii proiectului (eventual numai cele prevazute in contract) si care respecta principiile unui management financiar eficient - din acest motiv, doar aceste costuri eligibile pot fi luate in considerare pentru o finantare (in special in cazul celor nerambursabile). Nu trebuie sa pierdem din vedere desele "sublinieri" legate de faptul ca un plan de afaceri/ proiect de investitii propus trebuie sa "contina" numai costuri care sa fie legate direct de implementarea acestuia, sa fie indispensabile si sa nu depaseasca preturile "normale" la momentul redactarii proiectiilor sau al aplicarii proiectului. In plus, bugetul este atat o estimare a costurilor, cat si un plafon maxim al “costurilor eligibile”. De multe ori se atrage atentia solicitantului asupra faptului ca aceste costuri eligibile trebuie sa fie costuri justificabile si nu pot lua forma unor sume forfetare. Astfel, ca o conditie de baza, ele sunt angajate numai pe perioada de executie a proiectului si sunt efectiv angajate, inregistrate in contabilitatea beneficiarului, identificabile si verificabile, si sunt sustinute de documente justificative in original.
            Din acest motiv, o recomandare generala pentru solicitant este aceea ca, in procesul de verificare ce precede semnarea contractului de finantare nerambursabila, sa nu apara probleme care necesita schimbarea bugetului propus. Aceasta verificare poate duce la solicitarea de clarificari suplimentare si, acolo unde este cazul, Autoritatea Contractanta/ decidentul de finantare poate impune reducerea bugetului, fiind, prin urmare, in interesul solicitantului sa prezinte un buget realist si cu un raport optim "cost/ beneficiu".
            Cheltuielile neeligibile sunt, evident, cheltuielile care nu pot fi "inserate" intr-un calcul/ buget al cerintelor de finantare (???).

            Cheltuieli eligibile.
            Costurile de investitii (eligibile) sunt reprezentate de costurile pentru echipamente, achizitii de masini, echipamente si utilaje (noi si second hand), achizitii de mijloace de transport noi si second hand (autocamioane, autobuze, van-uri, etc.) cu scop productiv, legate direct de implementarea planului de afaceri/ proiectului de investitii propus, mobilier specific, transportul, instalarea, verificarea si alte lucruri legate de punerea in functiune a echipamentelor, cladiri si reparatii, amenajari de cladiri, achizitionarea de licente de fabricatie, patente, licente de franchising, etc., software specific, carti si documentatii specifice in stricta legatura cu proiectul.
            Costurile directe (eligibile, numai in stricta legatura cu proiectul) sunt reprezentate de chiria pentru spatii si echipamente, costuri de personal, materii prime si materiale, materiale consumabile, obiecte de inventar, ambalaje, etc., necesare direct sau indispensabile pentru implementarea proiectului (dar nu mai mult de un singur "ciclu de fabricatie" si nu mai mult de 25 % din valoarea creditarii, energie electrica si utilitati, materiale de birou si consumabile, transportul materialelor, promovare, diseminarea informatiilor, subcontractarea unor activitati (cu exceptia managementului proiectului), leasing, pentru contractele de leasing cu o durata mai scurta decat durata proiectului (costurile "de leasing" eligibile sunt numai acelea care indeplinesc urmatoarele conditii: leasing pentru echipamente, mijloace de transport etc. necesare pentru implementarea proiectului propus; cu clauza de achizitie a echipamentului la optiunea beneficiarului, pentru o valoare determinatã la data semnãrii contractului de leasing si bazatã pe valoarea rezidualã a activului dupã amortizare, la data la care optiunea de achizitie este exercitatã de beneficiar).
            Pentru a fi considerate eligibile in contextul proiectului, costurile trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii generale:
• Sa fie necesare pentru realizarea proiectului, sa fie prevazute in contractul anexat si sa fie in conformitate cu principiile unui management financiar sanatos, respectiv  utilizarea eficienta a banilor si raport optim cost/beneficiu;
• Sa fi fost efectuate in perioada de executie a proiectului si dupa semnarea contractului;
• Sa fi fost efectiv realizate, inregistrate in contabilitatea Beneficiarului sau ale partenerilor Beneficiarului, sa fie identificabile si verificabile, sa fie dovedite prin documente originale.
            Costurile administrative (eligibile), care pot avea un cuantum de maxim 10 % din valoarea proiectului) sunt reprezentate de telefon, posta, asistenta tehnica pentru managementul proiectului.
            Alte cheltuieli eligibile (depinzand de natura proiectului):
Training, asistenta tehnica specializata.
            Ultimile prevederi (valabilitate 2002) accepta ca urmatoarele costuri directe sunt eligibile:
• Costul personalului angajat pentru proiect, corespunzator salariilor actuale plus taxele cu asigurarile sociale si alte costuri aferente salariilor; salariile si costurile aferente lor nu trebuie sa le depaseasca pe cele practicate in mod normal de catre Beneficiar si nu trebuie sa le depaseasca pe cele general acceptate pe piata in cauza;
• Transportul, cazarea si diurna aferente personalului angajat in cadrul proiectului, daca acestea corespund celor practicate pe piata si nu depasesc parametrii general acceptati de Autoritatea Contractanta/ decidentul de finantare (incluzand bilete de avion clasa “economic”);
• Costurile de achizitie pentru echipamente (noi sau folosite) si servicii (transport, chirie etc), daca acestea corespund preturilor pietei;
• Costurile materialelor consumabile si bunurilor;
• Cheltuieli de subcontractare sau cheltuieli efectuate de partenerii Beneficiarului in folosul proiectului;
• Costuri derivand direct din cerintele Contractului (diseminarea informatiilor, evaluarea specifica a proiectului, audit, traducere, copiere, asigurare, instruirea celor implicati in proiect etc), inclusiv costurile serviciilor financiare (in particular costul transferurilor);
• Taxe, fara prejudicierea conditiilor contractuale (conditiile generale);
            Capitalul circulant este cost eligibil pentru o valoare corespunzand la maxim 20% din investitia totala. Acesta trebuie specificat in unele componente ale bugetului proiectului: resurse umane, deplasari, materii prime, costuri birou local/ proiect, alte costuri si servicii, costuri administrative.
            Costuri eligibile indirecte (costuri de regie).
            Un procent fix al cheltuielilor de regie ale Beneficiarului, pana la maxim 7% din valoarea totala a costurilor eligibile directe, este eligibil ca si costuri indirecte. Costurile indirecte sunt eligibile numai daca nu includ costuri alocate altor capitole din buget prevazute in contractul incheiat cu autoritatea contractanta/ decidentul de creditare.
            Rezerva pentru cheltuieli neprevazute.
O rezerva de nu mai mult de 5% din costurile totale eligibile, care poate fi folosita doar cu autorizarea prealabila scrisa a Autoritatii Contractante/ decidentului de creditare, managerului de fond. Aceastã rezervã se va putea aloca unor costuri specifice legate de implementarea proiectului si indispensabile acestuia, dar neprevãzute explicit în buget la data cererii de finantare.

            Cheltuieli neeligibile:
            Urmatoarele cheltuieli nu pot fi suportate din fonduri de asistenta financiara, dar pot fi considerate contributie locala (din fonduri publice sau private):
Cumparari/ achizitii de terenuri, cladiri si alte contributii in natura (cu exceptia cazului cand acestea sunt necesare implementarii directe a proiectului, situatie in care proprietatea trebuie transferata Beneficiarului sau partenerilor sai - unde este cazul - exista unele specificatii care "aproba" incadrarea de cost eligibil pentru constructii de cladiri pentru productie si facilitati conexe cu scop productiv - achizitii, extinderi sau constructii noi de hale de productie, etc.), cheltuieli de deplasare (transport, cazare si diurna in limitele stabilite prin hotarare de Guvern), studii, proiecte si avize, auditari, evaluari specifice ale lucrarilor, rapoarte, traduceri, certificari, depozitarea si manipularea echipamentelor si materialelor, cotizatii la organisme specializate si abonamente la publicatii de specialitate.
            Sub nici o forma urmatoarele cheltuieli nu vor fi eligibile:
Costuri survenite si/ sau platite inaintea contractului de credit cu institutia beneficiara, Taxa pe Valoarea Adaugata (TVA - cu referire la TVA-ul pe care beneficiarul nu il poate recupera, justificandu-se imposibilitatea recupearii TVA cu documente oficiale emise de autoritatile fiscale competente), taxe vamale, alte impozite si taxe, amenzi si penalizari, comisioane si alte cheltuieli bancare, dobanda platita la imprumut (dobanzi datorate), diferentele de curs valutar (cu referire la pierderi, care nu vin in contradictie cu prevederile contractuale intre beneficiar si autoritatea contractanta/ decidentul de finantare), orice fel de pierderi, platile compensatorii, amortizarea, asigurarile, avansurile si garantiile acordate, orice cheltuieli retroactive, provizioane de orice fel (in special cu referire la provizioanele pentru posibile pierderi sau datorii viitoare), cheltuieli personale sau nefundamentate, costuri ale unor studii pregatitoare sau altor activitati pregatitoare, aporturi care reprezinta contributie in natura (ex: teren, proprietate imobiliara fie ca este integrala sau partiala, bunuri de folosinta indelungata, materii prime, munca de binefacere neplatita a unor persoane fizice private sau persoane juridice), cu exceptia contributiei in natura in forma sa acceptata.
            Costurile indirecte nu sunt eligibile in cazul in care Contractul prevede finantarea unui proiect propus de o intreprindere care primeste o alta finantare nerambursabila ce acopera deja costurile indirecte.
            Unele imprumuturi externe nu pot fi folosite pentru plata de taxe si impozite la bugetul de stat (taxe vamale pentru importul de echipamente etc.). Totusi, este bine sa studiati posibilitatea ca importurile de echipamente finantate prin diverse credite externe sa fie scutite de taxe vamale (cum este cazul grant-urilor Phare care sunt scutite de taxe vamale). De retinut este faptul ca, pentru costurile finantate total sau partial din contributia beneficiarului, taxele si impozitele aferente pentru partea finantatã de beneficiar (taxe vamale pentru import de echipamente etc.) se pot include în bugetul proiectului.
            Cazul granturilor este ceva mai special deoarece exista posibilitatea acoperirii unor coasturi de catre beneficiar din fonduri proprii, chiar daca nu este acceptata "acoperirea" lor din suma creditata. Aceste costuri sunt reprezentate de:
Investitii în stocuri pentru productie: materii prime, materiale, obiecte de inventar, ambalaje, etc. legate de implementarea proiectului de investitii propus, pentru completarea necesarului pentru un ciclu de fabricatie, daca valoarea stocurilor necesare pentru un ciclu de fabricatie depaseste 25% din valoarea grant-ului; Utilitãti (Energie, apã, gaze etc.); Transport; Chirii; Leasing, pentru contracte de leasing cu durata mai mare decât durata contractului de grant; Intretinere, reparatii; Asigurari; pentru imobilizari corporale; pentru stocuri (asigurarea imobilizarilor corporale si a stocurilor pentru productie achizitionate este obligatorie); salarii - personal direct productiv implicat direct in proiect; personal indirect productiv implicat direct in proiect (impozitele si taxele aferente platii salariilor cum sunt impozitul pe salarii, contributiile la fondul de sanatate, etc. se pot include in bugetul proiectului); Cheltuieli administrative (telefon, fax, deplasãri; Cheltuieli comerciale (cu reteaua de distributie, costuri de vanzare etc.); Alte cheltuieli de promovare (participari la targuri si expozitii etc.); Cheltuieli pentru asigurarea calitatii; Cheltuieli pentru certificarea si atestarea conformitatii produselor (conformitatea cu standarde industriale etc.); Costul pentru auditarea proiectului si/sau a întreprinderii beneficiare.


Powered by Medow....................................