STUDIU - Tehnic - Noua Medicină Dacică

Limbajul
subconștientului (12)
Realizarea celui de-al treilea pas în identificarea „reperelor”
subconştiente ale vieţii noastre (descris în postarea de ieri)
va „urca” în conştient, în posibilitatea noastră de acţiune
directă, multe elemente cărora nu le-am dat atenţie. Şi, într-un
timp relativ scurt ne vom da seama că avem de a face cu o
adevărată constelaţie de sentimente, chiar dacă, în esenţă, este
vorba de doar opt sentimente primare (cu maxima extensie spre
zece). Apoi, cu cât vom fi mai conştiincioşi în realizarea
fişelor, cu atât mai uşor ne va fi să identificăm reperele,
emoţiile, sentimentele, ajungând să ne cunoaştem „propriul
vocabular” al subconştientului nostru.
Chiar dacă voi amâna
momentul „trecerii la treaba efectivă”, cea de acţiune, voi
proceda la descrieri de detaliu pentru ca Dumneavoastră să
stăpâniţi totul (de fapt, cât este posibil), prin înţelegere
completă (cât mai completă posibil). Asta este… Iar va părea că
vreau să umplu cu cuvinte postările mele. Aşadar, să începem cu
detalierea sentimentelor primare (în această postare vom începe
şi totul va continua pe mai multe postări, funcţie de timpul
care îl am la dispoziţie)!
Voi începe cu plictiseala…
Cel mai decepţionant şi neînţeles sentiment s-a dovedit a fi cel
de plictiseală, cel ce ne semnalizează necesitatea, nevoia,
dorinţa de a proceda la acţiune, de a ne dezvolta prin
competiţie. Este sentimentul ascuns, cel mai înşelător, care ne
aduce de cele mai multe ori în frustrare, apoi în depresie, în
special datorită faptului că el nu este altceva decât un complex
deghizat de alte sentimente primare în manifestare. Este
sentimentul cel mai des descris de noi toţi (cel puţin aşa
confirmă practicienii), dar şi cel mai acceptat deoarece el nu
atrage efectiv vreo percepţie negativă (sau pozitivă) ci doar
este un fel de status şi un fel de suport pentru apariţia
„combinaţiilor” de emoţii/ sentimente primare.
În esenţă, este un sentiment
ce se naşte din incapacitatea şi/ sau refuzul nostru de a ne
implica în viaţă, în diferite aspecte particulare ale ei, care
ne sunt necesare (la propriu) şi la care avem acces dar nu facem
nimic. De multe ori subliniez fiicelor mele: „Numai proştii se
plictisesc”… În sensul că, numai dacă nu acţionezi (dacă nu faci
nimic) ajungi să se plictiseşti… Motivul pentru care nu se
procedează la acţiune este, de cele mai multe ori, incert, bazat
pe justificări de genul „pot fi judecat negativ de alţii”, „dacă
nu mă descurc”, „este nevoie de mai mulţi iar eu sunt singur”,
„ce am de-a face cu prostia asta”, sau altele… De exemplu, cea
mai frecventă „cauză” a lipsei de acţiune a fost identificată a
fi credinţa că suntem mult superiori celor din jur şi inversa
ei, constatarea că cei din jur sunt mult mai inteligenţi şi
energici decât noi.
Dar, nu contează motivul
pentru care nu acţionezi, ideea este că plictiseala survine ca
semnal că trebuie să acţionezi, măcar pentru a te convinge că
este sau nu aşa. Sau, oamenii greşesc deseori trăgând concluzii
că sunt plictisiţi din alte motive. Când ei, din cauza
sentimentului de plictiseală percep nervozitate sau, în general,
disconfort, vor observa rapid că aceste sentimente sunt atenuate
de trecerea la activităţi care să îi ţină ocupaţi. La prima
vedere ar trage o concluzie din asta care pare să aibă sens. Şi,
prin urmare, ei încep să îţi umple timpul cu tot felul de
activităţi „de rutină” (cum ar fi curăţenia prin casă,
hobby-uri, şi alte dependenţe) „reuşind” să se distragă de la a
simţi alte sentimente ce atrag starea de disconfort prin
diminuarea intensităţii sentimentului de plictiseală datorită
activităţilor „de deviere”. Cu alte cuvinte, necesitatea,
nevoia, dorinţa care „lansează” semnalele nu este îndeplinită.
Şi, după cum am descris şi
în postările anterioare apar dependenţele (apoi frustrarea, apoi
depresia), dar despre asta am discutat deja şi nu vreau să mai
revin.
O problemă destul de
semnificativă a plictiselii este o abordare de genul „a se lua
viaţa aşa cum este” (în cazul nostru plictisitoare). Dar, nu
facem altceva decât să amplificăm acţiunea acesteia, fie şi în
timp. De exemplu, în cazul singurătăţii, „a lua viaţa aşa cum
este” înseamnă să nu trecem la acţiune căutând să avem relaţii
cu alte persoane şi sentimentul de plictiseală, evident, devine
şi mai stabil, şi mai pregnant. Mai mult, mulţi dintre noi
resimţim plictiseala şi acasă, şi la serviciu (în activităţile
noastre) şi în relaţiile noastre fiind împinşi efectiv spre „a
lua viaţa aşa cum este”. Dar, evident, ceva nu facem dacă
există, dacă se manifestă plictiseala. Întocmirea fişelor de
ancore care le-am descris până acum vă va da, cu siguranţă,
indicii despre ceea ce nu faceţi… Dar mai avem multe de înţeles.
Pentru asta voi proceda la descrierea unui scurt exemplu.
O persoană este deranjată de
„greutatea” sa şi decide să facă ceva pentru a slăbi. La o
scurtă autoanaliză sesizează sentimentul de plictiseală generală
dar nu îi dă atenţie din cauza sumei destul de mari de
activităţi în care este implicat. Şi, decide să facă jogging în
parc pentru a slăbi (aşa a auzit şi crede că va fi bine pentru
interesul lui). Plictiseala se amplifică iar el nu slăbeşte în
ciuda eforturilor sale. În momentele sale de relaxare el
continuă să se uite la programele TV, să vadă cu familia filme,
să „stea” pe „face” sau internet, să joace „tancuri”, să îşi
continue practicarea gastronomiei şi, astfel, să îşi satisfacă
tendinţele gurmande, etc.
Dar, la un moment dat, plictiseala îl „împinge” să se apuce „să facă” nişte fişe cu ancore după un procedeu găsit pe internet. Plictisitor, dar cât a apucat să lucreze a sesizat o înclinaţie ciudată spre ancore legate de muzică, în special de chitară, cu care a „cochetat” cândva, în copilărie. Vine o nouă şedinţă de jogging şi, în timpul acesteia, discută cu companionii de alergare. Acolo decide, conştient sau nu de identificarea de ancore făcută anterior, să meargă să ia nişte lecţii de chitară (de exemplu). Timpul a trecut şi personajul nostru nu a mai avut timp de jogging deoarece s-a implicat rapid şi eficient în noua ocupaţie, cântatul la chitară (şi specializarea legată de aceasta).
Nu a ajuns un nou Santana
sau Hendrix dar ne încântă, la propriu, în vacanţe, la
picnicuri, când ne reunim în vizite pe la el pe acasă şi… a
slăbit, după părerea mea mai mult decât trebuia, fără nici un
efort sportiv suplimentar, a renunţat la veşnica „ronţăială a
ceva”, nu mai pierde timpul cu iluzoriile programe TV şi
informatice şi, poate, multe, multe altele. Apoi, la un moment
dat, şi-a amintit de efortul său cu ancorele şi, de atunci… nu
mai scap de el… dar îmi cântă (şi mă încântă) de câte ori poate…
şi o face bine… Deci, totul este bine (sau spre bine)…
Dar, revenind la procedurile noastre, este evident că trebuie, mai întâi, să identificaţi plictiseala sau alt nume ce exprimă un nivel particular de intensitate pentru plictiseală cum ar fi letargic, neliniştit, „fără ţintă” şi/ sau „fără speranţă” (mai ales în cazurile de plictiseală cronică) etc. Apoi se va trece la identificarea a ceea ce nu facem să ne de-a sentimentul de participare, de provocare, de cele mai multe ori direct din fişele de ancore (în special cele care ne aparţin în „exclusivitate”). Un monolog util în acest caz ar fi ceva de genul „Sunt plictisit. Nimic din viaţa mea nu îmi dă satisfacţie, nu mă interesează. Copiii au crescut şi nu mai au nevoie de mine. Soţul sau soţia nu prea mai are treabă cu mine. Pe net sau la TV totul este plictisitor, fără rost.
Ce să fac cu timpul meu, cu
energia mea, cu viaţa mea?” Şi, apoi, ia fişele cu ancore la
„puricat”. Ajută-te lucrând la o nouă fişă (verba volant scripta
manent – vorba zboară dar scrisul rămâne), în special pentru a
evita confuziile. Notează tot ce simţi, tot ce ai identificat şi
are legătură cu ancorele tale! Iată un exemplu de asemenea fişă:
1. „Fă ceva nou sau diferit, ceva ce ai dorit să faci
dintotdeauna (vezi ancorele)”, 2. „Achiziţionează acel ceva
identificat şi învaţă să îl foloseşti (acolo unde este cazul)”,
3. „Caută să devii cât mai bun în ceea ce ai identificat”, 4.
„Ia un animal nou şi învaţă totul despre el (inclusiv să îl
antrenezi)”, 5. Urmăreşte ceea ce pare a fi un hobby
(fotografie, lucru în lemn, pictură, etc), 6. Organizează
fotografiile familiei şi, de ce nu, porneşte cercetări despre
istoria familiei tale, 7. Cumpără seminţe de flori şi fă ce
simţi cu grădina ta, 8. Implică-te într-o cauză a comunităţii
din care faci parte, 9. Porneşte să studiezi pentru a-ţi putea
schimba locul de muncă, 10. Învaţă diverse jocuri cum ar fi şah,
table, etc, 11. Învaţă o limbă străină care te va ajuta să fii
mult mai descurcăreţ în ţările pe care le vei vizita, 12.
Planifică şi realizează vacanţe tematice, de exemplu pe teme
istorice, de artă etc, 13. Înscrie-te şi acţionează într-un club
tematic (de carte, auto, moto, de biciclism, de alpinism,
speologic, de studiu al animalelor, etc), 14. Învaţă yoga sau
alt timp de activitate de relaxare, de spiritualitate, etc, 15.
Apucă-te de scris o carte, un blog, etc, 16. Fă orice nu am dat
ca exemplu aici, atât timp cât simţi că te atrage, sau că
rezolvă problemele ancorelor tale, sau nu este ilegal, imoral,
etc… bla, bla, bla…
Atenţie, în primul rând, acesta este un re-plasament „conştient” al manifestărilor subconştientului nostru dar nu este panaceul care îl aşteptaţi. Până acolo mai aveţi multe de învăţat, de parcurs, şi de „stăpânit”. Acum abia pregătim „accesul” către tehnicile alfa, teta şi ce va urma. Dar, pentru start, este bine şi dacă faceţi asta chiar acum (am subliniat că orice nevoie primară satisfăcută diminuează nivelul de stres şi permite utilizarea mai eficientă a resurselor energetice de care dispunem). Apoi, în al doilea rând nu trebuie ca aceste preocupări să vă afecteze viaţa zilnică. Ele trebuie să o completeze.
Atât doar! Eliminarea
plictiselii „nu are dreptul” de a provoca alte sentimente
primare cum ar fi frica, stresul, nepotrivirea (sentimente
primare de intensitate mult mai mare decât plictiseala).
Plictiseala apare doar la persoanele neimplicate total în
activităţi care să satisfacă nevoile primare de mâncare, adăpost
şi altele asemenea. Şiii… ajunge pentru azi (vom continua)…
Dragoste, recunoştinţă şi Înţelegere (Namaste)!!!
Dorin, Merticaru