STUDIU - Tehnic - Noua Medicină Dacică

Limbajul
subconștientului (6)
Iată că am ajuns la postarea ce trebuie să finalizeze abordarea
"primară" a limbajului subconştientului. Din tot ceea ce am
parcurs până acum, primele "percepţii" care apar pot fi
"clasificate" ca fiind emoţii, următoarele, mult mai complexe,
"compuse" dintr-o sumă de emoţii, sunt sentimentele şi, în
final, apar gândurile (care sunt reprezentate şi de vise,
necontrolate sau controlate).
Să începem cu emoţiile. O emoţie este motivaţie în formă pură, este mesajul ce pleacă direct din subconştient de a acţiona, în final, la nivelul conştientului. Un prim rol al emoţiilor este de a ne anunţa atunci când necesităţile noastre nu sunt satisfăcute şi de a ne motiva să acţionăm pentru a le satisface. "Formarea" acestora încă nu este bine "descoperită" dar se pare că ele reprezintă o reacţie directă a sistemului nervos autonom (sistemul nervos vegetativ - simpatic şi parasimpatic) la care participă şi formaţiuni nervoase considerate "de nivel superior" dar care acţionează "bazal" în sens selectiv (de selecţie a acestor mesaje) şi în sens de transmitere spre prelucrare (către alte nivele superioare, ce ţin de conştient).
Deci, din anumite puncte de
vedere, toate emoţiile au un scop pozitiv, fiind mesajele date
de structurile subconştientului (la care putem include fără
probleme şi inconştientul, aşa cum l-am definit/ descris în
postările anterioare) pentru a ne determina să acţionăm într-un
anume sens, cu scopul de a depăşi o anumită situaţie ce "apare"
în anumite "tipare" ca fiind neconformă, necesar de a fi
corectată. De exemplu: mânia este o emoţie care ne spune că
percepem o anumită situaţie sau o acţiune ca fiind incorectă
faţă de noi. Această emoţie ne motivează să acţionăm pentru a
remedia situaţia şi de a restabili corectitudinea.
Vina este o emoţie care ne
spune că percepem o situaţie în care noi nu suntem corecţi faţă
de o altă persoană (sau de propria persoană). Ne motivează să
acţionăm pentru a restabili corectitudinea, pentru a ne
reabilita faţă de acea persoană şi, de cele mai multe ori, "cere
o pedeapsă", la un nivel conştient sau subconştient. Dar, la fel
de bine, o sumă a acestor două emoţii (sau orice alt fel de
grupare de emoţii) poate apare de undeva, de la nivelul
sistemului nervos vegetativ, constituindu-se sentimentele ca, de
exemplu, în cazul anginei pectorale, care, fără un motiv
asociativ conştientului naşte emoţii (şi/ sau sentimente)
percepute de conştient fără ca acesta să poată localiza cauza ce
se află în subconştient (suma de mânie şi vină ce acţionează un
timp deosebit de îndelungat şi atrage problemele organice ce duc
la apariţia anginei pectorale - dar, despre aceasta în postările
viitoare).
Aşadar, am ajuns la
sentimente şi am dedus în mod "primar"care ar putea fi cauza
acestora (acţiunea comună a uneia sau a mai multor emoţii).
Deci, sentimentele sunt expresia în plan fizic al emoţiilor pe
care le trăim, sunt reacţia fizică a corpului (a nu se lua în
considerate numai trupul disjuns de creier) ca răspuns la emoţia
respectivă generată de subconştient. Continuând cu exemplele de
mai sus, mânia cauzează, de exemplu, creşterea pulsului,
contractarea musculaturii (sub acţiunea sistemului nervos
vegetativ, prin componenta sa simpatică, ce controlează
reacţiile de tip "luptă sau fugi"), etc, pregătind corpul pentru
o acţiune, pentru o reacţie la nivel conştient.
De ce am subliniat la finalul afirmaţiei precedente "pentru o reacţie la nivel conştient"? Deoarece conştientul nu ia în considerare majoritatea emoţiilor şi, implicit a sentimentelor ce apar din cumulul acestora deoarece nu consideră oportună o reacţie. Da, greu de acceptat dar, deşi avem cu toţii emoţii şi sentimente, suntem atât de puţin conştienţi de acestea deoarece intervine controlul conştientului nostru. Pentru acurateţea informaţiilor nu pot să nu citez din rezultatele cercetătorilor care ne "spun" că, cei mai mulţi oameni îşi trăiesc viaţa fără a conştientiza 80-90% din emoţiile şi, implicit, sentimentele pe care le trăiesc.
Mai mult, este la fel de interesant şi un alt aspect: deşi suntem conştienţi de o mică parte a emoţiilor şi sentimentelor noastre, de cele mai multe ori nu "ascultăm mesajul" pe care îl primim sau îl înţelegem greşit. În acest caz avem de a face cu o modalitate "conştientă" de a lucra cu emoţiile/ sentimentele, aceea de a ne distrage de la aceste emoţii folosind un element care ne captează temporar atenţia, care ne "anesteziază" emoţional, cum ar fi fumatul, mâncatul în exces, munca în exces etc (fără a lua în calcul justificările ce le utilizăm atunci când suntem deja bolnavi şi "eliminăm" percepţiile emoţionale/ sentimentale prin asocierea lor cu ideea de "simptome ale bolii"). Aşadar, reprimăm astfel aceste emoţii/ sentimente în interiorul nostru, interzicându-le interferenţa în conştient, şi, de fiecare dată când simţim "emoţia negativă", folosim elementul de distragere şi generăm prin repetiţie un comportament de cele mai multe ori nociv.
Din postările anterioare nu
este greu să vă aduceţi aminte de repetiţia ce poate duce la
"rescrierea" subconştientului. În acelaşi sens, vă aduceţi
probabil aminte de conceptul condiţionării pavloviene despre
care am amintit în postările anterioare, cu "ajutorul" căruia,
reuşim să "ne programăm" obiceiuri, în acest caz negative.
Dar, când ne distragem în momentul în care simţim o emoţie neplăcuta (sentimente cu rezultantă neplăcută), procedăm ca şi în cazul medicinii alopate, tratând doar un simptom (sau mai multe), nu şi cauza care generează acea emoţie/ acel sentiment. Iar cauza acelei emoţii (acelui sentiment) este necesitatea pe care o avem nesatisfăcută. De exemplu: tristeţea ne spune că am pierdut ceva sau pe cineva drag şi avem nevoie să recâştigăm ceea ce am pierdut sau sa înlocuim pierderea prin ceva echivalent. Atât timp cât nu acţionăm pentru a răspunde acestei necesităţi, nu există suficientă mâncare sau alcool care să rezolve această cauză/ problemă/ necesitate. Ne vom simţi mai bine mâncând o ciocolată, de exemplu, însă după scurtă vreme vom avea nevoie de încă o ciocolată pentru a "ne automedica" iar ciclul "mă simt trist – mănânc o ciocolată" va continua în detrimentul siluetei (sau în detrimentul sănătăţii).
Însă lucrurile nu se opresc aici. La un moment dat, după ce am căzut în capcana "mă simt trist – mănânc o ciocolată", apare sentimentul secundar al frustrării pentru că ceea ce facem nu ne aduce rezultate decât pe termen scurt. În plus vom avea nevoie de o noua garderobă. Cu cât vom continua să ne distragem mai mult folosind ciocolata, cu atât frustrarea creşte. Mâncăm mai mult şi mai des fără nici un rezultat pozitiv. Însă frustrarea şi kilogramele în plus vor creşte în continuare. Şi, nu uitaţi, asta doar dacă ne limităm la siluetă! dacă luăm în considerare numai problemele "secundare" legate de sănătate, sau pe cele legate de modul de integrare în mediul relaţional, lucrurile se complică fie şi prin simpla atragere de noi emoţii şi sentimente concurente.
Continuând logica pe exemplul anterior, sentimentul secundar al frustrării are şi el un mesaj: ne spune că trebuie să facem altceva pentru că ceea ce am făcut până atunci nu a adus nici un rezultat. Ne anunţă că mergem într-o direcţie greşita şi că ar trebui să facem altceva pentru a ne satisface emoţia pe care o simţim. Apoi, când frustrarea atinge cote maxime, un sentiment terţiar îşi face apariţia: depresia. Depresia, în acest caz, are rolul unei supape de suprapresiune: în acest moment ne salvează de la o situaţie autodistructivă şi suspendă momentan sentimentul pe care îl reprimăm mâncând ciocolată. Nu ne mai simţim deocamdată trişti, ne simţim deprimaţi.
Bineînţeles că sentimentul
de tristeţe reapare după o vreme şi ciclul se reia: tristeţe –
distragere – frustrare – deprimare. Sentimentul terţiar al
depresiei ne spune "renunţă, te răneşti mult prea mult dacă vei
continua să faci ceea ce ai făcut până acum". Când eforturile
noastre repetate de a rezolva emoţia sunt sortite eşecului,
frustrarea devine mai puternică decât speranţa de a ieşi din
situaţia respectivă. Începem să simţim că nu are rost să mai
încercăm. Ne simţim fără speranţă iar lipsa speranţei duce la
lipsă de acţiune, motivaţia dispare şi apare depresia. Astfel
depresia poate fi considerată la polul opus speranţei – un mesaj
al neputinţei şi al pasivităţii. Speranţa şi depresia se exclud
reciproc, nu pot coexista.
Este important să realizăm,
când dorim să înţelegem emoţiile/ sentimentele, că avem două
posibilităţi, două stări emoţionale: ori suntem într-o stare în
care avem o necesitate satisfăcută, stare pe care o percepem
plăcută din punct de vedere emoţional, ori suntem într-o stare
în care nu avem acea necesitate satisfăcută şi atunci suferim
din punct de vedere emoţional.
Deci, ar fi nevoie de o
metodă de a înţelege mesajul emoţiilor/ sentimentelor şi de a le
folosi în avantajul nostru. Plecând de la sinteza realizată "pe
persoane" (pe indivizi) din viaţa Dumneavoastră (plecând,
desigur de la propria persoană), după utilizarea fişelor de
ancore, vom ajunge acum la delimitarea emoţiilor/ sentimentelor.
Momentan voi proceda la un
fel de descriere informativă a acestei etape deoarece, înainte
de toate este necesar să ştim exact cum stăm cu limbajul
conştientului, cel care realizează translarea a tot ceea ce
putem face noi în mod conştient. Aşadar, procesul este extrem de
simplu şi are 3 etape: 1. identificarea/numirea emoţiei/
sentimentului (ceea ce aţi făcut "involuntar" atunci când aţi
identificat ancorele); 2. identificarea cauzei ce a generat
sentimentul (ceea ce aţi făcut la fel de "involuntar" când aţi
atribuit persoane ancorelor descoperite); şi 3. găsirea unui
răspuns satisfăcător – o acţiune ce satisface necesitatea ce a
produs sentimentul respectiv (această ultimă "operaţiune"
trebuie, mai întâi, înţeleasă cu adevărat şi mai sunt multe
postări până ce vom ajunge acolo). Dar, pentru a satisface unele
curiozităţi de moment, vă prezint în continuare o listă a
emoţiilor/ sentimentelor şi nevoia corespunzătoare semnalată de
sentimentul respectiv:
Plictiseala – nevoia de a ne
dezvolta, de a avea provocări pe care să le depăşim;
Furia – nevoia de a avea parte de corectitudine, atât pentru noi
cât şi pentru ceilalţi (atenţie, aici este vorba despre
sentimentul efectiv, fără descoperirea unei cauze anume, despre
emoţia/ sentimentul instinctiv care nu are legătură şi,
implicit, rezultă dintr-o activitate conştientă, planificată);
Vinovăţia – nevoia de a fi corect faţă de ceilalţi sau faţa de
propria persoană;
Tristeţea – nevoia de a avea lucruri sau relaţii importante, de
valoare pentru noi;
Singurătatea – nevoia de a avea relaţii cu semenii noştri;
Nepotrivirea/ Inadecvenţa – nevoia de a ne simţi suficient de
buni pentru a realiza ceva anume;
Stresul – nevoia de a avea succes şi control în toate aspectele
vieţii noastre;
Teama – nevoia de siguranţă;
Frustrarea – nevoia de a avea satisfacţie în acţiunile noastre;
Depresia – nevoia de a avea speranţă.
Deci, primul pas este
reprezentat de identificarea sentimentului. De multe ori este
dificil să identificăm un sentiment mai ales datorită faptului
că nu suntem obişnuiţi să ne analizăm sentimentele sau am
învăţat să le reprimăm. Unii autori spun că, secretul reuşitei
este atenţia şi exerciţiul de a "asculta vocea interioară a
emoţiei/ sentimentului". Atunci când este dificil să identificăm
emoţia/ sentimentul putem trece la pasul 2 – identificarea
cauzei – şi astfel vom putea găsi emoţia/ sentimentul
corespondent. Dar, din punctul meu de vedere (şi al autorilor la
care am achiesat), identificarea ancorelor este un fel de
precizare şi identificare, realizată chiar şi în necunoştinţă de
cauză a emoţiilor/ sentimentelor care se află în "spatele"
cuvintelor şi/ sau percepţiei concrete, identificabile a
emoţiilor/ sentimentelor.
Pasul 2, reprezentat de
identificarea cauzei, este chiar cel legat de persoanele care au
născut emoţiile/ sentimentele identificate sau nu (luând în
considerare, în primul rând, persoana proprie, Dumneavoastră).
Abia atunci când ştim cu acurateţe cauza ce produce sentimentul
vom putea să găsim soluţia, acţiunea necesară pentru a răspunde
necesităţii pe care o avem.
Şi, într-un fel de final
"nefinal", deoarece viaţa noastră continuă, se manifestă în
permanenţă, va urma pasul 3: "găsirea" şi aplicarea unui răspuns
satisfăcător. Când satisfacem necesitatea eliminăm în totalitate
cauza care generează emoţia/ sentimentul si în acelaşi timp
eliminăm şi posibilitatea de recurenţă a sentimentului.
Evident că, până acum, am
luat în colimator doar sentimentele care par a avea influenţe
negative, cele care au o cerinţă de a fi controlate, eventual
eliminate. Să nu uităm nici o clipă că ele provin direct din
subconştient, acel ceva al existenţei noastre care nu face
diferenţieri între bine şi rău. Pentru el (ca şi pentru noi),
totul îşi are rostul său şi orice emoţie/ sentiment sunt bune,
sunt benefice, sunt o reacţie directă la ceea ce face
conştientul nostru pentru sau contra manifestărilor acestora
dar, evident, în ideea de a naşte adaptarea la nişte cerinţe
inconştiente sau conştiente.
În final, dar doar cu titlu
informativ, voi exemplifica procesul primar, al acestei
proceduri, folosind ca sentiment furia (mânia). Când percepem o
circumstanţă ca fiind nedreaptă faţă de noi sau faţă de cei
apropiaţi ne simţim furioşi. Furia ne motivează să acţionăm
pentru a restabili corectitudinea situaţiei respective. Şi, avem
două posibilităţi de a acţiona: putem acţiona într-un mod
distructiv făcând ceva ce ne-ar pune în pericol pe noi sau pe
ceilalţi (violenţă fizică sau verbală sau o alta acţiune
ineficientă, în majoritatea cazurilor - deseori va apare
vinovăţia ce atrage, în cerc vicios furia, datorită "replasării"
nedreptăţii), sau putem acţiona într-un mod creativ găsind si
implementând soluţii ce pot rezolva situaţia respectivă într-un
mod pozitiv. De fiecare dată când experimentăm sentimentul
mâniei, trăim teama ce apare din percepţia că situaţia
respectivă ar putea fi periculoasă. Mânia ne dezvăluie astfel
temerile pe care le avem într-o anumită circumstanţă. Deoarece
acest sentiment apare din percepţiile noastre este extrem de
important să realizăm o verificare a realităţii: "Este această
situaţie nedreaptă cu adevărat? Sau este percepţia mea
incorectă?"
Dacă vom găsi o componentă
justificativă în întreaga situaţie, presiunea generată de
sentimentul mâniei va fi cu mult redusă. Deci, paşii anteriori
se vor completa cu noii paşi reprezentaţi de: 1. verificarea
realităţii, 2. dacă situaţia este într-adevăr incorectă, atunci
trebuie să acţionăm corespunzător pentru a remedia acest lucru;
şi 3. dacă nu putem face nimic pentru a aduce corectitudine în
situaţia respectivă, atunci iertarea este soluţia. Apoi, de
multe ori nu mai putem face nimic pentru o situaţie care a avut
loc în trecut. Totuşi situaţia respectivă ne poate produce
suferinţă: "Trăim în lumina acţiunilor noastre reflectate din
trecut. Toate lucrurile pe care le-am făcut în trecut, le facem
în continuare în prezent, în mintea noastră, datorită
subconştientului care a înregistrat totul şi reacţionează la
orice acţiune viitoare pe baza "înregistrărilor existente".
În majoritatea tehnicilor ce
le voi prezenta de-a lungul timpului, ultima acţiune posibilă
(cu toate că este indicat, funcţie de capacitatea Dumneavoastră
de a înţelege şi acţiona să fie prima) este iertarea, "devenită"
antidotul care ne oferă eliberarea de sentimente nocive,
reprimate, înăbuşite în interiorul nostru. Aceste sentimente ne
fac în continuare să suferim şi ne fac să realizăm acele acţiuni
nocive de a ne distrage (folosind mâncare, substanţe nocive sau
acţiuni pe care le regretam ulterior).
Trebuie să mai sublinie
ceva. Procesul iertării are la bază consideraţia că: iertarea
este pentru cel care iartă, nu pentru cel care a greşit
(ofensatorul, "greşitorul"). Dacă decidem să iertam noi vom fi
singurii beneficiari ai iertării: ne eliberăm de sentimentele
negative, de presiunea emoţională pe care am acumulat-o ca
urmare a întâmplării din trecut. Realizăm că, atât timp cât nu
iertăm, persoana care ne-a rănit va continua să ne rănească ("…
lucrurile pe care le-am făcut în trecut le facem în continuare
în mintea noastră"). A ierta nu înseamnă a uita evenimentele
care s-au întâmplat (mai ales la nivel subconştient), nu
înseamnă a găsi o scuză persoanei care ne-a rănit (fie că acea
persoană suntem noi înşine). Inteligenţa presupune să învăţăm
din greşelile făcute. A uita acea experienţă duce la ignoranţă.
Şi raţionamentul poate continua...
Deci, concluzionând, primul
pas în această încercare a mea de a prezenta ceea ce va urma
este de a găsi şi aplica un răspuns satisfăcător, adaptativ, etc
(bineînţeles după ce am făcut efortul de a identifica mai întâi
ancore, apoi de a le "poziţiona pe persoane"). Şi, acest lucru
este urmat/ descris de 1. verificarea realităţii, 2. dacă
situaţia este într-adevăr incorectă, atunci trebuie să acţionăm
corespunzător pentru a remedia acest lucru; şi 3. dacă nu putem
face nimic pentru a aduce corectitudine în situaţia respectivă,
atunci iertarea este soluţia.
Deci, pentru moment,
verificarea realităţii este ceea ce urmează. Dar, pentru
aceasta, est nevoie, mai întâi, să cunoaştem limbajul
conştientului (despre care voi începe să postez când va fi
vremea - cu voia Domnului Dumnezeului nostru - mă simt zdrobit
de oboseală de câteva zile încoace). De mâine voi trece la a
nuanţa concret tot ce pot despre limbajul inconştientului...
Mulţumiri pentru înţelegere!
Dragoste, Recunoştinţă şi Înţelegere (Namaste)!!!
Dorin, Merticaru