STUDIU - Tehnic - Noua Medicină Dacică

Limbajul
subconștientului (5)
Deci... metaforele... "poveştile" care pot schimba o viaţă...
Cuvântul/ termenul ”metaforă” desemnează o comparaţie, o descriere pictografică, o asociere a ceva cu ceva de tip vizual, în care în loc să se numească ceva în mod direct, pentru a descrie ceea ce se doreşte, se foloseşte o stare de lucruri asemănătoare. Multe din informaţiile din postările mele sunt, poate, pentru tine, aşa de noi şi incitante ca o călătorie într-o ţară exotică. Această ultimă frază este o metaforă, un exemplu de metaforă.
Dar, ce se poate face cu aceste metafore? Cu ajutorul ei poţi să faci pe cineva, (inclusiv pe tine) să afle ceva ce încă nu a aflat, folosind pentru descrierea experienţei tale, pe care nu o cunoaşte (sau nu ţi-o reaminteşti îndeajuns), ceva asemănător, cunoscut de amândoi (numai în cazul tău este vorba despre extragerea/ modelarea din subconştient). După ce ai petrecut un concediu în Elveţia poate că îi vei povesti: "Ştii, peisajul din Elveţia m-a impresionat în mod asemănător cu cel din Retezat şi mâncarea mi-a amintit, deseori, de restaurantul franţuzesc din centru".
Astfel, poate că el nu înţelege exact ce ai perceput tu, fiindcă nu a călătorit în acea parte a lumii, dar prin intermediul comparaţiilor pe care le-ai făcut şi pe care le cunoaşte, el capătă acces la o experienţă străină. La fel se pot petrece lucrurile şi în cazul rememorărilor proprii unde, prin folosirea unor astfel de metafore tip comparaţie se ajunge rapid la actualizarea unor situaţii prin simpla comparaţie cu altele asemenea, mai vii, mai prezente.
Totul ţine de faptul că
fiecare individ (fiecare om) are un model oarecum diferit asupra
realităţii, deseori, pentru a obţine o comunicare lipsită de
conflicte fiind necesar să se descrie ceva ce nu este perceput
de către conştientul celuilalt printr-o analogie care apare în
experienţele amândurora. Când ne limităm numai la noi, această
diferenţă de percepţie este evidentă având de "corelat"
subconştientul care îşi aminteşte totul la modul neutru,
asemenea simplelor consemnări cu ceea ce numim conştientul care
asociază totul cu sentimentele şi un alt tip de percepţii,
incomplete, dar care, corelate, devin experienţe ceva mai
complete.
În acest sens există un
exemplu "celebru". O căpetenie amerindiană l-a întrebat pe un
misionar ce înţelege prin Dumnezeu. Misionarul a descris că este
vorba despre acel Cineva care a creat totul, care a creat viaţa,
toate vieţuitoarele inclusiv omul, care face plantele să
crească, animalele să facă ceea ce fac, astrele, totul. El este
cel ce a făcut lumea aşa cum este astăzi şi a avut grijă ca
soarele să răsară, ca fructele să cadă pe pământ atunci când se
desprind din copaci. El este ceea ce ne leagă pe toţi şi ne
ajută să sperăm, atunci când nu mai găsim nici o ieşire, etc. La
un moment dat căpetenia a avut iluminarea, a identificat ce este
Dumnezeu, şi a exclamat: "Deci, tu te referi la Manitu, la
Marele Spirit". Iată cum o sumă de metafore a reuşit să inducă
percepţia a ceva neperceput anterior, identificat cu acel ceva
existent deja, dar interpretat în alt mod.
Legendele şi călătoriile imaginare, dar şi poveştile spirituale, aşa cum sunt multe din pildele religioase, sunt metafore extrem de cuprinzătoare şi, de multe ori, cu mai multe sensuri, care ar trebui să-i ajute pe oameni să dea mai multă consistenţă vieţii lor cotidiene, să ofere mai multă toleranţă sau consolare şi să-şi dezvolte respectul faţă de ceilalţi, atrăgând astfel eliminarea sau simpla inexistenţă a conflictelor care ne fac viaţa atât de grea sau atât de asociabilă cu starea de boală. Mai mult, o utilizare corectă a acestora ne poate fi mult mai legaţi de subconştientul nostru atât de cunoscător şi totul să ia o turnură favorabilă de neimaginat.
Folosind metaforele,
problemele şi eventualele posibilităţi de rezolvare scoase în
evidenţă (sau extrase, amintite din subconştient) care nu au o
"legătură" logică cu realitatea (inclusiv cea neamintită) pot fi
prezentate în cadrul unor modele acţionale (de acţiune reală) şi
de valorizare care, în esenţă, corespund realităţii. Şi totul se
realizează prin simpla sesizare a unei legături cu ceva ce
există deja, ajutând conştientul să realizeze o filtrare corectă
a ceea ce există şi să construiască, completeze percepţiile
curente.
Astfel, mesajele comunică
liber înspre şi dinspre subconştient şi fiindcă acesta este
capabil să recunoască mult mai bine decât raţiunea conştientă
asemănările existente între modele, şi percepând astfel
realitatea şi în structurile identice ale metaforelor, el le
poate folosi pe acestea în vederea formării unor obiceiuri mai
sănătoase, care să le înlocuiască pe cele vechi, devenite
dăunătoare... Astfel, el este capabil să folosească noi moduri
de a privi anumite realităţi, percepute anterior ca dificultăţi
sau să dezvolte înţelegere pentru diversitate şi mai multe
lucruri bune... Astfel el ne ajută să întregi incompletul, chiar
inexistentul şi să putem avea o bază mai bună de evaluare şi
acţiune...
Dar, în principiu, trebuie
reţinut că mesajele unei metafore, ca de altfel şi alte
sugestii, sunt respinse de către subconştient dacă determină
apariţia unor atitudini care contravin ţelurilor cele mai
importante ale structurii personalităţii umane. Mai mult, în
afară de aceasta, individul trebuie să se simtă acceptat
emoţional, respectat şi înţeles de către cel care "iniţiază"
(povesteşte) metafora, realizându-se ceea ce se poate numi punte
între inimi, între subconştiente. Numai în acest caz
subconştientul se deschide pentru a primi mesajul unei
"povestiri terapeutice" (de exemplu). Cele de mai sus relevă de
ce, în cazul viselor necontrolate, apar atât de multe
"divergenţe" şi atât de puţină înţelegere (mă refer la nivel
global, la majoritatea indivizilor umani), baza acestui
dezechilibru fiind reprezentată de nivelurile diferite de
cunoaştere şi evaluare între subconştient şi conştient (dar,
poate că voi mai reveni asupra acestui subiect, cândva... acum
avem alt fel de treabă).
Să discutăm mai detaliat despre metafore! "Controlul" interpretării şi/ sau folosirii acestora nu este atât de greu pe cât pare deoarece fiecare dintre noi ne-am folosit de această artă de multe ori în viaţa noastră de până acum, fiindcă viaţa cotidiană este plină de comparaţii, povestiri, exemple şi transcrieri. Cu ajutorul metaforelor, deseori (după cum subliniam) am utilizat în mod conştient capacităţi pe care le avem deja (culmea!!!). În fond, povestind metaforele, am devenit (sau putem fi) iubiţi de copii. Dar, să nu uităm că nu numai lor le plac "basmele"!
Acestea plac şi sunt utile şi adulţilor care n-au îngropat încă în "cimitirul constrângerilor profesionale" (sau al vieţii cotidiene, de zi cu zi) joaca (colaborarea cu alte persoane la modul dezinteresat), bucuria de a descoperi şi fascinaţia faţă de lumea viselor. Uităm de fiecare dată că cele mai importante depozite ale subconştientului sunt reprezentate de cele de pe vremea copilăriei, indiferent cât de mult "întindem" această perioadă ca număr de ani.
Dar, să trec la treabă şi să
prezint (mai ales cu ajutorul unor autori consacraţi) unele
exemple de metafore ce se raportează la situaţii de viaţă des
întâlnite! Şi în funcţie de intenţiile Dumneavoastră, să aveţi o
bază, de exemplu pentru viaţă sau călătorii fanteziste, sau ca
exemple pentru unele descrieri sau rememorări creative. Este
firesc că multe dintre ele se pot dezvolta în una sau mai multe
direcţii în vederea sublinierii sau valorizării unor conţinuturi
directe, diferite, în funcţie de reacţiile ce se doresc a fi
declanşate dar acest lucru se va dovedi deosebit de util în
aplicarea tuturor tehnicilor "de corectare" sau "de construcţie"
ce vor fi descrise la timpul lor (în postările viitoare)...
Aşadar, să pornim de la un fel de "consideraţii bazale",
prezente după cum subliniam, în viaţa oricui!
Ce este viaţa? Noianul de descrieri ce va trece prin mintea oricui poate "atinge" consideraţii de genul: greutăţi, insecuritate, o rară tangenţă la fericire, o chestie fără sens, după mine potopul sau altele asemenea. dar, acestea sunt simple constatări şi/ sau decizii. Nu au nici o tangenţă cu metaforele. De ce nu am considera viaţa ca fiind ceva asemănător cu o vizită într-un parc de distracţii, sau cu o continuă vacanţă?!? Copilul din noi trece de intrare plin de entuziasm şi, la început, trebuie să îşi facă o privire de ansamblu despre toate. Ce să aleg: topoganul, caruselul, pălăria învârtitoare, ciocanul, tunelul groazei, câmpurile dragostei, etc?
Atunci când ştii ce se întâmplă, începe distracţia. Mulţi dintre copiii din noi aleg la întâmplare sau se urcă în prima "instalaţie/ structură distractivă" ce îi iese în cale. Senzaţiile de plăcere sau neplăcere ce se nasc depind de fiecare individ în parte. Printre selecţii, "în restul zilei/ zilelor" ne putem juca cele mai trăsnite jocuri, putem pierde, putem câştiga, ne putem minuna de ideile ieşite din comun (în afara cunoaşterii noastre) ale arhitectului şi putem admira organizarea perfectă din spatele culiselor. Dacă nu abordăm lucrurile prea serios, prea încrâncenat sau prea "propriu organizat", ne vom putea amuza copios împreună cu alţi copii din acel parc de distracţii şi, poate, vom găsi noi prieteni cu care să avem sau nu relaţii şi după încheierea zilei.
Poate vom găsi totul ca
fiind atât de perfect, de grozav, încât, la închiderea zilei,
oamenii de ordine să fie nevoiţi să te împingă efectiv afară,
prin poarta de ieşire. Mulţi dintre noi se vor lupta efectiv cu
ei pentru a se putea distra şi mai mult în acest parc. Dacă
însă, în drumul spre casă, observi cât eşti de obosit,
supraexcitat de toate cele întâmplate, şi ţi-e dor de puţină
linişte, te relaxezi puţin câte puţin şi te bucuri că, înainte
de a te trezi din nou ca să începi o nouă rundă, vei avea un
somn lung şi odihnitor (care, oricum, pare că durează doar o
clipă)... Iată ce înseamnă o metaforă simplă, ce vrea să de-a o
idee despre viaţă! Iată câte interpretări se pot naşte dintr-un
text simplu, în funcţie de puterea de imersie (visare) şi de
acceptare a fiecăruia dintre noi!
Ce este moartea? Plecând de la exemplul de mai sus, ea poate fi somnul lung şi odihnitor. Sau, poate fi un fel de concediu înaintea căruia te temi să-şi laşi locuinţa nesupravegheată, te temi că nu laşi totul în ordine pentru a avea un concediu liniştit, simţi că va fi greu, sau chiar o prostie să nu îţi mai revezi pentru mult timp prietenii, sau alte consideraţii legate de organizare şi teama pierderii legăturilor şi/ sau a controlului. sau, dacă ţinem cont de faptul că este un concediu de unul singur te temi legat de cea ce va face familia ta (copii, iubită, etc), de ceea ce se va petrece cu afacerile tale, etc.
Sau, ţi-e frică de acea
călătorie dificilă, şi de tot ceea ce este legat de ea, ce
urmează să o faci pe nişte tărâmuri necunoscute, pe care crezi
sau simţi că le vizitezi pentru prima oară. Dar ştii deja:
acelaşi lucru l-ai simţit şi înaintea ultimelor concedii, mai
ales dacă ele au fost prin locuri noi, străine, însă totul a
fost foarte bine. Când ai revenit, odihnit şi relaxat pentru că
ai avut aşa de mult timp pentru tine, ai putut să te arunci din
nou, cu bucurie, în tumultul vieţii tale cotidiene... Şi
"dezbaterile" metaforice ar putea continua şi aici.
Ce este bucuria de a trăi?
Este regăsirea permanentă cu copilul din noi... Este condimentul
care face ca mâncarea să aibă gust bun indiferent cât de rea
este fără condimente, încât, numai gândindu-te la ea, să-ţi lase
gura apă... Este regăsirea permanentă a iubirii... Este
kerosenul ce alimentează maşina viselor şi acţiunilor noastre...
Şi aş putea continua până la nesfârşitul sfârşitului...
Ce este dragostea? Este ceva
similar cimentului (mortar are conotaţii şi nu l-am folosit)
care uneşte cărămizile unei clădiri, fără de care totul se va
prăbuşi fără speranţă. Este puterea dată de Creator de a fi
asemenea lui, de a da viaţă. Este ceea ce uneşte doi sau mai
mulţi oameni într-un înger, într-un Dumnezeu... Este calea ce dă
sensul întregii existenţe, autostrada eurilor noastre...
Ce înseamnă a fi
îndrăgostit? Este ceva similar unui bâţ de chibrit aprins. La
început este o mare vâlvătaie ce arde intens fără a consuma
băţul, tija de lemn a vieţii dar care, încetul cu încetul,
funcţie de materialul tijei, arde până ce epuizează întregul...
Sau este asemenea unei brichete ce arde luminos şi se stinge
fără urmări în cazul în care nu este alimentată de gazul din
interior, din rezervor, care o poate transforma într-o flacără
mare şi fierbinte (chiar dacă totul ţine de volumul de gaz ce se
va epuiza până şi până la urmă)...
Ce este sănătatea? Ceva
similar curentului electric. Îţi cere permanent să plăteşti
factura pentru existenţa lui şi observi cât de important este
pentru tine abia în timpul penelor de curent Sau, ceva similar
aripilor care au ajutat zborului lui Icar. Îţi împlinesc visele
dar, dacă încalci regulile şi te avânţi prea sus în zborul tău,
rămâi fără ele...
Ce este boala? Ceva asemenea
unui nor care se vâră în faţa soarelui. Există, îţi întunecă
viaţa dar va dispare dacă te muţi în locuri însorite sau îţi
clădeşti un adăpost până ce trece norul (sau furtuna). Sau, este
ca o şedere la plajă. Dacă ai grijă să nu stai prea mult la
soare poate că vei arăta mult mai bine. Dacă vei sta prea mult
va durea sau nu vei mai face plajă niciodată...
Ce este relaxarea? Este ceva
similar unei maşini ce este scoasă din circulaţie pentru a putea
fi revizuită şi reparată temeinic înainte ca, datorită
suprasolicitării sau simplei utilizări, să nu se strice la
următoarea folosire. După aceea se poate avea încredere în
capacitatea maşinii de a ne duce pe drumurile noastre.
Ce este frica? Este asemenea
unui indicator de polei pentru cei care participă la trafic.
Dacă ţii seama de el şi circuli prudent, vei ajunge în siguranţă
acolo unde îţi doreşti. Sau, este acel sentiment care îţi
certifică că ai rupt legăturile cu Dumnezeu, că ai părăsit
credinţa.
Ce este ura? Ceva asemenea
acidului sulfuric care, cu timpul roade orice vas în care este
depozitat. Sau, ceva similar uraniului care, datorită
radiaţiilor, va îmbolnăvi sau ucide pe toţi cei care se află
prin preajma lui.
Ce este lenea? Este ceva
asemenea unei corzi de chitară slăbite. Pur şi simplu scoate
alte zgomote decât trebuie şi face inutilizabilă întreaga
chitară datorită lipsei de armonie. Sau, pentru "meşterii
cântători" este acea coardă care trebuie eliminată la utilizare
pentru a putea cânta ceva cu restul corzilor.
Ce este mania de a munci
excesiv? Luăm chitara de mai sus şi observăm că această manie
este ca o coardă de chitară prea întinsă pentru un muzician. El
crede că aşa va suna mai bine (şi poate că o şi face) dar nimeni
nu ştie exact când se va rupe această coardă. Nici măcar
muzicianul în cauză...
Vă daţi seama că exemplele
ar putea continua. Şi nu neapărat deoarece mintea mea este
foarte bună la aşa ceva...
Din exemplele prezentate se
poate sesiza cât de uşor este pentru visul necontrolat să poată
fi interpretat... La fel, se poate observa cât de uşor ne este
să putem vedea cu totul altfel lucrurile...
Dar, timpul a trecut şi am
şi alte treburi... Vom mai gargarisi şi mâine câte ceva despre
limbajul inconştientului, probabil despre metafore şi altele "de
legătură" şi apoi vom trece la limbajul conştientului...
Mulţumiri pentru înţelegere!
Dragoste, Recunoştinţă şi Înţelegere (Namaste)!!!
Dorin, Merticaru