STUDIU - Tehnic - Noua Medicină Dacică

Subconștientul
Ar trebui să dau un chef mare, mare de tot. Azi se împlinesc 15
ani de prezenţă pe net a sitului meu http://www.dorinm.ro. Sau,
azi a repornit situl după mai bine de o săptămână în care a fost
suspendat pentru neplată, şi tot ar fi un fel de motiv de
sărbătoare. Dar, am promis că, azi voi aborda un subiect
„nostim”: subconştientul. Este „greuceanul” subiectelor noii
medicine aşa că nu am timp de petrecere… Este un subiect ce va
naşte o postare imensă, să-i spunem aniversară.
Aşa că, înarmaţi-vă cu
răbdare! Dacă vi se pare prea tehnic totul, treceţi la
paragrafele următoare (înseamnă că nu aveţi capacitatea „de
moment” de a înţelege acele enunţuri şi va trebui să mergeţi
acolo unde puteţi înţelege ceva)!
Din punct de vedere al
definiţiei termenului „subconştient”, acesta este sfera
fenomenelor psihice care se desfăşoară în afara conştiinţei (şi
nu a conştienţei) şi care au putut fi anterior conştiente sau ar
putea deveni conştiente ulterior. Interesantă abordare a
Dex-ului… El face parte din sistemul psihic uman reprezentat de
triada „conştient-subconştient-inconştient”, ansamblul de
funcţii şi procese psihice senzoriale, cognitive şi regulatorii,
ce se află în permanentă interacţiune. Pentru a merge mai
departe voi face o mică detaliere a componentelor acestei
triade.
La nivelul conştientului
există preponderent manifest, egoul sau eul, legat de realitate
prin simţuri, cu rol de a materializa dorinţele eului/ egoului.
Această activitate de rezolvare a problemelor este numită de
psihanaliză ca fiind funcţie secundară. Spre deosebire de
„sine”, manifestat la nivelul inconştientului, care funcţionează
pe principiul satisfacerii imediate a cerinţelor, eul
funcţionează pe principiul realităţii reprezentat de
satisfacerea dorinţei în momentul în care se găsesc resursele
adecvate. Eul cuprinde funcţiile psihice precum gândirea,
toleranţa, testarea realităţii, controlul, planificarea,
apărarea, sinteza informaţiilor, funcţionarea intelectuală şi
memoria activ percepută sau apelată. Eul reprezintă raţiunea şi
bunul simţ, în opoziţie cu pasiunea, reprezentată de sine. El
este conştiinţa manifestă şi nemanifestă.
Conştiinţa este una din cele
mai importante nivele de organizare a vieţii psihice a
individului şi poate fi definită ca fiind totul (psihologia fără
inconştient) sau nimic (psihologia fără conştiinţă).
Dificultatea definirii conştiinţei provine din faptul că ea este
pură subiectivitate, manifestându-se în experienţele personale,
nefiind accesibilă altui individ. Conştiinţa este considerată a
fi cea mai importantă parte a psihicului deoarece a fi conştient
înseamnă, în mod esenţial, a avea senzaţii, adică a avea
reprezentări mentale încărcate de afectivitate a „ceva ce mi se
întâmplă aici şi acum”. Omul, prin conştiinţă, are capacitatea
de a anticipa rezultatul acţiunilor sale, de a-l stabili mental
înainte de a-l realiza în forma sa concretă, conştiinţa fiind o
reflectare anticipativă a realităţii. Astfel, omul poare
reproduce realitatea în sine cu scopul de a o modifica, schimba,
adapta necesităţilor sale, ceea ce desemnează caracterul creator
al conştiinţei, implicit funcţia sa creativ-proiectivă.
Funcţia indispensabilă, dar
nu suficientă, pentru asigurarea continuităţii funcţionării este
memoria. Orice Eu are o dimensiune istorică (omul este un sistem
istoricizat, cronologic), el fiind expresia experienţelor trăite
şi acumulate până la momentul prezent. Şi, de reţinut, toate
acestea se pot manifesta numai şi numai la nivelul minţii
conştiente, doar de aceea se numeşte conştiinţă deoarece are o
legătură strictă cu starea de „conştienţă”. Şi, aici, sunt
incluse „chestii” care nu au nici un fel de legătură cu
conştientul. Mă refer la fiorii percepuţi şi asimilaţi
instantaneu cu frica, cu greaţa/ scârba, cu fiorii dragostei. Ei
vin de undeva şi noi i-am identificat cu acel ceva care percepem
că este prezent, manifest. Iată că, de aici, putem trece la
subconştient…
Între conştiinţă şi
subconştient apare conştientul. El este cel ce ia asupra sa tot
ceea ce este raţional, analitic şi logic, fiind folosit pentru
toate activităţile zilnice care cer raţiune, memorie şi acţiune.
Conştientul este memoria activă a spiritului nostru, acel ceva
folosit de fiecare dată când mâncăm, când ne gândim la ceva
anume, când lucrăm, când analizăm o situaţie, etc. Felul în care
gândim depinde de partea conştientă a psihicului nostru şi este
direct responsabil de performanţele ca şi de eşecurile noastre
în viaţa de zi cu zi, de fericirea sau de nefericirea noastră
şi, de ce nu, este baza generării şi rezolvării tuturor
conflictelor noastre.
Asta deoarece, fără a lua în
calcul rezultatele palpabile sau nu, spiritul conştient poate să
ne impună limite psihice şi mentale adesea inutile deoarece el
este excesiv de critic şi neîncrezător, pe lângă o capacitate
limitată de prelucrare a informaţiilor necesare unui răspuns
perfect şi complet „autorizat”. De aceea, atunci când spiritul
conştient suferă de blocaje „psihologice” sau de limitări, poate
fi avantajos ca acesta să fie ocolit, să fie programat sau
utilizat în mod direct subconştientul.
Subconştientul reprezintă una din ipostazele importante ale psihicului, care nu poate fi nici ignorată, nici redusă sau identificată cu alte ipostaze ale acestuia. El este locul unde rezidă cu preponderenţă superegoul, supraeul, cel care cuprinde (sau defineşte), după cum descriam în postările anterioare, submasca. Potrivit lui Freud, supraeul se naşte din complexul oedipian, prin identificarea cu părintele de acelaşi sex (şi, chiar dacă „alipirea” perceptivă este atrasă de celălalt părinte se va face tot o comparaţie directă între părinţi, baza fiind cel de acelaşi sex), identificare care va face copilul să interiorizeze regulile impuse de părinte.
În perioada de latenţă sexuală supraeul achiziţionează şi normele şi valorile morale ce dirijează eul în acţiunea sa de combatere sau colaborare cu sinele. Supraeul comunică cerinţele sale eului prin sentimente de mândrie, ruşine, culpabilitate, etc. Ulterior, o parte a supraeului este formată din valorile inspirate de cei din jur, profesori, mentori, cu alte cuvinte de conştiinţa umană. El dispune nu numai de conţinuturi specifice, ci de mecanisme şi finalităţi proprii. Ca o primă „percepţie”, el reprezintă, este, o formaţiune sau un nivel psihic ce cuprinde actele care au fost cândva conştiente, dar care, în prezent, se desfăşoară asupra controlului conştient. El este rezervorul unde se conservă toate actele ce au trecut cândva prin filtrul conştiinţei, s-au realizat cu efort, dar care se află într-o stare latentă, de virtualitate psihică, putând deveni oricând active, percepute, păşind pragul conştienţei.
Subconştientul este definit ca fiind o „cerebraţie latentă” ce are loc „sub simplitatea aparentă a percepţiilor”, având astfel un caracter dinamic. El este definit prin conţinutul memoriei de lungă durată, care nu se află antrenat la un moment dat în fluxul operativ al conştiinţei, dar care poate fi conştientizat în situaţii adecvate. Este conţinutul latent ce intră în structura stării de pregătire psihică generală a subiectului, influenţând pozitiv sau negativ desfăşurarea proceselor psihice conştiente, de la percepţie până la gândire.
Subconştientul nu este total
obscur, ci presupune un anumit grad de transparenţă, putând fi
considerat o „conştiinţă” implicită, stările de conştiinţă ale
individului subzistând în subconştient, dar nu sub forma unei
memorizări clasate printre multe altele. De exemplu, deşi nu ne
gândim tot timpul, în fiecare secundă la adresa pe care o avem,
mâncarea preferată sau ceea ce am făcut în vacanţa trecută,
putem oricând să ne amintim aceste lucruri, astfel transferând
aceste informaţii din subconştient în conştient.
Puţini oameni cunosc subconştientul, partea spiritului care lucrează fără să ne dăm seama. Se estimează că el ocupă un loc de nouă chiar zece ori mai mare decât conştientul în funcţionarea corpului nostru şi în realizarea obiectivelor noastre. Poate de aceea tot sistemul psihic uman este comparat cu un iceberg, vârful fiind manifest iar restul, marea masă, aflându-se în afara vizibilităţii (sub apă). El înregistrează tot ce primim şi prelucrăm prin simţuri, toate sentimentele şi trăirile ce rezultă din interacţiuni.
Cu toate acestea el nu
cunoaşte nici emoţia, nici sentimentul, el fiind neutru, nu
gândeşte ci percepe. El asigură şi controlul tuturor funcţiilor
biologice automate, cum ar fi respiraţia, bătăile inimii (de
fapt, 99% din toate procesele ce se desfăşoară în organismul
uman – nu mai revin asupra importanţei sistemului nervos
vegetativ, numit şi autonom). Poate de aceea stările
subconştientului se modifică, deoarece cauzele de care dispun nu
sunt date pentru totdeauna şi pentru toţi indivizii. Ele se
modifică datorită faptului că între ele există relaţii de
cauzalitate şi influenţă reciprocă.
Şi, în final, dar nu în ultimul rând, ar fi incorect să reducem conţinutul subconştientului exclusiv la informaţiile, experienţele şi actele ce provin din conştiinţă, din conştient, el comunicând în mod firesc cu inconştientul, încorporând o serie de elemente ale acestuia. Argumentul final în sprijinul acestei afirmaţii îl constituie comportamentele finaliste (pe înţelesul tuturor de tip extremist), al căror motiv rămâne neconştientizat. Apoi, subconştientul se remarcă printr-o autonomie funcţională, el dispunând de mecanisme proprii de autoîntreţinere şi autoconservare.
Aceste mecanisme sunt
stimulate de sus, prin fluxurile conştiinţei, în starea de veghe
şi de activitate orientată spre scop, şi de jos, prin fluxurile
inconştientului, în stare de somn sau de conştiinţă confuză, ce
caracterizează unele stări umane. Ar fi de amintit aici şi de
vise care, deşi au punctul de plecare în inconştient, ele se
finalizează şi se depozitează în sfera subconştientului, şi
anume, în etajul superior al acestuia, ceea ce face posibilă
conştientizarea şi relatarea conţinutului lor imediat după
trezire.
Aşadar, importanţa subconştientului nu o putem subestima, fiind greu de imaginat existenţa psihică normală a omului fără prezenţa şi funcţionalitatea lui. În primul rând el asigură continuitatea în timp a eului şi permite conştiinţei să realizeze integrarea sub semnul identităţii de sine a trecutului, prezentului şi viitorului. În cazul amneziilor totale anterograde sau retrograde, identitatea de sine este puternic alterată, relaţionarea subiectului cu lumea fiind profund perturbată. În al doilea rând, subconştientul dă sens adaptativ învăţării permiţând stocarea informaţiei şi experienţei pentru uzul ulterior.
În desfăşurarea oricărui
proces conştient, chiar dacă el este provocat şi se raportează
la un obiect sau la o situaţie externă concretă, subconştientul
se conectează în mod necondiţionat la experienţa anterioară,
atât în forma operaţiilor cât şi a modelelor informaţionale,
imagistice sau conceptuale. Şi, în al treilea rând,
subconştientul asigură consistenţa internă a conştiinţei,
durabilitatea ei în timp. În afara aportului său, conştiinţa
s-ar reduce la o simplă succesiune a clipelor, a conţinutului
senzaţiilor şi percepţiilor imediate, devenind imposibile
funcţiile ei de planificare şi proiecţie. Şi, menţinerea în
stare optimă a cadrelor de referinţă ale conştiinţei reclamă
permanenta comunicare senzorială.
Şi, pentru a „închide” descrierea triadei, a venit momentul să discutăm puţin şi despre inconştient. El constituie cel mai controversat nivel de organizare a vieţii psihice, în legătură cu care poziţiile de negare sau de afirmare abundă în literatura de specialitate (cu predominanţă psihologică şi parapsihologică). Este locul unde există şi se manifestă sinele, cel ce este responsabil pentru transformarea necesităţilor umane primordiale în forţe motivaţionale, sau instincte, numite dorinţe de către Freud. Aceste procese au fost denumite procese primare.
Sinele funcţionează conform
principiului plăcerii, sau satisfacerii imediate a foamei,
setei, sexului, evitarea durerii, etc. În viziunea
psihanalitică, nou-născutul este reprezentarea pură a sinelui,
acesta plângând instinctiv ori de câte ori îi este foame sau
vrea să fie curat, deşi nu ştie exact de ce plânge. Sinele
include conţinuturi ereditare (instincte) şi dobândite
(rezultatul evolutiv, de cele mai multe ori al refulării), şi
reprezintă izvorul de energie al psihicului uman, precum şi baza
din care se nasc eul şi supraeul, sub influenţa lumii externe
(sinele intrând în conflict sau colaborare cu eul şi supraeul).
Afirmarea inconştientului se
sprijină, în principal, pe concepţia lui Freud, care a elaborat
o concepţie structurală cu privire la conţinutul şi rolul
inconştientului în viaţa psihică a individului. Investigaţiile
şi cercetările directe au fost precedate de „lansarea”
filozofică a noţiunii respective de către marii metafizicieni
germani din epoca postkantiană (Schelling, Hegel, Schopenhauer).
Freud a definit inconştientul într-o manieră restrictivă şi
exclusivistă, considerându-l doar rezervorul tendinţelor
înfrânate, înăbuşite, refulate, frustrante. Au urmat multe
„prelucrări” din care se remarcă, cronologic, cea a lui Adler.
Pentru Adler, psihismul inconştient este determinat de voinţa de putere şi de sentimentul de inferioritate, acestea fiind mecanismele compensatoare fie ale unor deficienţe, fie ale inferiorităţii reale sau presupuse ale eului. „Omul dispune de o tendinţă importantă de superioritate, aşa încât dezvoltarea lui psihică se datorează luptei ce are loc la nivel inconştient, între o tendinţă negativă, sentimentul de inferioritate, şi o tendinţă pozitivă, sentimentul de superioritate, aceasta din urmă fiind orientată spre compensare”. Jung, influenţat de Adler, lărgeşte sfera noţiunii de inconştient individual, considerând, sub influenţele freudiene, libidoul ca fiind determinant, alături de sentimentul de putere. Acest melanj are două direcţii de manifestare, centriped, spre sine şi centrifug, spre lume, conform celor două orientări ale personalităţii, extrovers şi introvers.
Astfel, Jung ajunge să introducă conceptul de inconştient colectiv interpretat ca o zonă profundă nonindividuală, supraindividuală a psihicului. Inconştientul colectiv conţine imagini ancestrale care se află în latenţă în zonele profunde ale inconştientului numite de Jung arhetipuri şi oferă individului posibilitatea de a avea acces la acestea. Psihologia contemporană defineşte inconştientul într-o manieră extensivă şi pozitivă, ca fiind o formaţiune psihică ce cuprinde tendinţele ascunse, conflictele emoţionale generate de resorturile intime ale personalităţii. Inconştientul este diferit în manifestările sale. Inconştientul colectiv este acea imensă zestre spirituală ereditară, rezultată din evoluţia omenirii, care renaşte mereu, în fiecare structură cerebrală individuală. Este un strat abisal al structurii psihice, o altă lume, după cum descria Jung, o lume în oglindă care se contrapune imaginii noastre conştiente, momentane, despre lume.
Într-un fel, este o imagine
eternă, spre deosebire de conştient, care apare ca un fenomen
efemer, deoarece produce toate adaptările şi orientările
momentane. Inconştientul colectiv iniţiază, controlează şi
mijloceşte trăirile şi manifestările comportamentale tipice
tuturor oamenilor, indiferent de epoca istorică, localizare
geografică, clasa socială, naţionalitate, etc.. Prin extensie
particularizată ajungem la arhetipuri care sunt „structuri
psihice identice, comune tuturor”, constituind „moştenirea
arhaică a umanităţii”. Arhetipul dispune de o energie proprie,
datorită căreia el poate „exercita influenţe psihice care nu se
manifestă deschis la suprafaţa lumii, dar acţionează cu atât mai
puternic din interior, din întuneric, asupra noastră, fiind
invizibile pentru cel care nu supune îndeajuns criticii imaginea
sa momentană asupra lumii, rămânându-şi astfel, chiar sieşi
ascuns”.
Şi, înainte de a trece la
ceea ce ne interesează, ar fi bine să detaliem (din punct de
vedere al psihanalizei), puţin, care sunt mecanismele de
funcţionare, de apărare ale tuturor formaţiunilor psihicului
uman (am folosit şi termenul de apărare deoarece orice sistem
tinde să-şi păstreze starea iniţială sau să şi-o îmbunătăţească,
termeni uşor compatibili cu cel de menţinere, de apărare).
Primul dintre acestea este negarea realităţii psihice interne, fapt ce presupune, în acelaşi timp, afirmarea existenţei acesteia. Nu poţi nega decât ceva ce există. Astfel, refulările pătrund în conştient sub formă negată. Şi, reprimarea acestor gânduri şi dorinţe reprimate ajung să ne pună în faţa recunoaşterii lor, inducând o stare de disconfort, de anxietate care poate deveni extremă. Urmează refularea care este cel mai vechi, mai important şi mai cunoscut mecanism considerat de psihanaliză. Prin procesul de refulare sunt păstrate în subconştient toate acele reprezentări pulsionale interzise de supraeu.
Refularea este un mecanism de bază în nevroză, dar şi un proces normal în viaţa cotidiană, poate cel mai important factor ce atrage conflictele atât de menţionate de către noua medicină. În general, această afirmaţie este susţinută de faptul că sunt refulate în special acele experienţe acceptate necondiţionat sau fără posibilitate de intervenţie, cum sunt cele din perioada copilăriei, care atrage un dezechilibru evident psihicului imatur al copilului şi al individului în stadiile ulterioare. Urmează identificarea, care este situaţia în care eul unei persoane preia în mod inconştient anumite trăsături de la o altă persoană.
Un exemplu este leşinul cu
caracter isteric al fiului cu tatăl decedat. O altă formă de
identificare este identificarea cu agresorul, un mijloc de
apărare utilizat în relaţiile cu obiectele lumii exterioare
cărora subiectul nu poate să le facă faţă, exemplul fiind
reprezentat de cel al victimei care se transformă în agresor.
Deplasarea reprezintă asocierea unei încărcături afective cu un
obiect sau eveniment aflat într-o relaţie de contiguitate cu
cele iniţiale care au declanşat starea afectivă. Un exemplu este
cel al părintelui care îşi descarcă nervii pe copil, atunci când
a fost pus într-o situaţie frustrantă de către şef la serviciu.
Sublimarea se referă la transformarea impulsurilor instinctuale în activităţi acceptate de societate, cum ar fi utilizarea instinctului sexual în scopuri artistice, sau a impulsurilor agresive într-un sport. Proiecţia este atribuirea propriilor caracteristici, sentimente, dorinţe sau trăsături de caracter pe care nu ni le dorim sau nu le recunoaştem/ cunoaştem, a unor obiecte sau persoane din exterior. Raţionalizarea este procedeul prin care încercăm să dăm o explicaţie logică sau acceptabilă din punct de vedere moral unor înclinaţii, manifestări sau sentimente considerate inacceptabile şi a căror cauză nu este percepută.
Regresiunea (şi nu în sensul
de dat înapoi calitativ) este procesul de întoarcere la un
stadiu de dezvoltare psihică anterior, fie că este vorba despre
gândire, sentiment sau comportament, un exemplu fiind cazul
divorţului intentat de soţ pentru a se căsători cu un partener
din tinereţe. Formaţiunea reacţională reprezintă dezvoltarea
unei atitudini sau comportament în sens opus faţă de tendinţa
instinctuală refulată. De exemplu, manifestarea unei obsesii
pentru curăţenie poate ascunde dorinţa perversiunilor sexuale.
Şi lista ar putea continua…
Concluzionând, încercând să
concluzionăm, inconştientul are un set de programe ce le permite
celor ale subconştientului să ruleze. Sunt programe care pot fi
„modificate” deosebit de greu, poate niciodată şi, în final,
totul se manifestă palpabil pe suportul acestora. Următorul set
de programe este cel de la nivelul subconştientului. Aici este
aici. Aici se află programele (ceva ce poate fi comparat cu
programele pe calculator) care pot fi rescrise ori de câte ori
se consideră imperativ necesar acest lucru. El tratează
informaţia plecând de la setul de bază, existenţial, al
inconştientului şi lucrează, eventual modifică, în directă
relaţie cu ideile şi credinţele cu care a fost hrănit, cu
ajutorul programelor care le-a asimilat. După cum a demonstrat
ştiinţa vremurilor noastre, se ajunge până la nivelul ADN-ului
atât în citirea programelor de bază (programe naturale) cât şi
în rescrierea lor (atenţie, fără a atinge baza, inconştientul,
ci doar materia, structurarea acesteia la nivel ADN), punct de
la care pleacă manifestarea programelor dobândite.
Ce este mai interesant şi
mai important decât ne putem imagina este faptul că,
subconştientul este incapabil să facă discriminări între
informaţiile pe care le primeşte şi, din această cauză, le
acceptă aşa cum sunt. El nu va şti să facă diferenţa între vis,
imaginaţie şi realitate, între un fapt imaginar şi unul trăit,
şi nici între prezent şi viitor, subconştientul fiind atemporal.
Aceasta este o mare slăbiciune sau calitate a subconştientului,
faptul că el înregistrează toate informaţiile, fără să-şi pună
întrebări sau să analizeze. De fapt, prin repetiţie, el absoarbe
toate datele care le percepe, fără ca măcar să trieze ceea ce
este nefast pentru noi. Chiar dacă nu sunt percepute de către
conştient din lipsă de atenţie, de exemplu, sau pentru că
semnalul este prea slab, subconştientul le înregistrează. El îşi
execută orbeşte programul, plecând de la datele care le-a
înmagazinat, şi va furniza din nou aceste date atunci când o
situaţie identică sau apropiată se va ivi.
Construirea de-a lungul
vieţii a propriilor gânduri şi credinţe, cele pe care le-aţi
acceptat şi cele care ţin de mediul familial, social şi cultural
vă şlefuiesc încetul cu încetul gândirea. De aceea, copilăria
este perioada cea mai vulnerabilă în ceea ce priveşte
dezvoltarea subconştientului. Acum acceptăm necondiţionat, chiar
întărit de autoritatea şi venerarea părinţilor, majoritatea
credinţelor negative, câteodată distructive, transmise voluntar
sau nu. Şi, toate acestea devin treptat frâne şi inhibiţii în
dezvoltarea adultului. În definitiv, acumularea acestor gânduri
negative sau limitate sfârşeşte prin a crea în noi sisteme de
gândire care ne vor conduce viaţa şi ne vor condiţiona
comportamentul fizic şi psihic. Practic, orice boală sau rău îşi
are originea în creierul nostru (inclusiv în întregul organism)
şi devenim exact ceea ce gândim. În concluzie, calitatea vieţii
noastre depinde mai mult de calitatea subconştientului decât de
orice altceva.
De unde această dependentă?!? Conştientul, după cum spun oamenii de ştiinţă, se află în imposibilitatea de a cunoaşte ceea ce este înregistrat în subconştient, lucru care dă naştere la numeroase conflicte între cele două emisfere cerebrale. După cum am văzut în multe postări anterioare, chiar şi în aceasta, conştientul este însărcinat cu analiza informaţiei şi cu raţionamentul, dar el o face pe baza datelor care le primeşte de la subconştient, care îi va da mereu informaţiile cele mai apropiate de situaţia trăită în acel moment. De fapt, trebuie să ştim şi să ne amintim că, subconştientul este mai puternic decât conştientul şi că el este cel care are ultimul cuvânt.
Subconştientul este mereu mai puternic decât conştientul şi el are întotdeauna prioritate în faţa gândirii şi reflecţiei conştiente. Acesta este un punct important, pe care trebuie să-l integrăm în funcţionarea creierului, căci el este sursa tuturor conflictelor. Sintetizând, atunci când aveţi voinţa conştientă de a executa ceva, o acţiune, subconştientul vă va servi informaţiile pe care le are. Dacă aceste informaţii corespund unei programări negative legate de o situaţie specială, anterioară (de exemplu un eşec, o frică, o altercaţie, o decepţie sentimentală, etc), aceste emoţii vor apărea în prezent şi se vor afla în conflict cu conştiinţa voastră, care nu va avea mijloacele de a le depăşi sau de a şterge aceste gânduri negative ale subconştientului.
Acestea vor lua, fără nici o îndoială, controlul, şi veţi trăi o stare de conflict interior permanent, greu de rezolvat şi de asumat. Este începutul instalării bolii sau al unei patologii cronice, pe care nu o puteţi rezolva decât începând o muncă de reprogramare pozitivă a subconştientului vostru. Iată un exemplu… Un copil este bătut cu regularitate de către părinţii săi în copilărie. Subconştientul său înregistrează toate aceste situaţii de frică şi violenţă traumatizantă, frustrantă sau alte sentimente şi trăiri similare. Copilul devine adult şi reuşeşte să uite toate aceste chestii legate de trecutul său. În mod conştient el gândeşte că a uitat, sau cel puţin că a pus deoparte această etapă din viaţa sa.
Ce se petrece în realitate?
Subconştientul lui nu a uitat nimic, şi, de fiecare dată când va
avea în centru o persoană asemănătoare comportamental, chiar şi
ca aspect, cu a tatălui sau mamei sale, el îşi va reprezenta în
conştient aceste amintiri legate de emoţiile dureroase. Adultul
trece atunci printr-un automatism al comportamentului său
împotriva căruia nu poate face nimic pentru moment (simte
disconfort, o frică şi o nelinişte asemănătoare cu cele din
copilărie). Se află în faţa unui blocaj pe care ar trebui să
şi-l elimine din subconştient dacă vrea să îşi găsească pacea şi
liniştea în faţa a astfel de persoane. Subconştientul are mereu
întâietate, prioritate, în faţa gândirii umane.
Deci, aţi înţeles deja că eşecurile, umilinţele, emoţiile negative, cum ar fi frica şi neliniştile, sunt legate de ceva anume. De un fel de reper stimul. În limbaj tehnic, medical, ştiinţific această legătură este denumită ancoră (scopul acestei postări este să startez tratarea ancorelor, aşa că nu îl voi încheia până ce nu spun câte ceva şi despre ele – şi voi continua cu tratarea ancorelor pentru multe postări de acum înainte). Deci, aceste ancore vă dereglează buna funcţionare a proceselor psihice şi vă afectează, bineînţeles, felul de a trăi şi de a gândi.
Această dereglare, „lansată”/ activată de ancore, fără să vă daţi seama, are încetul cu încetul impact asupra schemei de gândire şi vă conduce la comportamente iraţionale şi împotriva propriului vostru interes, împingându-vă spre situaţii de eşec şi până la declanşarea efectivă a bolilor. Da, această dereglare generează disconfort şi boli, care, la rândul lor, pot da naştere la tulburări, cum ar fi lipsa de încredere în sine, timiditatea bolnăvicioasă, bulimia, anorexia, dependenţa de tutun, alcoolismul, dar şi la cazuri patologice grave, atunci când sentimentele trăite au fost violente şi profunde, iar conflictele născute din aceasta sunt deosebit de puternice şi se manifestă pe o mare perioadă de timp.
Efortul noii medicine este
orientat tocmai în această direcţie. Pentru a te vindeca sau,
pur şi simplu, pentru a te simţi bine, trebuie făcut un demers
de vindecare şi de reprogramare a subconştientului. Da, din
fericire este posibilă schimbarea oricărui program înscris în
subconştient, fie că vă ajutaţi în atingerea obiectivelor
modificându-vă caracterul, fie că vă debarasaţi de un obicei
prost, fie că vă concentraţi pe rescrierea controlată, pilotată,
ş.a.m.d. Puteţi „şterge” sau înlocui datele care sunt legate de
orice emoţii negative sau perturbatoare. descoperind cauzele şi
eliberându-vă de toate amintirile despre emoţiile care vă
provoacă dezordine, restul devine uşor de făcut.
Reuşita nu va fi decât o
chestiune de timp şi de implicare, în funcţie de motivaţia şi
importanţa care o veţi atribui. Există multe metode dar, aproape
toate au un punct comun, „colaborarea” cu subconştientul. Cea
mai simplă este alimentarea regulată a subconştientului cu
sugestii pozitive, care elimină şi sfârşesc prin a înlocui
credinţele şi gândurile, astfel încât subconştientul să fie
deblocat, adică stoparea sugestiilor negative pe care
subconştientul le oferă conştientului şi ştergerea progresivă a
acestor amintiri prin reprogramare. Regula de aur ca acest lucru
să aibă succes este repetarea zilnică, sau chiar de mai multe
ori pe zi, a acestor sugestii, astfel încât acestea să se
imprime în subconştient, să acţioneze. Asta poate însemna
repetarea unor cuvinte, fraze, gânduri, sau fabricarea de
imagini mentale, scene de viaţă (teatru mental), important
fiind să vă inundaţi subconştientul cu informaţiile
dorite.
Dar, pentru a putea accesa această colaborare trebuie, mai întâi, să ştim cum funcţionează subconştientul (axându-ne pe practici şi control, şi nu pe mormanul de date informative care l-am tastat până acum, menit să impulsioneze înţelegerea tuturor proceselor) în sensul strict al cuvântului şi, pe de altă parte, să ştim cum să „vorbim” cu acesta şi, astfel, să îi comunicăm, comandăm etc. Un exemplu „celebru” în acest sens este faptul că subconştientul nu percepe negaţii. astfel, o afirmaţie „corectivă” a noastră de genul „Nu mai vreau un partener atât de indiferent” sfârşeşte, prin neluarea în considerare de către subconştient a negaţiei „nu”, prin a fi perceput ca „Mai vreau un partener atât de indiferent”.
Efectul este necondiţionat
şi absolut, mai ales prin repetiţie. În viaţa noastră va mai
apărea un partener, la fel sau mai bun în manifestarea
indiferenţei faţă de cel care ne-a atras exprimarea dorinţei
eronat exprimate. Printr-o extensie a exemplului, putem folosi
cât de cât un calculator dar oare este eficient?!? La fel şi
experţii în utilizarea calculatoarelor, dacă nu cunosc limbajele
de programare nu vor fi decât simpli utilizatori ce dispun de
resursele limitate puse la dispoziţie. Ei nu vor putea schimba
în nici un fel funcţionarea ci doar o vor folosi eficient. Deci,
trebuie cunoscute multe din elementele de comunicare specifice
subconştientului, limba acestuia… Apoi, pentru cei mai mulţi
dintre noi, oare ştim ce vrem?!? Deci, va fi nevoie şi de un
efort de structurare, de determinare a cea ce ne dorim cu
adevărat… Toate aceste tehnici le voi descrie în timp… Veţi
vedea!!!
Acum, din punct de vedere al
cursului expunerii dorit de mine, apare primul „loc” în care pot
să realizez o legătură completă şi complexă cu inconştientul
(precizez că analiza mea ar trebui să pornească din celălalt
capăt al triadei menţionate mai sus dar intenţiile mele sunt
clare şi precise şi nu pot divaga). Această legătură este
reprezentată de „ancoră”. Să vedem ce este ancora, din punct de
vedere al psihicului uman!
Dacă oamenii trec printr-o întâmplare care îi impresionează, ei îşi vor aminti cu uşurinţă de aceasta şi de sentimentele care le-a determinat atunci când, mai târziu, vor percepe (ceva similar sau pură amintire) o parte din această experienţă. Un astfel de fragment mic dintr-o experienţă, care este capabil să determine apariţia unei suite de amintiri, care să includă şi stările emoţionale aferente, este denumit în limbajul de specialitate ca fiind „ancoră”. Voi da două exemple, unul din viaţa reală, palpabil şi unul din viaţa subconştientă, „subiectiv”.
Primul exemplu este reprezentat de o plimbare efectuată undeva, pe stradă, pur şi simplu. Trecem pe lângă un magazin din interiorul căruia iese o persoană. Deschiderea uşii magazinului aduce la percepţiile noastre o melodie anume, difuzată de un post de radio ascultat în acel magazin. Atunci vă amintiţi, întâmplător sau nu, de faptul că, înainte, cândva, ai dansat cu cineva de sex opus (sau acceptat) pe această melodie şi ai fost extrem de fericit. Melodia a devenit în acest caz, pentru tine sau pentru voi, o ancoră care te ajută să reactualizezi o experienţă vastă.
Vine rândul celei de-a doua experienţe, al celui de-al doilea exemplu. Auzind melodia puteţi merge mai departe savurând rememorarea unor amintiri de excepţie sau privirea Dumneavoastră poate fi atrasă spre sursa de emisie a melodiei. Atunci puteţi remarca, de exemplu, persoana care iese din magazin. Ochi superbi, aspect perfect cu armonia existentă în Dumneavoastră şi rămâneţi „împietrit” mental pe imaginea percepută, fie şi doar pentru câteva secunde, asociată cu spontaneitatea şi rememorarea trăirilor născute de primul impuls, de melodie.
Ceva interior, neexperimentat până în acel moment va deveni un supliment al ancorei care exista deja, cea legată de rememorarea unor clipe plăcute. Şi, cum viaţa are farmecul ei, cândva veţi întâlni acea persoană, cea care ieşea din magazinul cu pricina. Poate că nu vă veţi aminti dar veţi avea o deschidere ciudată (simpatie, empatie sau alte trăiri similare) faţă de acea persoană datorită, aţi ghicit, ancorei (vechi, asociată cu cea nou, rezultând o ancoră nouă, mai complexă şi mai completă). Acest exemplu l-am creat pentru ca Dumneavoastră să înţelegeţi aspectul multiplu al unei ancore. Pentru simplificare, voi sa un alt exemplu, simplu, bineînţeles.
Gândiţi-vă, de exemplu, la culoarea roşie! De ce vă aminteşte aceasta? Probabil că, dacă veţi avea suficientă răbdare, vă veţi aminti de un şir întreg de evenimente trecute, veţi face asociaţii multiple şi veţi retrăi o paletă întreagă de sentimente. Asta înseamnă că ancora „roşu” nu este legată fără echivoc de o anumită experienţă. Este totuşi posibil ca un eveniment special, sau una şi aceeaşi asociaţie, să apară mai des sau chiar de fiecare dată atunci când te gândeşti la roşu sau când îţi îndrepţi atenţia asupra unui lucru de culoare roşie. Poate că în memoria ta va apărea rapid un trandafir roşu, sau un principiu „de credinţă” (un principiu de credinţă este o convingere, ceva ce nu poate fi schimbat decât cu mare greutate de către legile logicii şi cele ale gândirii raţionale) în care crezi în mod deosebit, cum ar fi roşul legat de dragoste. Abia după aceea apar alte amintiri şi asociaţii, toate cu posibilitatea de a putea fi ordonate într-o anumită succesiune.
Alte exemple de ancore pot
fi: nodul la batistă care trebuie să-ţi amintească de ceva,
imaginea unui coleg de la locul de muncă la vederea căruia ţi se
încălzeşte inima, ţi se trezesc speranţele, cuvântul „iubire” de
care te leagă experienţele personale, principii de credinţă sau
sentimente, semnul crucii cu care poate că asociezi o anumită
atitudine spirituală sau de credinţă, o atingere tipică, bine
cunoscută, care-ţi spune că partenerul te place foarte mult sau
te doreşte, indicatorul rutier care îţi spune că, dacă vei parca
poţi avea neplăceri, o lumină intermitentă pe bordul maşinii
tale care îşi spune că vei face „pana prostului”, cele două
litere „WC” care-ţi spun că, în apropiere, trebuie să existe un
loc unde poţi avea parte de „intimitate” şi exemplele pot
continua aproape la nesfârşit.
După cum se poate observa
pare că toată viaţa constă majoritar din ancore. Ele ne ajută să
reactualizăm, fără efort, amintirile şi experienţele legate
între ele în vederea obţinerii unei corelaţii senzoriale logice
(emisfera cerebrală stângă) sau nelogice (emisfera cerebrală
dreaptă), stări emoţionale mai puternice, de a căror energie
avem nevoie pentru depăşirea unor situaţii dificile din viaţă,
etc. Dacă mai luăm în calcul şi ancorele ascunse, cele de care
nu este corelată nici cea mai vagă experienţă reală, trăită, a
noastră, lucrurile ajung să se complice ceva mai mult decât era
de aşteptat… Sau, dacă luăm în considerare ultimele descoperiri
ştiinţifico-medicalo-psihologice (blah, blah, blah), creierul
uman foloseşte fragmente pentru a crea întregul. O ancoră, din
acest punct de vedere, poate deveni un întreg univers prin
simpla „reconstrucţie” mentală iniţiată de o ancoră, şi
completată de creierul care are nevoie de întreg (dar, despre
toate acestea ceva mai târziu)…
Offf, scriu de dimineaţă, de
la 8:30, şi este trecut de ora 15. Îmi pare rău dar trebuie să
mă dedic şi familiei mele… Vom continua mâine cu ancorele… Şi
multe din zilele următoare… O zi bună!
Dragoste, Recunoştinţă şi Înţelegere (Namaste)!!!
Dorin, Merticaru