STUDIU - Tehnic - Noua Medicină Dacică

Cum
funcționează... "Întregul" nostru (5)
Păstrarea armoniei în întreaga noastră fiziologie presupune cultivarea gândurilor şi sentimentelor pozitive manifestărilor consumptive de energie (frica, teama, furia, mânia, panica intensă, agitaţia, ura, invidia, gelozia, dorinţa de răzbunare, orgoliul, egoismul şi altele asemenea). Încrederea în posibilităţi şi în viitor, speranţa (această flacără din orizontul îndepărtat spre care s-ar îndreptat întotdeauna privirile celor loviţi de suferinţă dar şi această „femeie” care ne-a înşelat zilnic dar care am primit-o mereu înapoi), calmul, stăpânirea de sine, buna dispoziţie etc. au un efect vitalizant pentru organism.
Acest efort evită, pe de o
parte, pierderile inutile de energie iar pe de alta au un efect
de încărcare energetic benefică a organismului. Comutarea pe
registrul trăirilor benefice pentru viaţă, în sensul ei profund
şi esenţial, nu se poate face decât printr-un permanent control
asupra gândurilor şi manifestărilor noastre atât interioare cât
şi exterioare.
Prin sine, omul este, în marea majoritate, o fiinţă firavă, care nu se poate ajuta singur (poate ca reflex al stării „de start”, a stadiului de bebeluş, apoi copil, care se amprentează destul de puternic în majoritatea dintre noi şi determină baza caracterelor noastre, poate al stării „de manifestare” când începem să conştientizăm cât de firavi suntem în comparaţie cu globalul, câtă nevoie de ajutor, fie şi colaborare, dominare, şi altele similare şi intercorelate, avem în impact cu „generalul”). De aceea, pentru a reuşi, este nevoie să se conecteze la o sursă de forţă mai puternică decât ei. Şi forţa de mărime infinită este cea a universului, iar singura modalitate de a se conecta la univers, de a beneficia de forţa sa incomensurabilă, o constituie stabilirea de raporturi armonioase cu acesta.
Termenul de armonie nu este
aici un subterfugiu, ci modalitatea cea mai simplă de a defini o
relaţie care face obiectul gândirii mitice, al religiilor, al
filozofiilor şi al ştiinţei, după cum vedem. Evident, modul de
abordare este diferit, dar esenţa şi finalitatea sunt aceleaşi.
Din nou ne aflăm în faţa unei unităţi a cunoaşterii umane, o
rădăcină unică dar cu rădăcini diferite. Cei care nu pot vedea
această rădăcină rămân robii unei viziuni limitate.
Efortul de control autoimpus asupra gândirii trebuie să vizeze toate acele acţiuni care îl pun într-un armonios acord cu sine şi cu universul. Privită din acest unghi, viaţa poate fi trăită în cel puţin două moduri: ca manifestare spontană, antrenat de evenimente, sau exercitând un control asupra lor. Vom insista asupra acestui ultim mod care se subscrie, după cum spuneam, ştiinţei de a trăi. Deduceam, de asemenea, că omul este o sferă, un câmp de energie. Cu cât energia acestui câmp este mai mare, cu atât performanţele sale funcţionale sunt mai mari.
Omul obişnuit, considerat normal, de vreme ce aceştia constituie majoritatea, lucrează cu un randament fizic şi intelectual redus datorită pierderilor parazite, deci inutile, de energie printr-o mulţime de canale pe care nu ştiu să le închidă sau acceptă să le lase deschise. Cunoaşterea sa este, de asemenea, neperformantă, limitată la simţuri şi la instrumentele pe care şi le-a inventat. Pentru a atinge performanţe optime în acţiune şi îndeosebi în cunoaştere, el trebuie să închidă toate porţile de pierdere inutilă a energiei. Aceasta este tehnica de control autoimpus al gândirii prin care omul poate reuşi în efortul de autoperfecţionare, de autotransformare, de „apropiere de zei”, cum spunea Platon.
Ei depăşesc ceea ce am numit
nivelul critic de energie, dincolo de care se deschide accesul
spre cunoaşterea realităţii ultime (nu vrem să lăsăm să se
înţeleagă prin asta că oamenilor le este accesibilă cunoaşterea
totalităţii ci doar a unor fragmente din realitate). Nu intră
aici în discuţie acele cazuri rarisime de oameni dotaţi de la
natură, care nu au nevoie de un efort special, indus sau impus,
ci se manifestă spontan. Şi, de ce nu, dacă nu suntem interesaţi
de această cunoaştere este evident că acest efort devine
folositor în ceea ce priveşte împlinirea noastră. Mulţi dintre
noi avem bani dar căutăm dragoste, sau avem dragoste dar căutăm
bani, avem şi una şi alta dar nu avem sănătate… Oricum am privi
accesul la cunoaştere ne va aduce împlinirea.
Aşadar, primul lucru care ni
se pare esenţial în viaţă pentru a evita să ne risipim este
fixarea unui ideal care să ne corespundă propriilor noastre
resurse, sentimentului de utilitate prin care ne validăm faţă de
semeni şi faţă de noi înşine. Oamenii nemulţumiţi de ceea ce fac
şi de ceea ce sunt ei au în permanenţă un aer de nefericire, îşi
caută refugiul în boli imaginare care devin preocuparea lor
majoră, scuza lor principală pentru insatisfacţia de care nu pot
scăpa. Se lasă foarte greu convinşi că de vină nu este vreo
boală misterioasă, ci viaţa lor este plină de insatisfacţii, de
nerealizări care au atras manifestări similare bolii şi, în
ultimă instanţă, vor atrage boala efectivă. Ei sunt cei care
solicită în permanenţă o reţetă de viaţă „minune” sau un
medicament „minune”, dar, negăsind „pilule pentru fericire”
sfârşesc prin a-şi imagina, iniţial, că au o boală gravă şi
netratabilă şi, în final, prin a o avea. Pentru aceştia singura
pilulă utilă este relevarea sursei de conflict şi orientarea
spre o preocupare în stare să le procure ceea ce le lipseşte.
Realist vorbind, în viaţă nu
întotdeauna circumstanţele ne sunt favorabile. Ce ne rămâne de
făcut contra monotoniei, a blazării, a platitudinii?!? Trebuie
să facem efortul să ne smulgem cu toată forţa găsind o ocupaţie,
un „hobby” care să ne relaxeze, să ne „încarce bateriile”
epuizate, să constituie o defulare pentru presiunea noastră
psihică. Colecţia de timbre, pictura ca amator, sculptura în
lemn pentru propria noastră plăcere, broderia, goblenurile,
realizarea de bloguri şi/ sau situri, etc. ceva care să se
constituie în o defulare pentru presiunea noastră psihică
(exceptând alcoolul, drogurile sau alte „chestii” artificiale
trăirilor noastre). Sunt doar câteva sugestii pentru preocupări
colaterale care pot să ne cheme cu plăcere acasă după o zi de
muncă. Nu se poate vorbi despre o viaţă normală fără satisfacţii
şi afecţiune.
Dar, să nu uită, lipsa de
metodă şi risipirea în mai multe acţiuni în acelaşi timp are de
asemeni ca urmare o pierdere ineficientă de energie şi un
randament redus. Se impune, în consecinţă, să ne ordonăm viaţa,
planificându-ne judicios ceea ce avem de făcut, destinând un
timp fiecărei acţiuni şi urmărind la sfârşitul zilei bilanţul
celor ce ne-am propus (este de dorit chiar să se păstreze un
jurnal al evenimentelor trăite). Vom avea cea mai plăcută
ocupaţie la vremea când vom rămâne fără ocupaţie. Cine n-are
amintiri, n-are din ce se hrăni în amurgul vieţii, se spune, şi,
în plus, radiografia vieţii oricărui om este un inestimabil
document pentru istorie.
Apoi, este necesar să
precizăm că, inteligenţa cu care operăm în mod obişnuit poate
rămâne aceeaşi, neinfluenţată în orice condiţie fizică a
corpului. Dar inteligenţa spiritului, aceea care presupune o
„utilizare inteligentă a inteligenţei” şi care este o sublimare
a luminii, eliberată din adâncurile subconştientului, nu se
manifestă oricum ci numai în condiţii adecvate. Aici doar le vom
aminti succint deoarece o analiză detaliată face obiectul
postărilor viitoare.
Somnul este, desigur, calea cea mai fiziologică pe care natura a inventat-o pentru refacerea potenţialului nostru energetic. S-ar putea spune că randamentul, buna dispoziţie şi acel aer personal de om sănătos, destins, agreabil, este în cea mai mare parte condiţionat de beneficiul unui somn normal. Insomnia aduce nervozitate, aspect iritat al mimicii, pierderea amabilităţii faţă de anturaj prin scăderea disponibilităţii noastre psihice în raport cu mediul deoarece şi acesta are nevoie de o anumită cotă de energie pentru a se manifesta normal.
Depresia de epuizare are
acelaşi mecanism de formare. Agilitatea şi forţa de muncă sunt
de asemenea serios afectate. De aceea oamenii care au şansa de a
avea un somn normal, odihnitor, pot considera că soarta a fost
generoasă cu ei. Prin mimica relaxată şi atitudinea agreabilă
sunt uşor acceptaţi în relaţiile interpersonale şi îşi datoresc
acest fapt o mare parte din succesul social, mai ales în
profesiunile care implică relaţii cu publicul (medici,
profesori, actori, etc.). Nevoia de somn este diferită de la
individ la individ, esenţial fiind ca la trezire să fie complet
odihnit, să aibă un aer de prospeţime, de reconfortare.
Generalizarea unor cazuri individuale este eronată.
Nesomnul, insomnia, este astăzi suferinţa cea mai răspândită în lume. În epocile preindustriale, oamenii nu sufereau în aceeaşi măsură de insomnie deoarece somnul natural era condiţionat de mişcare, de efort fizic. Astăzi, omul a luat-o înaintea naturii, şi-a diversificat viaţa şi a intervenit solicitarea nervoasă în locul celei fizice şi, cu aceasta, şi insomnia. Catecolaminele rezultate din solicitările nervoase, din ceea ce am numit gânduri şi trăiri negative, rămân neutilizate în sânge exercitând un efect de stimulare asupra formaţiei reticulate care, la rândul său, menţine creierul în stare de veghe.
De aceea când avem o
activitate sedentară avem zilnic nevoie de mişcare, de efort,
atât pentru condiţia unui somn normal cât şi pentru efectul
fortifiant asupra organismului în general. Omul, ca de altfel
întreaga lume vie, a fost programat pentru mişcare, nu pentru
opusul ei. În aceeaşi ordine de idei se impune să evităm orice
activitate cu efect de incitare psihică, cu încărcătură
emoţională negativă (discuţii, lecturi, filme sau altele
asemenea). Când televiziunea ne „delectează” seara cu filme care
„ne taie respiraţia” nu se poate spune că a avut o inspiraţie
psihologică.
Despre corpul uman privit ca templu în care sălășluiește spiritul nostru citim şi în literatura biblică. Aceeaşi viziune au avut-o încă mai înainte grecii, dacii şi alte popoare. Graţia, armonia, perfecţiunea, materializate în reprezentarea corpului uman sunt aidoma celor pe care le vedem în ridicarea templelor. Chiar dacă în mod artificial am face o separaţie corp-spirit, relaţia lor reciprocă este indiscutabilă. Cei care ne-au lăsat celebra formulă „mens sana in corpore sano” (minte sănătoasă în corp sănătos) au înţeles un adevăr profund. De aceea există o igienă psihică şi o igienă fizică. Limitele noastre nu se opresc la tegument, ci aici se stabileşte doar graniţa de-a lungul căreia se fac schimburi materiale directe între noi şi lumea din afara noastră, între noi şi cosmos.
Din perspectiva medicinei
tradiţionale chineze, tegumentul face oficiul de antenă pentru
organism, dispunând de zone cu maximă accesibilitate electrică
prin care se recepţionează şi se emite o energie modulată în
semnale purtătoare de informaţie. Acestor zone noi le spunem din
acest motiv „ferestre electrice”, iar chinezii le denumesc
„ferestrele cerului”. Este interesant de reţinut că la întreaga
lume vie, inclusiv la plante, întâlnim astfel de ferestre.
Rezultă de aici necesitatea de a păstra o riguroasă igienă a
corpului nostru. Se spune că preoţii din vechiul Egipt se
îmbăiau de patru ori pe zi. Poarta de comunicare cu lumea
externă trebuie să fie în permanenţă accesibilă. Praful îmbibat
cu transpiraţie, alte impurităţi şi substanţe eliminate prin
piele ne izolează de lumea externă din care am venit şi fără de
care fiziologia noastră suferă. În acelaşi sens trebuie
înţeleasă necesitatea contactului cu apa, aerul, soarele şi
pământul pe care civilizaţia noastră modernă l-a transformat în
beton, asfalt şi fibre artificiale.
Un alt reper este
reprezentat de respiraţie. Rolul respiraţiei ritmate în
controlul fiziologiei umane constituie o informaţie de
excepţională valoare, venită din antichitatea asiatică şi care,
pentru ştiinţele moderne, este total surprinzătoare şi greu de
înţeles. Performanţele atinse prin tehnici de antrenament
psihosomatic, în care se include şi respiraţia ritmată, au fost
de mulţi ani confirmate în laboratoarele moderne (vom discuta în
detaliu despre aceasta în postările viitoare).
Apoi, energia cu care
funcţionăm este, bineînţeles, dependentă şi de tipul de
alimentaţie şi de modul în care ne alimentăm. Şi, la baza
alimentaţiei noastre stau mai mult tradiţiile decât o cunoaştere
profundă a nevoilor organismului. O alimentaţie normală trebuie
să ne aducă în mod echilibrat toate acele elemente implicate în
structura şi fiziologia noastră. Voi avea mai multe abordări în
postările viitoare dar, de reţinut aici, este modul grăbit în
care ne alimentăm, nerespectând intervalul dintre mese dictat de
fiziologie şi având deseori un aport în exces cantitativ, toate
cu efecte profund dăunătoare organismului. Obezitatea, diabetul
cu consecinţele lor ulterioare (bolile vasculare şi ale inimii
şi creierului) sunt urmări dezastruoase ale acestui mod
defectuos de a ne hrăni.
În fine, în efortul nostru
de perfectare spirituală nu poate fi neglijat rolul artei, al
muzicii şi al culturii în general. Mă refer, desigur, la acea
cultură care înalţă spiritul şi nu la macularea comercială care
îl reţine în lut, în comunul „homo habilis” şi nu în destinatul
„homo sapiens”. Toţi oamenii, fără excepţie, au nevoie de o
formă sau alta de cultură, prin intermediul căreia să se poată
conecta conştient la univers. Poate că puterea de a „transporta”
spiritul, de a-l pune în armonie cu sine şi cu lumea,
amplificându-i energia de manifestare o are în cea mai largă
măsură muzica (să ne amintim că şi plantele reacţionează
favorabil la muzică, îndeosebi la cea clasică, asemenea,
bineînţeles, până şi apei cu structurile sale moleculare „de
memorie”).
Aşadar, toate datele de mai sus ne impun ideea că arta şi ştiinţa unei trăiri optime în toate laturile sale constă în a avea în permanenţă în atenţie o înţelepciune de viaţă impusă de legile naturii, ale experienţei umane şi ale observaţiei ştiinţifice. A trăi este o ştiinţă, chiar dacă puţini oameni sunt dispuşi să o înveţe. Această ştiinţă se bazează pe adevărul despre noi şi univers, pe relaţia dintre noi şi univers (dintre om şi univers), fiind total dependenţi de tot ceea ce ne înconjoară, atât ca fenomen cât şi ca esenţă, vizibil şi invizibil.
Când omul va reuşi să
coboare în sine luminându-şi tenebrele care în permanenţă îl
agită, când va reuşi să facă saltul de la teorie la acţiune şi
de la inteligenţă la înţelepciune, atunci se va împăca cu sine
şi în lume va domni, ce altceva, pacea reprezentată de dragoste,
recunoştinţă şi înţelegere. Atâta vreme cât un singur om va
provoca altuia suferinţă, lumea nu va avea linişte. Pentru că,
oricât de mult s-ar strădui unele teorii de apariţia noastră
prin hazard şi evoluţie a hazardului, viaţa are un sens.
Noi suntem aici în acest
colţ de univers, expresia ultimă a evoluţiei. Mâna inteligentă a
unui arhitect nevăzut ne-a desprins de lut şi ne-a construit
după un plan din care transcede unicitatea sursei, treaptă cu
treaptă, până la nivelul gândirii care este capabilă să se
gândească pe sine. Tot ceea ce s-a întâmplat pentru noi s-a
întâmplat. Suntem rezultatul tuturor evenimentelor fericite şi
nefericite care ne-au precedat şi cauza celor care ne vor urma.
Noi suntem cei ce lăsăm în urmă splendorile spiritului şi
ruinele nimicniciei, pentru că omul este singura fiinţă din
acest colţ de univers căreia i s-a dat posibilitatea să se
implice în creaţie prin extensia inteligenţei sale. Aceasta este
responsabilitatea sa de a fi. Omul nu poate trăi pur şi simplu,
nu poate avea o experienţă pasivă. Cu sau fără voia sa, el se
implică în fizica universului, prin gânduri, prin acţiune, prin
faptele sale bune sau prin faptele sale rele. Este, poate, cel
mai profund adevăr care, atunci când ne va pătrunde, abia
atunci, în clipa astrală a devenirii noastre, se va aprinde în
noi lumina inteligenţei ce s-a regăsit pe sine după o lungă
rătăcire…
Bibliografie: Ceea ce ştiu
eu de prin surse de care nu îmi mai aduc aminte şi „Inteligenţa
materiei” – Dumitru Constantin Dulcan.
De mâine trec la treaba
efectivă (realizarea de materiale, concept, sintetizare,
explicare, etc.) legată de noua medicină/ noua cunoaştere. Dar,
din păcate, sau poate nu, postările le voi face după o pauză de
2 – 3 luni necesare organizării primare şi lansării secţiunii
noua medicină/ noua cunoaştere pe http://www.dorinm.ro. Până
atunci, fericire, bucurie şi toate cele bune!
Dragoste, Recunoştinţă şi Înţelegere (Namaste)!!!
Dorin, Merticaru