STUDIU - Tehnic - Noua Medicină Dacică

Cum
funcționează... "Întregul" nostru (2)
Din cele prezentate în postarea de ieri de desprinde ideea de management a energiei, a resurselor disponibile. Şi, bineînţeles, există doar două stări de bază: una simpatică (simpatotonă, „dezvoltatoare” de energie cinetică, „luptă sau fugi”, consumatoare de energie, în care cunoaştem şi interacţionăm cu mediul extern) şi una parasimpatică (vagotonă, „dezvoltatoare” de energie potenţială, „iubeşte şi construieşte”, facilitator de energie, în care cunoaştem şi interacţionăm cu mediul intern). Interesantă este corelaţia dintre acestea şi starea de conştienţă la individul „normal”, nepreocupat sau necunoscător al întregului reprezentat de organismul său.
Starea simpatică este direct
legată de starea de conştienţă şi se „sprijină” în totalitate pe
potenţialul acumulat de starea parasimpatică pe când starea
parasimpatică, este complet autonomă de starea simpatică şi de
conştienţă. La individul care începe să perceapă importanţa
ansamblului şi să întreprindă ceva în acest sens, funcţie de
implicarea sa (antrenamente, percepţie, etc) conştienţa începe
să perceapă parasimpaticul şi să colaboreze cu acesta (atenţie,
această influenţă are numai un caracter brut, de sugestie, după
cum vom vedea mai târziu).
Şi, cel puţin la momentul
actual de evoluţie umană, unica soluţie de colaborare cu
parasimpaticul este controlul relaxării. Pentru un individ „de
rând” unica „soluţie” este realizarea managementului energetic
de care aminteam anterior prin căutarea acestuia de a beneficia
conştient sau nu de starea de relaxare (atenţie, nu de repaus).
Deci, un prim pas în analiza noastră este reprezentat de analiza
fiziologiei relaxării.
Bineînţeles că, şi aici avem doi poli ce intră în ecuaţia relaxării: cel psihic şi cel muscular. Ceea ce din cele mai vechi timpuri s-a înţeles prin intuiţie sau prin alte căi, mai ales în Orient, care a dezvoltat multiple tehnici în acest sens, a fost foarte greu de înţeles de lumea Occidentală şi, mai ales, de ştiinţele acesteia. Aşadar s-a descoperit că, există o relaţie reciprocă între creier şi muşchi, între starea de tensiune musculară şi aceea de contractură musculară. Structura care conectează cei doi poli este formaţiunea reticulată: cortex – formaţiunea reticulată – muşchi.
O stare psihică tensionată
determină şi o contractură musculară, încordarea psihică
presupunând activitate simpatică şi, în consecinţă, un exces de
catecolamine prin punerea în acţiune a axului
hipo-talamo-hipofizo-cortico-suprarenal. Catecolaminele au o
acţiune activatoare asupra formaţiei reticulate care, la rândul
său, va facilita tonusul muscular sau, în alţi termeni spus, va
determina o contractură musculară. Invers, relaxând muşchii
supuşi controlului nostru voluntar obţinem un efect de relaxare
asupra psihicului. Relaxarea musculară, ca şi izolarea de
stimulii perturbatori externi scade volumul informaţiilor care
ajung pe căi nespecifice în formaţia reticulată. Dezaferentarea
formaţiei reticulate are ca rezultat o reducere a descărcării
impulsurilor în cortex şi, deci, o reducere a tonusului de
vigilitate la un nivel corespunzător stării de relaxare.
Apare aici un paradox în
sensul că este necesar un „efort la nivel psihic” de eliminare
sau pierdere a legăturii cu solicitările senzoriale pentru a
ajunge la relaxare (atât la nivel muscular cât şi psihic). Toate
tehnicile de relaxare presupun acest lucru, autoinducerea
relaxării însemnând o concentrare psihică. Aparent efectul este
invers celui scontat: stimulare în loc de relaxare dar, cu toate
acestea se obţine o relaxare. În esenţă totul este mai simplu
decât ne imaginăm. Simpaticul, „atribuit” de specialişti ca
fiind sistemul „luptă sau fugi” ne solicită la maxim atât
psihicul cât şi fizicul. Psihicul este solicitat atât de o
concentrare pe inputurile senzoriale cât şi pe „răspuns” şi prin
funcţia de bază a simpaticului fizicul este concentrat, la
rândul său, pe „răspuns”. Imaginaţi-vă că sunteţi în mijlocul
junglei înconjurat de prădători!
Psihicul Dumneavoastră va fi concentrat pe percepţie căutând permanent răspunsuri în ceea ce priveşte poziţionarea prădătorilor care vă ameninţă viaţa sau scopurile (de exemplu viitorul vânat) şi va menţine fizicul la funcţionalitate maximă pentru a putea „lupta sau fugi”, pentru a avea un răspuns. Când aţi ajuns undeva, în siguranţă, chiar dacă nu se resimte nevoia fizică de repaus, veţi „apela” la acesta. Aici apare relaxarea care poate avea un fel de diferite „grade”. Dacă există (chiar şi posibilitatea) stimuli externi cu referire la potenţialele pericole „ridicate” de prădători nu veţi reuşi să vă relaxaţi, chiar şi în condiţiile somnului care va fi „de iepure”, neodihnitor, neregenerator.
Dar, în condiţiile în care vă veţi concentra să eliminaţi stimulii, veţi face efortul de a lua în considerare doar scopul imediat de relaxare, odihnă, regenerare. Acest efort devine din ce în ce mai eficient pe măsura practicii sale, deci a unui antrenament voluntar sau nu. Evident că, aici, problema este concretă, limitată doar la starea de conştienţă care a selectat şi „amprentat” pericolele. Ea este „cheia de boltă” în toată ecuaţia, ea este cea care ne-a educat organismul (vezi experimentul cu pisici din postarea de ieri) să fie mai simpatic sau mai parasimpatic.
Pentru ignoranţi încercaţi
să vizualizaţi unele filmuleţe de pe youtube cu copii la grădina
zoologică care nu manifestă nici o frică în faţa unui leu sau
tigru, chiar şi în condiţiile în care acesta atacă şi se loveşte
de geamul protector al cuştii sale. Dacă conştiinţa copilului nu
a marcat, „amprentat” acea situaţie ca pericol, organismul
copilului nu simte nevoia de a ieşi din starea de relaxare şi de
a proceda la activitate simpatică.
Un alt exemplu edificator de acest gen mi-a fost oferit chiar de fiica mea mai mică. la vârsta de 4 ani a fost „necesară” o vaccinare. Ea, care nu a avut niciodată până acum vreo nevoie medicală, la cererea medicului s-a întins pe pat pentru a i se face vaccinul. Nu avea nici cea mai vagă idee despre ceea ce va urma. Medicul conversa cu ea întreţinând ideea unui joc „de-a doctoriţa”. Imaginaţi-vă fetiţa întinsă pe spate cu mânuţele sub cap (administrarea se făcea per os la nivelul coapsei) privind curioasă şi în stare de completă relaxare cum acul seringii intră în coapsa ei. Au fost necesare câteva secunde pentru ca să perceapă durerea şi apoi amplificarea ei pentru ca ea să intre în reacţia de „luptă sau fugi” semnalând medicului „Auuu, doare! Dar, doare tare! Auuu, nu mai vreau să mă joc aşa!” (cu plânsul de durere ulterior finalizării vaccinării şi plânsului ulterior la oricare explicaţie a noastră). Restul nu mai contează în afara faptului că, de atunci, ea a „amprentat”, probabil pentru totdeauna, că medicul reprezintă o sursă de durere, ceva fără rost, indiferent de explicaţiile ulterioare date de noi, părinţii sau oricine altcineva.
Din acel moment, orice idee
de „medic” reprezintă pentru ea intrarea în simpatic şi ieşirea
din parasimpatic, stres şi nu relaxare… Dar, să termin cu
exemplele, în linii mari aceasta este lecţia antichităţii care a
imaginat tehnicile de relaxare, controlul conştienţei, implicit
al stimulilor, pentru intrarea în starea de relaxare.
Electroencefalogramele efectuate în aceste momente de relaxare
indusă au evidenţiat un ritm alfa stabil cu „inserţii” clare de
tip teta (mai ales la copii).
Ca o concluzie la cele de
mai sus, indiferent de ipoteza explicativă, un lucru rămâne
cert: între creier şi corp există un permanent circuit cu dublu
sens de impulsuri nervoase însoţit de eliberarea de mediatori
chimici. Fiecărei stări din funcţionalitatea noastră îi
corespunde un anumit tip de „emisari” diferiţi în caz de boală
de cei din timpul stării de sănătate. Ca urmare, cuplarea
noastră timp de 20 – 30 minute zilnic pe starea de relaxare
indusă înseamnă tot atâtea minute de baie, de spălare zilnică a
creierului şi sângelui nostru de produsele chimice şi biochimice
corespunzătoare stărilor de tensiune psihică şi fizică, a
iritării, spaimelor, depresiilor, ruminaţiilor (frământare a
unor idei obsedante, impulsiune de meditare nesfârşită,
obositoare, pe o singură temă, persistenţă a unor idei, planuri
obsedante) şi suprasolicitărilor care ne asaltează.
Înseamnă, în consecinţă,
protejarea noastră de epuizare psihică şi fizică şi de toate
bolile care decurg de aici. Înseamnă, în acelaşi timp, creşterea
randamentului fizic şi intelectual la optimul înscris în
structura noastră şi de care majoritatea dintre noi nu ştim să
beneficiem.
Se cunosc astăzi o mulţime
de tehnici de relaxare. După cum spuneam, diversitatea lor nu
înseamnă ineficienţa acestora ci originea diferită şi
necesitatea de a răspunde unei game de structuri psihice
diferite. De exemplu, pentru un individ predominant simpatic
(activ fizic) va fi imposibil să se conformeze unei tehnici de
relaxare statice. Pentru astfel de indivizi apare
preferenţialitatea spre tehnici denumite „relaxare activă”
reprezentată de sport, drumeţii, sau alte forme active. În timp,
această tehnică de relaxare va fi părăsită deoarece el începe să
manifeste preferinţe spre tehnici ceva mai statice (fie şi doar
prin avansul în vârstă şi intrarea în imposibilitatea susţinerii
„vechilor” tehnici – sau, pur şi simplu, descoperind relaxarea
din timpul masajului controlat, cu muzică, ambient muzical dar
cu obligativitatea statismului tehnicii). Şi tot aşa… Fiecare
om, în funcţie de particularităţile psihologice şi somatice,
trebuie să-şi însuşească o tehnică proprie, acceptată, de
relaxare.
Refacerea şi amplificarea potenţialului nostru energetic reprezintă o acţiune a cărei şanse de realizare sunt dependente de modul în care este dirijată de noi înşine (de starea noastră de conştienţă, după cum subliniam anterior). De aceea, plecând de la datele generale, trebuie să elaborăm o tehnică de relaxare adaptată particularităţilor fiziologice ale fiecăruia dintre noi, fie asistată, fie proprie (autorelaxare). Cea asistată ţine de cel care vă asistă care, evident, este specializat în aşa ceva şi relaxarea este garantată. Dar, apelul la relaxarea asistată cere timp mai îndelungat şi „prezenţa” de resurse necesare plăţii celui care prestează (resurse care „cresc” odată cu calitatea prestaţiei) – rar apar prietenii reale care atrag gratuitatea prestaţiei. Ne rămâne autorelaxarea. Aceasta presupune un fenomen de biofeedback.
Cenzura noastră conştientă
se întoarce asupra sa însăşi, surprinzându-se în postura unui
moment în care, prin concentrare, caută s-o orienteze spre
starea de relaxare. Cu ochii închişi, comod aşezaţi, fără nici o
constrângere de vestimentaţie sau perturbare prin stimuli
externi, eliminăm crisparea musculară parcurgând mental şi rapid
toate zonele corpului. „Privim” apoi în interiorul nostru,
încercând să conştientizăm senzaţia pe care o avem în câmpul
mental. Vom avea o senzaţie corespunzătoare stării în care ne
aflăm. Aceasta poate de oboseală, disconfort, iritare,
anxietate, tensiune psihică, nelinişte, durere proiectată
somatic, greutate percepută ca o apăsare pe creier sau lipsă de
limpezime psihică. Ajunşi aici sunt posibile mai multe soluţii,
din care vom alege pe aceea care ni se pare cea mai adecvată.
Acţiunea principală este,
după cum spuneam, aceea de concentrare mentală. Obiectul
concentrării îl constituie fie senzaţia de disconfort, fie
respiraţia, fie un punct fix cum ar fi cel situat pe o linie
mediană între sprâncene, sau imaginarea a două ecrane, stânga
dreapta, etc. Cât priveşte senzaţia de disconfort pe care ne
concentrăm putem adopta unul din două procedee: ori încercăm
mental să o risipim, ori o menţinem doar în câmpul atenţiei,
fără să ne imaginăm nimic. Se poate, de asemenea, efectua
concentrarea pe senzaţia de „gol” mental, de „zero”, căutând să
nu ne gândim la nimic, să nu experimentăm nimic psihic.
Ori, pentru cei „stresaţi”
cu adevărat, pentru super-„simpatici”, să vă imaginaţi ceva din
natură, un peisaj plin de vegetaţie, fără alte forme ce pot da
mişcare suplimentară, „auzind” doar apa, vântul, foşnetul
frunzişului… Etc… După câteva minute de efort de menţinere a
atenţiei concentrate într-un punct, sau pe o senzaţie, constatăm
trecerea automată, involuntară, la o respiraţie profundă cu un
ritm lent. Cu fiecare expiraţie avem impresia că ceva din starea
de disconfort, oboseală, etc. se elimină, fiind înlocuită cu o
stare plăcută de relaxare. Intervalul dintre timpul respirator
şi cel inspirator este cel mai relaxant pentru organism şi se va
sesiza o mărire a acestuia. Acum trebuie să încercăm să rămânem
cât mai mult timp acroşaţi în acest interval. Intrarea
involuntară într-un alt ritm respirator demonstrează că
organismul trece la un nou regim de consum energetic şi adoptă
ca urmare un ritm respirator adecvat.
Este de reţinut că ritmul
respirator survenit în relaxarea indusă este total diferit de
cel pe care îl avem în repausul obişnuit. Simpla comutare a
atenţiei pe lumea noastră interioară impune aproape instantaneu
un alt ritm respirator decât pe cel care-l avem dacă, stând în
aceeaşi poziţie, lăsăm atenţia liberă. Vom observa că. la
început, este foarte dificil să menţinem atenţia concentrată pe
un singur punct sau pe o singură idee. Mereu vom fi asaltaţi de
alte gânduri şi mereu va trebui să revenim la ceea ce ne-am
propus, până când, prin exersare, ajungem la stăpânirea
tehnicii. Este, fără îndoială, mai uşor de experimentat decât de
exprimat ceea ce simţim. Dar, dacă schema generală este
înţeleasă, detaliile se însuşesc prin exersare, fiecare
ajungând, în final, la o tehnică proprie.
În mod practic, se adoptă o poziţie cât mai comodă, aşezat în fotoliu, pe pat sau pe covor, cu faţa în sus şi capul sprijinit, închidem ochii şi începem exerciţiul de concentrare pe senzaţia interioară pe care o avem în acel moment sau încercăm să nu ne mai gândim la nimic, experimentând senzaţia de vid mental. Exprimarea este, totuşi, vulnerabilă, însăşi ideea de vid reprezentând „ceva”, dar la modul concret ne putem surprinde în momente când nu ne gândim la nimic sau ne putem crea astfel de momente. În plan psihic sesizăm după câteva minute de la începutul exerciţiului o stare intermediară, între cea de vigilitate şi cea de somn.
Este ciudat că, deşi avem un
senzoriu diminuat realizăm în acelaşi timp că nu dormim şi ne
conducem conştienţi propria acţiune de relaxare. dacă luăm în
calcul probabilitatea zgomotelor din mediul ambiant, cum ar fi
vocile celor din jur, acceptându-le ca nederanjante, realmente
nu vor mai reuşi să ne deranjeze. În acest mod rezolvăm condiţia
de linişte pe care toţi ne închipuim că ar trebui s-o avem.
Când trebuie să ne relaxăm, apar mai multe situaţii în care procedeul de relaxare indusă poate fi aplicat. Legat de tema principală a subiectului în discuţie, este necesar să fie aplicat zilnic 15-20 minute în scopul extinderii câmpului de cunoaştere spre universul nostru. În situaţii de epuizare nervoasă, indispoziţie, nelinişte, anxietate, etc., sau când dorim să ne mobilizăm în vederea unui efort intelectual, relaxarea indusă poate conduce la potenţarea noastră energetică. Este preferabil ca momentele pentru antrenament zilnic să fie fixate dimineaţa, după trezire, şi la amiază, după întoarcerea de la serviciu. Organismul va învăţa să-şi mobilizeze disponibilităţile energetice la anumite ore. Exerciţiul are efecte de reconfortare energetică sesizabile imediat şi de aceea se indică a fi efectuat înainte de începerea unei activităţi intelectuale şi de evitat seara, în momentele care preced somnul (aceste momente fiind rezervate „eforturilor” de autoprogramare – veţi avea detalii despre toate acestea în viitor).
Metoda poate fi practicată
şi în scop terapeutic, în acest caz obiectul concentrării
mentale fiind orientat spre durere, ameţeală, etc. şi poate fi
utilizată ori de câte ori este nevoie, de-a lungul unei zile. Să
oprim o clipă maşina de fabricat gânduri. Un domeniu care ni s-a
părut a fi deosebit de important a fost acela al realizării unei
stări propice pentru creaţie, elaborare, învăţare, pentru
activitatea intelectuală în general. Oboseala orelor de muncă
poate fi înlăturată în numai câteva minute de concentrare
mentală. Capacitatea de elaborare a ideilor, coerenţa logică,
starea afectivă sunt sesizabil ameliorate după o şedinţă de
relaxare.
Ştim cu toţii că
indispoziţii motivate sau nemotivate, epuizarea, tensiunea
generată de stres ne fac uneori inapţi pentru o activitate de
elaborare, iar ziua de lucru ne este astfel compromisă. Pentru a
ne modifica starea în sensul potenţării noastre energetice,
mulţi dintre noi recurgem la cafea şi tutun. Adică la biciuirea
în plus a organismului, pentru că, să clarificăm, când suntem
obosiţi avem nevoie de un aport crescut, extern de energie şi nu
de scoaterea acesteia din rezervele deja epuizate ale
organismului, prin uzul de cafea şi tutun. Este ca şi cum,
dintr-o bancă în care nu mai avem capital decât pentru strictul
necesar cheltuielilor vitale, în loc să adăugăm, noi luăm, în
continuare, privind vitalul de posibilitatea întreţinerii.
Aşadar din săraci vom deveni
mai săraci şi, uşor, uşor, de nesalvat, pentru că rezervele de
energie intră sub minimum necesar pentru întreţinerea stării de
sănătate (pentru a cărei revenire vor fi necesare noi rezerve de
energie). Ori, singura modalitate de a ne aduce capital în banca
propriei noastre energii vitale, dincolo de alimentaţie sau
conectarea spirituală, este controlul respiraţiei şi al
gândirii. Creierul este o maşină de fabricat gânduri, o maimuţă
beată (dacă vă mai amintiţi din postările anterioare). Fiecare
gând, funcţie de încărcătura sa afectivă, ne consumă o rată mai
mare sau mai mică de energie. Soluţia de a ne reîncărca
„bateriile” epuizate nu este aceea de a accelera viteza de
„fabricat” gânduri ci de a o încetini sau chiar de a o opri o
clipă prin concentrare mentală. Soluţia este, în definitiv,
ieşirea din simpatic, conectat direct cu conştienţa şi intrarea
în parasimpatic, cu starea sa proprie de relaxare.
Deci, relaxarea rămâne
singura soluţie de refacere fiziologică a potenţialului nostru
energetic. Cafeaua şi tutunul (sau alte stimulante) nu ne dau
energie ci ne iau, nu ne încarcă ci ne descarcă. Iată şi sub
acest aspect de ce avem nevoie să ne însuşim o tehnică de
relaxare. Nu există o metodă mai rapidă şi mai eficientă de
refacere a energiei. Şi ea poate fi nu numai autoindusă ci şi
heteroindusă prin unele mijloace externe cum ar fi masajul,
tehnicile de pilotare etc. În concluzie, tehnicile relaxării, cu
rădăcini adânc inserate în tradiţiile spirituale milenare, se
dovedesc a fi pentru omul modern, supus unui stres incalculabil
comparativ cu timpurile anterioare, o soluţie cu multe valenţe,
de la extensia câmpului de cunoaştere în profunzimea eului
esenţial la conservarea stării de sănătate şi optimizarea sa
funcţională.
Şi, dacă tot am amintit de
stres, mâine vom „vorbi” puţin despre el. Cu alte cuvinte,
ajunge pentru azi!
Dragoste, Recunoştinţă şi Înţelegere!!!
Dorin, Merticaru