STUDIU - Tehnic - Noua Medicină Dacică

Cum
funcționează... "Spiritul" nostru (3)
Am analizat, până acum,
posibilităţile de cunoaştere ale naturii şi îndeosebi ale omului
folosindu-ne de instrumentele ştiinţei. Mai rămâne încă un
domeniu care nu poate fi neglijat, dacă avem pretenţia unei
abordări cât mai complete a posibilităţilor de cunoaştere, şi
anume acela al religiilor.
Conexiunea trup-minte-spirit este, evident, o conexiune a omului şi între oameni cu ceva global, unic, atotprezent, etc ce a fost denumit, din cele mai vechi timpuri divinitate şi, conexiunea dintre om şi divinitate. Între întrebările şi răspunsurile prin care se atribuie o origine relevată, calea jalonată de un întreg sistem de concepte, dogme şi ritualuri este realizată de religie (cuvânt care provine din limba latină, din „religio”, „religare” care înseamnă „a lega”).
Deci, religia stabileşte o
legătură între oameni care nutresc aceleaşi sentimente şi
concepţii despre divinitate şi se supun aceloraşi ritualuri.
Astfel, religia reprezintă nu numai o soluţie ci şi o concepţie
despre lume, un instrument de cunoaştere, indiferent dacă o
privim ca o „revelaţie” sau doar ca o explicaţie de sorginte
umană. Şi, această explicaţie a lumii, a raporturilor dintre om
şi univers este obligatoriu să o luăm în discuţie alături de
conceptele filozofice, argumentele şi ipotezele ştiinţei dacă
vrem să fim obiectivi şi, deci, imparţiali în stabilirea
adevărului despre noi.
Fără a dori să contrazic
vreo religie, fără a face nici cea mai mică şi inutilă
comparaţie între ele, ţin să subliniez că, orice religie are la
bază un nucleu doctrinar pe care îl consideră a fi relevat, de
origine transcendentă, obţinut pe altă cale decât cea a
experienţei comune. Toate religiile au un personaj central, prin
care sunt primite aceste revelaţii, intermediar între sursa
supremă şi adepţi. Deci, toate religiile vor avea, vor realiza,
un fel de istorie a doctrinelor relevate, în esenţă nefiind
nimic altceva decât o istorie a tuturor acestor personaje
prezentată ca desfăşurându-se dincolo de contingenţele comune,
fiind plină de miracole… Apoi, baza lor o constituie ideea
existenţei unei forţe spirituale supreme ca sursă a întregii
lumi.
Şi, într-un fel de final,
vin precizările care delimitează credinciosul de necredincios,
meritoriul de nemeritoriu, „luminatul” de „întunecat”, cel ce
are dreptul să trăiască în opoziţie cu cel ce trebuie să se
convertească sau să dispară, determinabil prin respectarea sau
nu a moralei religioase şi a ritualului specific (fie şi în
cadrul aceleaşi religii), calea prin care omul ar trebui să
obţină protecţia divină şi accesul în orizonturile eterate ale
spiritului pur şi etern.
Ciudată parametrizare
existenţială, atât timp cât, până la noi, viaţa a „produs” omul
pe parcursul a miliarde de ani. La fel de ciudată este chiar
calea religiei şi „dispoziţia” manifestărilor ei în jurul
unicităţii divine. Şi, dacă luăm calea religiei, ce rost avea
efortul unei fiinţe supreme de a produce adoratori necredincioşi
sau de altă religie?!? Pentru a nu ne pune prea multe întrebări
ne „rezumăm” la una (cu relevanţă la conţinutul acestui blog):
Sunt credibile fundamentele religiei pentru omul care are astăzi
ca sursă de cunoaştere ştiinţa? De aici vom începe şi vom
încerca să analizăm câteva „chestii” dintre acestea…
Religiile susţin existenţa unei cunoaşteri relevate prin care s-a ajuns la întreaga lor structură doctrinară. Mai concret, întregul obiect al religiei îl constituie o dimensiune invizibilă pe care o consideră ca fiind primordială şi deci cauzală pentru realitatea concretă. Orice materialist convins, format exclusiv la şcoala ştiinţelor pozitive, tributară fizicii clasice elaborată în secolele precedente, respinge existenţa unei lumi în afara celei atestate prin experienţa concretă şi cu mijloace ştiinţifice.
Nimic nu există în spirit
dacă n-a fost mai întâi în simţuri, s-a spus cândva. Cu alte
cuvinte, ar exista doar ceea ce simţurile noastre percep. În
opoziţie, dar în similaritate de manifestare, se află religia
care infirmă fără drept de „cercetare” aproape orice descoperă
ştiinţa şi nu este conform dogmelor ei, indiferent de penibilul
sau lipsa de susţinere a afirmaţiilor. Să pătrundem, totuşi, în
spiritul experimentelor ştiinţifice utilizând informaţiile de
care dispunem la ora actuală (experimente religioase nu există,
ci doar afirmaţii).
Psihologia modernă admite existenţa a cel puţin două tipuri de cunoaştere. Una reprezentată de cunoaşterea intelectuală, prin care culegem date, informaţii despre lume, formulăm modele şi emitem în funcţie de acestea judecăţi, fiind cunoaşterea ştiinţifică aplicabilă realităţii contingente. Deşi diferită, prin absenţa unei metodologii care să-i confere un gir al rigorii, în aceeaşi categorie se include şi cunoaşterea empirică. Şi alta, în fine, o cunoaştere care ţine de stări superioare ale conştiinţei, experimentate după cum am văzut din cele mai vechi timpuri, şi care a purtat denumiri diverse cum ar fi extaz, extaz mistic, iluminare, revelaţie, experienţă transpersonală etc.
De studiul acestor stări se
ocupă în zilele noastre o ramură nouă a ştiinţelor denumită
psihologia transpersonală. În viziunea sa revelaţia, intuiţia,
extazul sunt surse informaţionale neconvenţionale. După cum vom
vedea în continuare prin ilustrarea câtorva exemple, aceste
experienţe le-au avut persoane din epoci diferite şi de tradiţii
religioase şi culturale diferite: oameni de ştiinţă (fizicieni,
medici, filozofi), practicanţi ai tuturor cultelor (creştin,
mozaic, islamic, brahmanic) precum şi oameni de alte profesii.
Aşadar, aşa zisele „experienţe mistice” nu constituie doar
apanajul unor creatori de doctrine şi culte ca Iisus, Mahomed,
Moise, Buddha etc, fiind, deci, o stare transculturală şi
transpersonală ce transcede cultura şi oamenii.
Am mai sesizat, deja, că este absolut frapantă asemănarea dintre viziunea holistică a realităţii în profunzimea sa descrisă de fizica cuantică şi de către toţi aceia care au avut experienţe transpersonale. Şi aceasta pentru că, în ambele ipostaze se transgresează realitatea explicată prin concepte raţionale şi logice. Transced, după cum spuneam, percepţia, proiectând cunoaşterea într-o altă dimensiune a realităţii. De aici a venit şi apropierea multor cercetători, îndeosebi din fizica modernă, de viziunea religiei şi a misticii, în special a celei orientale. S-a ajuns ca, în acest sens, recunoscându-se diferenţele fundamentale dintre ştiinţă şi tradiţie, să se constate nu opoziţia ci complementaritatea lor.
După „parcurgerea” a mii
astfel de exemple, „autorizate” sau nu, iată în sinteză
conţinutul experienţelor transpersonale vizavi de conceptele
religiei: sentimentul de unitate a fiinţei cu Universul,
impresia de a se afla în faţa unei prezenţe divine de o
excepţională afabilitate cu care se stabileşte un dialog fără să
existe o comunicare verbală, trăirea unei imense iubiri care
unifică întreaga existenţă şi ultima, dar nu în ultimul rând,
întâlnirea cu entităţi cunoscute sau necunoscute (cultul
strămoşilor, susţinut de această ultimă „manifestare” fiind cea
mai veche şi durabilă formă de cult, direct sau indirect). Dar,
să procedăm la unele „exemplificări”!
Mulţi cercetători care au
publicat cărţi ale „unor” experienţe mărturisesc că, dacă ei
înşişi nu ar fi avut astfel de experienţe n-ar fi avut „nici
convingerea, nici înţelegerea, nici curajul de a-şi risca
reputaţia ştiinţifică (sau de altă natură) publicând” (ceea ce
au publicat). De exemplu, în cazul lui Pierre Weil (cadru
universitar), comentând conţinutul experienţelor
transconştiente, spune: „Este vorba (în aceste stări) de o
excepţională bogăţie, atât ca sursă de cunoaştere şi de
înţelepciune cât şi ca sursă a unei imense iubiri, îngropată şi
refulată în fiecare dintre noi, fără nici o excepţie”. Aceste
experienţe constituie „probe ale existenţei în noi înşine a unui
potenţial de trăire directă a realului fără să treacă prin
funcţiile mentale propriu-zise, dincolo de gândire, memorie sau
intelect”. Lăsând deoparte ceea ce a trăit Weil în mod direct,
să ne oprim asupra câtorva din mulţimea de experienţe
transconştiente culese de acesta, ilustrative pentru subiectul
discutat aici.
La începutul secolului trecut, psihiatrul canadian R.M. Bucke publică o monografie în care descrie ceea ce el a numit experienţe de „Conştiinţă cosmică”. O vom reda pe aceea trăită de el însuşi: „Între alte lucruri, am văzut că universul nu era compus din materie moartă, ci, din contră, este o vie prezenţă. Am devenit conştient de existenţa vieţii eterne. Nu era o conştiinţă a propriei eternităţi ci conştiinţa de a poseda în acel moment viaţa eternă.
Am văzut că toţi oamenii
sunt nemuritori, că ordinea cosmică există într-o asemenea
manieră încât, neîndoielnic toate lucrurile acţionează împreună
pentru binele fiecăruia şi al tuturor, că principiul fundamental
al lumii, al tuturor lumilor este ceea ce noi denumim iubire şi
că, în final, fericirea fiecăruia şi a tuturor este absolut
certă”. Din această experienţă rezultă câteva din conceptele de
bază ale religiei creştine, şi anume ideea de eternitate (dar
necondiţionată) a fiinţării, ideea de necesitate a înscrierii
conduitei umane exclusiv pe linia pozitivă a Binelui, a
fraternităţii şi altruismului şi ideea că iubirea este liantul
universal al lumii.
Albert Einstein însuşi făcea
aprecieri asupra experienţei mistice: „Emoţia cea mai puternică
pe care o putem experimenta este cea mistică. Să ştii că există
realmente ceea ce ne este impenetrabil, se manifestă în tine
însuţi ca înţelepciunea cea mai înaltă şi frumuseţea cea mai
strălucită, că facultăţile noastre limitate nu le pot înţelege
decât în formele lor cele mai primitive. Această cunoaştere,
acest sentiment, se află în centrul adevăratei religiozităţi. În
acest sens, şi numai în acest sens, eu aparţin acelor fiinţe
umane profund religioase”.
Vine acum rândul unei mărturisiri a pastorului J.I. Farah care, prin conţinutul său, ne reaminteşte de cazurile studiate de Moody, cu referire la aceeaşi informaţie că, viaţa pe Terra înseamnă îndeplinirea unei misiuni şi că nimeni nu poate „pleca” înainte de a o încheia. Nu mă mai complic şi vă redau exact „pasajul”: „… mă pregăteam de moarte. Trei cardiologi erau în jurul meu şi-mi supravegheau ultimele clipe. Infirmiera mea particulară, în genunchi lângă mine, citea litanii din Sfânta Fecioară. Unul din medici plângea. În timp ce s-a citit „Salus Infinnorum”, m-am simţit deodată transportat într-o altă lume, în întregime luminoasă şi am resimţit o bucurie indescriptibilă. Mă simţeam fericit, atât de fericit că nu mai vedeam nimic din ce se petrecea în jurul meu.
Nu mai simţeam durerea din inimă (dată de infarct) şi plângeam de bucurie şi mă simţeam împlinit, realizat. Deodată, un bătrân capucin cu o barbă lungă s-a apropriat de mine. S-a aplecat şi i-am simţit barba atingându-mi faţa. Întreaga sa persoană emana un parfum necunoscut mie. M-a privit, m-a strâns în braţe şi mi-a zis: „Sunt fratele Leopold şi vin să-ţi aduc un mesaj: fratele meu, exilul tău nu s-a sfârşit şi tu vei mai trăi încă mult timp pentru a continua opera mea pe pământ, dar vei avea încă mult de suferit. Ai încredere şi curaj!”. M-a îmbrăţişat din nou şi a dispărut ca şi cum s-ar fi evaporat. În acest moment, am deschis ochii şi am văzut, tristă şi emoţionantă, scena pe care v-am descris-o la început. Mă simţeam foarte trist că voisem să mor.
Am simţit lumina lui
Christos în lumina fulgurantă în care mă scăldam. În acelaşi
timp am avut impresia că era El cel care umplea toată fiinţa
mea. La reîntoarcerea în realitatea terestră am avut din nou
impresia de vid şi, decepţionat de dura realitate, am zis: „Ce
este? De ce plângeţi? Mi-e foame, daţi-mi ceva să mănânc!”. În
jurul meu bucuria a fost generală, dar în mine era o tristeţe
care se poate ghici”.
Să reţinem îndeosebi din
această relatare ideea de exil al omului pe pământ pentru
abaterile de la legile divine care, de fapt, cel puţin din punct
de vedere al noii cunoaşteri, nu sunt altceva decât obiective
ale cunoaşterii şi nu păcate, greşeli sau altele asemenea ce
trebuie „rezolvate” („chestie” ce o vom discuta în alt context).
O întâmplare din care pare să rezulte o anumită finalitate şi o istorie pentru viaţă, stabilite dincolo de noi, ne-a fost relatată de către o altă persoană. Aceasta lucra într-o fabrică şi nu auzise niciodată de R. Moody şi anchetele sale asupra experimentelor situate la graniţa între viaţă şi moarte. Aceasta, într-o zi, calcă pe o scândură aşezată deasupra gropii unui lift, se dezechilibrează şi cade de la o înălţime de mai mulţi metri. Din momentul în care începe căderea nu are decât o singură imagine, având impresia că se află în faţa unui tub care se lărgeşte treptat la capătul opus. Face eforturi disperate să-l parcurgă spre a ajunge la lumina care se vedea în partea opusă.
Ajunge, în fine, acolo şi se
simte proiectată într-un peisaj edenic, asemănător cu imaginea
populară despre paradis, fiind invadată de o imensă bucurie şi
fericire. Apare şi aici dorinţa de a rămâne, de a nu părăsi
lumea bucuriei, dar aude imediat o voce imperativă: „Ce cauţi
aici? Înapoi! Întoarce-te, n-a sosit încă timpul!”. Şi apoi,
speriată, face din nou eforturi de a trece prin acelaşi tub, de
astă dată capătul mai îngust fiind opus. Când ajunge dincolo de
tub deschide ochii şi zăreşte mozaicul spitalului în care fusese
internată. Reţinem de aici, ca elemente comune cu cazurile lui
Moody, imaginea de tunel dintre cele două tărâmuri sau stări ale
conştienţei (una de veghe şi o alta superioară, care o
transcede) şi vocea care anunţă obligaţia întoarcerii pentru a
finaliza „rosturile” care se par a fi anteprogramate.
Găsim să ar fi interesant de
reţinut aici şi unele mărturisiri culese de Moody de la
subiecţii care au trecut prin moarte clinică. Apar impresii de
„savoir absolu” şi de atemporalitate, de care vorbeau Jung şi
Bohm. Un subiect descrie: „Aveam senzaţia de cunoaştere a
tuturor lucrurilor, de a avea acces la secretele tuturor
lucrurilor şi tuturor timpurilor, la semnificaţia Universului, a
stelelor, lumii, în fine, tot. … (şi, mai departe) … Impresia de
„savoir absolu” a dispărut în clipa în care m-am întors în
corpul meu”.
Cercetătorul în fizica cuantică Fritjof Capra este cunoscut, între altele, şi pentru lucrarea „The Tao of Physics”. Iată o mărturie a sa: „Acum cinci ani am avut o experienţă care m-a determinat să scriu această carte. Eram aşezat la marginea oceanului, într-o seară de toamnă, observând mişcarea valurilor şi simţind ritmul respiraţiei când, brusc, am luat cunoştinţă că, în jurul meu, totul era angajat într-un dans cosmic gigant.
Ca fizician, am sesizat
faptul că nisipul, stâncile, apa şi aerul din jur erau făcute
din molecule şi din atomi şi că acestea constau din particule
care interacţionau unele cu altele, creând şi distrugând alte
particule. Toate acestea îmi erau familiare, în relaţie cu
cercetările mele asupra fizicii energiilor înalte, dar până în
acest moment eu nu le-am experimentat decât prin grafice,
diagrame şi teorii matematice. Văd cascade de energie coborând
din spaţiul exterior, în care particulele erau create şi
distruse în pulsiuni ritmice. Văd atomii elementelor şi pe cei
ai corpului meu participând la acest dans cosmic al energiei. Îi
simt ritmul şi îi aud sunetul şi în acea clipă, acolo, am ştiut
că acesta era dansul lui Shiva, zeul dansurilor, venerat de
hinduşi”. Aceste experienţe, ne spune mai departe F. Capra, i-au
impus convingerea că fizica modernă este în armonie cu vechea
înţelepciune orientală.
K.G. Durckheim, ca de altfel
şi alte mari personalităţi, mărturiseşte că a avut de-a lungul
vieţii repetate trăiri de acest gen care i-au marcat
cunoaşterea, activitatea şi viaţa. Acelaşi lucru ne spune şi F.
Capra. Să ne mai mirăm atunci de aportul lor la cunoaştere?!?
Şi, dacă astfel de experienţe psihice cu implicaţii în
cunoaştere sunt aşa de numeroase şi prezente de-a lungul
întregii istorii a omului, de ce am contesta-o creatorilor de
religii?!? De ce să-i refuzăm statutul când inclusiv unii oameni
de ştiinţă o mărturisesc?!? Biblia este plină de astfel de
experienţe, începând cu aceea care pe drumul Damascului l-a
transformat pe Saul în Pavel şi ajungând la acelea atât de
numeroase din viaţa lui Iisus…
Există, aşadar, şi o
cunoaştere relevată în afara celei mediate empiric sau
ştiinţific. Fondatorii unor religii şi poate chiar ai unor
ritualuri care nu au o explicaţie raţională puteau să posede, în
consecinţă, o astfel de cunoaştere. Toate religiile au un
fondator şi, fără excepţie, în viaţa tuturor sunt menţionate
astfel de momente revelatorii. Se deduce de aici că poate exista
o predestinare pentru profeţi, genii, sfinţi, etc. Poate exista,
aşadar, un om care să aibă toate atributele lui Iisus.
Descoperirea unor surse referitoare la viaţa sa o fac cu atât
mai plauzibilă.
Să „discutăm” şi statutul
altor miracole menţionate îndeosebi în scrierile biblice. Lui
Iisus i se atribuie o serie de vindecări miraculoase. Nu trebuie
să mai subliniem că performanţele sale au fost reeditate de-a
lungul vremii şi sunt astăzi disponibile/ accesibile unor oameni
dotați cu un potențial de câmp mai amplu.
Sigur, în jurul unor astfel
de oameni se nasc întotdeauna legende și asta o vedem
petrecându-se sub ochii noștri de cel puțin 2.000 de ani
încoace. De altfel, într-o lucrare intitulată „Evanghelia păcii
de Iisus Hristos după Ioan”, tradusă după versiunile în aramaică
ale originalului, găsite la Vatican, Iisus demonstrează
indubitabil cunoştinţe de medicină naturistă, de psihologie
umană şi de medicină psiho-somatică nemenţionată până acum în
scrierile canonice (să mai fac aluzie la noua medicină/ noua
cunoaştere?!?).
Şi, faptul nu trebuie să ne surprindă. Vom vedea că toate religiile au ca punct de plecare ştiinţele esoterice, care presupuneau existenţa unui fond teoretic bine închegat şi cu consecinţe practice asupra tuturor laturilor existenţei umane. Mai mulţi comentatori laici ai istoriei lui Iisus amintesc de posibila instruire a sa în mijlocul Esenienilor, care erau posesori ai unei cunoaşteri esoterice şi aveau noţiuni medicale de certă valoare. De altfel, cel care ştie ce înseamnă a evolua spiritual până la atingerea experienţelor de transcedere a conştiinţei nu îşi mai pune întrebări nici asupra sursei şi nici asupra capacităţilor unor astfel de oameni.
În contextul discutat ne
apare plauzibil ca Iisus să fi primit misiunea de a fonda o
religie care să fie, cum a şi fost în mod cert, la început,
creştinismul, o hrană spirituală pentru toţi dezmoşteniţii
sorţii.
Să observăm, ca efect
psihologic, cât de mângâietor, de alinător, sună cuvintele lui
Iisus: „Veniţi la mine voi cei ce sunteţi obosiţi şi care
suferiţi în lupte şi necazuri. Căci pacea mea este o infinită
bucurie”. Sau „Pace vă las vouă. Să nu vi se tulbure mintea şi
nici să se înspăimânte”.
Aşadar, în numai câteva
rânduri cred că am reuşit să realizez legătura între ştiinţă şi
religie care, până la un punct sunt acelaşi lucru, ştiinţa
probând şi, după aceea afirmând, religia afirmând şi, după aceea
probând (indiferent de comentariile care pot fi „anexate”
acestui ultim „probând”). Ca o concluzie de final a acestei
postări, nu avem cum să nu sesizăm că, aşa cum omul este format
din „echilibrul” trup-minte-suflet, aşa este şi ştiinţa şi
religia, „luate împreună”: trup (percepţie) – minte (prelucrare)
– suflet (unicitate)…
Ajunge pentru azi! Continui
şi în zilele următoare chiar dacă este sărbătoare (am timp şi de
smerenie şi rugăciuni şi de cercetare şi comunicare). Week-end
plăcut, plin de Lumină!
Avem tot ce ne trebuie
pentru a face ce vrem şi avem tot ce vrem pentru a face ce
trebuie. Tot ceea ce realizăm şi ce creăm se face sub
îndrumarea, prin voinţa şi în numele Tatălui. Prin Lumină suntem
protejaţi de orice influenţă, indiferent de tip, mod de acţiune
şi direcţie de acţiune. Suntem o cale perfectă şi curată a
Luminii (fiecare din noi). Lumina ne este călăuză. Că suntem
toţi, după cum Domnul nostru Iisus Hristos ne-a spus („Voi fi în
fiecare din voi”), Lumină din Lumină, Dumnezeu adevărat din
Dumnezeu adevărat, născut din Tatăl mai înainte de toţi vecii,
iar nu făcut, Cel de-o fiinţă cu Tatăl, prin carele toate s-au
făcut. În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, amin!
Dragoste, Recunoştinţă şi Înţelegere (Namaste)!!!
Dorin, Merticaru