STUDIU - Tehnic - Noua Medicină Dacică

Cum
funcționează... "Trupul" nostru (23)
În postarea de ieri mai aveam câteva lucruri de "spus" pe "linia" dimensiunilor psihofiziologice ale conştienţei. Continuăm...
De la filozofia timpului şi spaţiului vom trece acum la alt mod de percepere al lor, cunoscut doar de poeţi, artişti, câţiva rari mistici şi iniţiaţi. Aceasta este starea de extaz, starea de "suprabeta", cea în care, conform cercetărilor, creierul nostru funcţionează predominant în ritmuri peste 40 Hz (pragul "maxim" admis pentru stadiul beta).
Fiind o stare ce este atinsă în general printr-un exerciţiu şi o cultivare intensă ea este accesibilă, cu excepţia marilor iniţiaţi şi mistici, prin intermediul stărilor provocate pe cale farmaco-chimică. Din cele mai vechi timpuri, această cale este oferită prin utilizarea a diverse procedee ce includ diverse droguri (în general, substanţe psihotrope) ce se găsesc în diferite plante (amestecuri de ciuperci, coca, etc funcţie de disponibilitatea "geografică") sau în diverse gaze de provenienţă naturală (cazul oraculului de la Delphi unde erau "utilizate" gazele de origine vulcanică).
"Calea" utilizată în
experimentele moderne pe această "linie" a fost, bineînţeles,
cea provocată pe cale farmaco-chimică ("obţinută" fie prin
apelul la şamani sau "similari" fie utilizând substanţe chimice
de sinteză). Nu voi intra într-o descriere realizată de marii
iniţiaţi "disponibili" a participa la experimentele efectuate ci
voi prezenta doar percepţii ale unor oameni de ştiinţă, practic
neiniţiaţi, dar care au atins ceva similar (chiar dacă au
folosit "tehnici" similare sau chiar au apelat la ajutorul unor
astfel de iniţiaţi)...
Intrarea în această stare particulară a conştienţei (cea de extaz sau "compatibil") se face printr-o încetinire a timpului, a scurgerii timpului, o concentrare pe timpul prezent, clipa prezentă concentrând în sine tot interesul existenţei. Astfel, dispare orice preocupare pentru timpul viitor sau trecut, creându-se impresia că nu mai există decât un singur timp, cel prezent. O a doua caracteristică a acestei stări este pierderea simţului polarităţii.
Deci, se pierde mai întâi simţul timpului, apoi cel al spaţiului. Ceea ce obişnuit ne apare ca disparat, diferit ca poziţie în spaţiu, este văzut într-o singură unitate, subiect şi obiect, dreapta şi stânga, sus şi jos, nord şi sud, est şi vest, înainte şi înapoi, înăuntru şi afară, sunet şi tăcere, viabil şi invizibil, totul viu şi intens perceput, dincolo de logica obişnuită. A treia caracteristică a acestei stări este "simţul relativităţii". Fiecare nivel al existenţei materiale apare ca un sens bine definit.
Descrierea unui cercetător a
fost următoarea: "Mă percep ca fiind o verigă în lanţul care
formează o ierarhie bine definită a proceselor şi fiinţelor,
mergând de la molecule până la fiinţele umane, trecând prin
bacterii şi insecte. În această stare toate formele de viaţă nu
sunt decât simple variaţii pe aceeaşi temă: nu suntem decât o
fiinţă unică ce nu îndeplineşte decât acelaşi lucru în cel mai
mare număr de maniere posibile".
Pentru cea de-a patra şi
ultima caracteristică a stării de extaz îl vom cita integral pe
"autorul" acestei trăiri: "A patra caracteristică este sensul
energiei eterne, adesea sub aspectul unei lumini albe intense,
care pare totodată să fie fluidul ce parcurge nervii şi acea
misterioasă energie care este egală produsul dintre masă şi
pătratul vitezei luminii. Poate aceasta apare ca o megalomanie
sau o nebunie a grandorii, dar se percepe foarte net că orice
existenţă nu este decât o energie unică şi că această energie,
sunt eu însumi".
Această experienţă de "a nu
fi decât una cu Universul" este demonstrată astăzi, după cum
vedem, cu toată rigoarea ştiinţelor moderne. Nu este nimic
neobişnuit în a spune că materia este una singură, că tot ceea
ce există nu reprezintă decât expresii diverse ale aceleiaşi
materii, că în structura sa intimă materia nu este decât
energie. Nu este de mirare că, o îndelungată perioadă din
istoria omenirii, poeţii şi miturile au constituit surse de
cunoaştere uneori mai adânci decât observaţia directă. De aici
şi reluarea în studiu în lumea modernă a unor mituri ce s-au
născut în perioada copilăriei gândirii omeneşti. Este, în
consecinţă, şi o altă dimensiune a gândirii noastre, prin care
se poate deschide o poartă spre cunoaştere. Le aducem în
discuţie, după cum am mai spus, pentru a evidenţia o realitate
psihologică puţin cunoscută de noi, dar intens exploatată de
gândirea "mitică".
Este interesant de constatat că diverse surse, situate între ele la mari distanţe şi intervale de timp, relevă aceleaşi elemente. Şi un mare înţelept hindus sau tibetan, un mare şaman nord sau sud-american, şi cercetători diverşi, şi datele fizicii moderne, relevă continuitatea şi simultaneitatea spaţio-temporală accesibilă la un alt nivel al conştienţei umane. Să urmărim descrierea unui practicant al tehnicilor tradiţionale hinduse: "Corpul mi se înţepeni, respiraţia ieşea din plămâni ca trasă de un magnet uriaş. Carnea părea moartă. Simţul libertăţii nu mai era limitat la corp, ci îmbrăţişa imensitatea atomilor înconjurători.
Oamenii de pe stradă păreau că se mişcă cu grijă peste propria mea periferie. Formele plantelor apăreau ca nişte pete întunecate şi observam scurgerea din interiorul lor a forţei de viaţă. Spaţiul se întindea peste tot în faţa mea. Vederea se schimbase într-o vastă panoramă sferică pe care o percepeam simultan. Vedeam şi cu partea din spate a corpului un animal domestic ce se apropia de poarta casei, ca şi cum aş fi folosit ochii mei fizici. Curios însă, îl vedeam şi după ce trecuse de zidul de cărămidă aflat în spatele ogrăzii. Corpul meu, stâlpii de susţinere ai casei, mobilele şi podeaua, copacii şi lumina soarelui deveneau violent de agitate şi apoi se contopeau într-un ocean de lumină".
La fel, apar descrieri
similare şi în cazul cercetărilor de tip ştiinţific cu
participanţi neiniţiaţi. Se vorbeşte, de asemenea, de faptul
ciudat că, subiecţii descriau obiective aflate la distanţă,
redau şi elemente din tren aflate înapoia unor clădiri înalte,
care nu puteau fi văzute în mod normal de un om de la sol, ci
doar de la înălţime.
Este sesizabilă corelaţia de
percepţie cu cea voluntară din timpul experimentelor de
percepţie extrasenzorială, relevând astfel un fel de
compatibilitate, de continuitate funcţională a mecanismelor
psihice şi de percepţie ale omului.
Un caz "celebru" în acest sens este cel al lui Jung care, în anul 1944, ca urmare a unui infarct miocardic a intrat în comă, având şansa ca ulterior să îşi revină. El a descris că, în acele momente a intrat într-o stare de beatitudine în care, în mod ciudat, a văzut pământul rotund şi cu un halou albastru în jur, imagine ce ne-a oferit-o "experienţa" abia în 1969 cu ajutorul navelor cosmice aflate la altitudinea de 1.500 km. A avut aceeaşi senzaţie de temporalitate în care trecutul, prezentul şi viitorul nu sunt decât un singur tot. "Cum aş putea să îmi explic faptul decât că simultan eu am văzut ieri, azi şi mâine?", se întreba Jung. Este o senzaţie de "unire a infinitului, a individualităţii cu universalitatea".
Această stare în care, după
cum se exprimă în alt context Andre Breton, "totul te face să
crezi că există un anumit punct al spiritului unde viaţa şi
moartea, realul şi imaginarul, trecutul şi viitorul,
comunicabilul, susul şi josul încetează să mai fie percepute în
contradictoriu", poate fi trăită spontan (extazul în faţa
măreţiei naturii, inspiraţia poeţilor şi artiştilor) sau poate
fi provocată printr-o serie de metode devenite tradiţionale:
posturi, incantaţii, dansuri ritmice, substanţe chimice şi chiar
autotorturări fizice, folosite îndeosebi în evul mediu.
Izolarea şi gradul de
sugestibilitate, intensitatea unor convingeri religioase sunt
condiţii favorabile pentru apariţia unor trăiri pasagere în
suprasensibil. Este important de observat cum conţinutul acestor
trăiri este în directă relaţie cu modelul cultural al
individului, cu propriile sale convingeri. Astfel, un ateu poate
percepe doar tablouri colorate şi/ sau multisenzoriale fără nici
un fel de conţinut religios pe când doar cei cu convingeri
religioase pot percepe ceea ce, de fapt, şi-au sedimentat prin
educaţie în subconştient: sfinţi, zei, etc. Un negru, de
exemplu, îl va vedea pe Dumnezeu ca fiind negru, la fel şi pe
fecioara Maria. De altfel, experienţele iniţiatice "consemnate"
aveau ca "rezultat" vizualizarea imaginilor evocate de doctrine
şi nu altceva, necunoscut sau cu caracter general şi/ sau
personal.
Acest mod "personalizat" de
percepţie a fost folosit din cele mai vechi timpuri. Astfel,
pentru a-şi convinge adepţii, societăţile ezoterice din
antichitate recurgeau la o gamă foarte extinsă de mijloace
capabile să determine modificări ale stării de conştienţă şi
care dovedesc o surprinzătoare cunoaştere pentru acele vremuri a
unor posibilităţi de modelare a comportamentului uman, de
impunere a unor mutaţii profunde în gândire, străine şi astăzi
ştiinţei academice. Din datele de care dispunem aflăm că se uza
de probe psihologice dure care constau în parcurgerea unor
labirinturi subterane scufundate în întuneric şi prevăzute cu
diferite capcane, de izolare, de posturi îndelungate, de licori
din plante psihotrope, de manevre hipnotice şi tehnici de
sugestie. Cei ce rezistau până la capăt acestor probe al căror
grad de dificultate creştea treptat erau în final răsplătiţi
prin accesul la ceremoniile care constituiau iniţierea
propriu-zisă. Lumea sugerată şi imaginată căpăta un conţinut pe
care îl trăiau la modul senzitiv şi nu doar intelectiv. Aceasta
era marea forţă pe care nici o doctrină apărută ulterior nu a
mai avut-o la aceleaşi dimensiuni.
Din acest motiv există numeroase "comentarii" în sensul că "trăirile extatice", "viziunile" unor credincioşi nu ar fi decât simple iluzii sugerate. Precizăm acum că se face o diferenţiere netă, clară, între aceste viziuni sugerate sau ale unor inşi cu un echilibru psihic afectat şi între trăirile unor oameni cu o profundă credinţă care survin, cu conţinut semnificativ, fie în momente de căutare, fie de grea cumpănă a vieţii lor. Aceste ultime trăiri transced prin intensitatea lor percepţia şi proiectează fiinţa într-un plan al suprasensibilului, al altei dimensiuni a conştienţei. Suplimentar se face, de fiecare dată, distincţia între mit şi ritual.
Incantaţia, rugăciunea,
semnul crucii, arderea de mirodenii, botezul, ungerea cu mir,
ritualurile cununiei şi al înmormântării, descântecele,
ghicitul, divinaţia prin oracole (de la Delphi la Yi Ching)
toate au o filiaţie arhetipală. Ce sens se acordă tuturor
acestora? Amintim că mulţi oameni se declară credincioşi, dar
fără să accepte ritualurile. Am putea interpreta aceste
ritualuri ca fiind modalităţi ale lumii concrete de a se conecta
la lumea arhetipală, considerată a fi capabilă să-i satisfacă
doleanţele prin stabilirea unei relaţii biunivoce între aceste
niveluri. Acestea devin coduri prin care se obţine benedicţiune,
ajutor, forţă, acord, bunăvoinţă, reprezentând cheia cu care se
pot deschide porţile "cetăţii cereşti", mijlocul de a se conecta
la izvorul energiei cosmice.
Şi, în acest sens, mult mai important decât scopul lor este modul de elaborare. Pentru ritualul unei religii s-ar putea presupune originea relevată. Dar pentru o mulţime de ritualuri însuşite prin cultura populară din vremuri ce se pierd în noaptea istoriei cine este creatorul? Dincolo de inevitabila aglomerare a domeniului cu indivizi abili şi inventivi, există informaţii certe, citate de autorităţi în domeniu, care confirmă eficienţa multora dintre acestea. Dacă şamanii ar fi fost total ineficienţi şi-ar fi pierdut de mult respectul tribului şi, ca urmare, locul ocupat în ierarhia acestuia.
Mai mult, din medicina
şamanică sunt şi astăzi prezente în lume soluţii terapeutice
utile. La fel şi în cazul "învăţăturilor" populare legate de
fierturi, pomezi, aplicaţii de diverse plante, etc. Cum au fost
identificate toate acestea şi cum s-a perfecţionat permanent
modul lor de aplicare/ utilizare. Ar fi multe de spus despre
toate acestea... Dar nu mai am timp pe ziua de azi... Şi, nu
acesta este scopul efortului meu... Ce este de reţinut aici este
forţa unui fel de ritual, a unui fel de obicei care poate
amplifica şi corecta modul nostru de percepţie şi fără
substanţele psihotrope asociabile... Pur şi simplu, mintea
noastră poate rezolva toate problemele mai ales sub amplificarea
unui ritual...
De fapt, de mâine, voi
reveni la noţiunile generale "efective" ale noii medicine, noii
cunoaşteri...
Săptămână cu spor în cele
bune!
Dragoste, Recunoştinţă şi Înţelegere!!!
Dorin, Merticaru