STUDIU - Tehnic - Noua Medicină Dacică

Cum
funcționează... "Trupul" nostru (22)
Azi va urma o postare, la fel de lungă ca şi ieri, în care voi aborda existenţa altor dimensiuni psihofiziologice ale conştienţei umane.
În mod convenţional se admit trei stări ale conştienţei: starea de veghe sau conştienţa propriu-zisă (caracterizată de starea beta dar şi de unele "tranzitări" în suprabeta - peste 40 Hz - şi alfa), starea onirică (de exemplu în somnul cu vise caracteristică stării teta la care se adaugă "tranzitări" suprabeta şi alfa) şi starea de absenţă a conştienţei (de pildă în somnul fără vise, cu status delta şi "tranzitare" în status teta).
Freud a pus bazele
conceptului de inconştient, Jung, Adler şi alţii i-au conferit
noi dimensiuni şi valenţe. Dar, dincolo de conştient şi
inconştient mai există o stare pe care omul a experimentat-o din
cele mai vechi timpuri, o stare particulară situată între veghe
şi somn, denumită stare intermediară a conştienţei. Unii autori
o includ în gândirea analogică, încercând s-o diferenţieze de
cea discursivă. Nefiind codificată ştiinţific, a primit denumiri
şi accepţii diferite de la un autor la altul. Astfel, unele
denumiri vor să sugereze că este vorba, de fapt, de o extindere
a posibilităţilor de manifestare şi de cunoaştere ale gândirii
umane.
Şi, realmente, nu avem prin
ea decât o altă faţetă, o altă dimensiune, foarte puţin
cunoscută încă a gândirii noastre. Exploatată în afara cadrului
instituţionalizat (de fapt "oficializat"), pe terenul său s-au
exersat tehnicile alfa şi teta iar în timpurile "mai vechi" s-au
exersat gândirea magică, alchimia, ocultismul tipice, în
special, pentru o serie de societăţi antice cu caracter
ezoteric. Astfel, neglijându-se baza psihofiziologică a unor
fenomene în jurul cărora s-a impus o atmosferă de mister,
"copilul a fost aruncat odată cu apa din albie". Şi aceasta spre
dezavantajul cunoaşterii noastre. Şi, acest copil imaginat de
noi este reprezentat de o serie de aspecte particulare ale
psihologiei noastre ca hipnoza, autohipnoza cu fenomenele chiar
şi astăzi controversate ce pot apărea în timpul lor, cum ar fi
modificarea percepţiei, amplificarea potenţialului nostru
creator, înlăturarea din conştienţă a unor idei parazite,
controlul funcţiilor interne ale organismului şi multe, multe
altele.
Noi le considerăm ca fiind o
expresie a rezervelor şi posibilităţilor creierului, motiv
pentru care le-am încadrat în această postare. Şi, "discursul"
de aici va urmări o singură finalitate, beneficiul lor teoretic
şi practic pentru noi, încercând o schiţă de răspuns, desigur
limitat de timpul meu şi de caracterul de "introductiv" al
acestei postări. Şi ar mai fi un "răspuns", o încercare de a
avea un fel de răspuns la întrebarea "Cine suntem?", şi,
implicit, "Şi, dacă ştim, ce ne rămâne de făcut?".
S-a scris mult despre modul în care percepem Spaţiul şi Timpul. Kant atribuie doar raţiunii capacitatea de a surprinde succesiv aspectele unei realităţi simultane şi vom vedea coincidenţa opiniei sale cu aceea a teritoriilor moderne. Fizica clasică a postulat un Timp absolut, universal, şi un Spaţiu absolut, sugerate de desfăşurarea periodică, ritmică a tuturor fenomenelor observate. Contabilizarea periodicităţii fenomenelor a impus măsurarea Timpului.
Acesta este Timpul
astronomic, perceput în condiţiile determinării noastre
tridimensionale. Se vorbeşte despre un Timp circular, mai exact
în spirală, al unei "eterne reîntoarceri", ca şi despre un Timp
ireversibil probabilistic, dedus din curgerea entropică a
evenimentelor în univers. Pătrunderea ştiinţei moderne în câmpul
subatomic a impus modificarea reprezentărilor noastre despre
Spaţiu şi Timp, care nu mai sunt văzute separat, ci ca un
continuu Spaţiu-Timp. Este un spaţiu multidimensional în care
fenomenele au loc în toate aceste dimensiuni. Se petrec
instantaneu, fără înainte şi după, sus sau jos, dreapta sau
stânga, în sensul comun al termenilor.
Încă din 1971, David Bohm
creează noţiunile de "ordine desfăşurată" sau implicată,
invizibilă, aflată în acelaşi Timp şi acelaşi Spaţiu. Numai prin
desfăşurarea ordinii înfăşurate aceasta este percepută ca lume a
realului jalonat în Spaţiu şi Timp. Toate înfăşurările sunt
prezente în acelaşi timp, numai percepţia noastră este succesivă
şi proiectată într-u spaţiu, prezentul nefiind decât un viitor
care devine trecut păstrat în memorie. Prin aplicarea ideii de
hologramă în explicarea acestui univers de către Bohm şi în
virtutea căreia orice parte conţine totalitatea, întreaga
noastră durată sau temporalitate ne apare închisă într-un moment
(vom vedea că pentru unele fenomene ce au loc în universul
nostru psihic este deocamdată singura explicaţie plauzibilă).
Dar există şi un timp al
fiinţelor (un timp biologic), determinat de ritmurile lor, care
nu este acelaşi cu cel descris de astronomi şi nici cu cel
postulat de fizica modernă. Pentru a sfida, parcă, înţelegerea
noastră, fiinţele îndrăznesc uneori să "oprească" timpul în loc.
Există experimente de înhumare ce par să scoată omul din timp şi
din toată ştiinţa noastră despre creierul care, după datele de
laborator, nu rezistă mai mult de trei minute fără oxigen, fără
a avea distrugeri ireversibile, şi moare complet, efectiv de la
6 minute "în sus" (chiar dacă sunt cunoscute şi cazuri de
persoane care au supravieţuit, în anumite condiţii, undeva în
jur de 40 de minute fără oxigen la nivel cerebral). Virusurile,
nimfa unor fluturi sub forma de crisalidă, şi multe alte
exemple, în anumite condiţii îşi suspendă timpul pentru a-şi
relua viaţa în alte împrejurări favorabile.
Astfel, timpul biologic este
diferit de cel astronomic. Diferă, de asemenea, de la specie la
specie, de la individ la individ, funcţie de ritmurile sale
interne. Reacţiile biochimice din celulele noastre au un ritm de
desfăşurare deferit de la o vârstă la malta, ritm determinat de
prin programul nostru genetic şi prin intensitatea cu care ne
trăim viaţa. Se vor distinge, prin urmare, un timp fiziologic şi
un altul psihologic, care au fost analizate pe larg de mulţi
cercetători, începând cu Lecompte care a studiat timpul de
refacere a plăgilor la vârste diferite.
Astfel, timpul fiziologic este, de exemplu (ca reper eligibil) timpul de vindecare al unei plăgi. Studiile statistice au evidenţiat necesitatea unui timp progresiv mai mare pentru vindecarea plăgilor în raport cu creşterea vârstei. La vârsta de 10 ani acesta este de 5 ori mai mic decât la vârsta de 60 de ani. Sigur, baza acestui timp fiziologic diferit este determinată de potenţialul biologic, variabil în funcţie de vârstă şi specific tuturor funcţiilor ce se desfăşoară la nivelul unui organism viu. Dar nu trebuie să uităm faptul că, "inscripţionările genetice" ce există la 10 ani sunt similare şi celor de la 60 şi, astfel, potenţialul de manifestare identic există, deci fie şi această "ipoteză" devine destul de unică în explicarea desfăşurării diferite a proceselor de care aminteam.
Mai există unele "explicaţii
ştiinţifice" legate de volumul, la propriu, în corelaţie cu
gradul de funcţionalitate al organismului la vârstele precizate
dar par mai aiuristice decât cea atrasă de ipoteza timpului
fiziologic. În cazul timpului psihologic, determinările au
"precizat" că, timpul se scurge mult mai repede pentru un adult
decât pentru un copil. Cantitatea de evenimente percepute de
către un copil până la adolescenţă este mult mai mare decât a
unui adult pentru că gradul de noutate adus de acesta este net
crescut la începutul vieţii.
De aceea, timpul pare să se
dilate pentru un copil şi să se contracte pentru un adult,
fiecare vârstă avându-şi un timp al său. La vârsta copilăriei am
putut sesiza cu toţii această diferenţă în perceperea timpului.
Zilele erau "mult mai lungi" în copilărie decât la maturitate,
viaţa fiind, deci, mult mai lungă pentru un copil decât pentru
un adult, care are senzaţia că zilele devin din ce în ce mai
scurte pentru câte are de rezolvat sau "de trăit".
Ca şi cum nu ne-ar fi de ajuns scurtarea timpului, la sfârşitul vieţii trăim mult mai repede ceea ce ne-a mai rămas. Determinările au "precizat" că, o oră la vârsta de 10 ani echivalează cu 5 ore trăite la 60 de ani sau, altfel spus, un copil de 10 ani trăieşte într-o oră în plan fiziologic şi psihologic cât un adult de 60 de ani în 5 ore. Astfel se va înţelege de ce 3 ani, cuprinşi, de exemplu, între vârsta de 17 şi 20 de ani, nu au valoarea a trei ani cuprinşi între 50 şi 53 de ani, de exemplu. De aceea, poate, şi nu numai, părinţii, profesorii şi copiii trăiesc în lumi temporal diferite, au opinii şi preferinţe diferite şi adesea nu se înţeleg.
Să nu uităm aceasta când
facem un program pentru copii! De la Lecompte şi până în
zilele noastre au trecut aproape 50 de ani şi dezvoltarea
geneticii a umplut multe goluri în ştiinţă, dar au rămas de
actualitate toate calculele făcute de acesta şi au fost
confirmate de fiecare dată. Aşadar, existenţa fenomenului, care
a fost definită prin existenţa unui ceasornic ce bate diferit
pentru fiecare din noi la diverse niveluri de desfăşurare ale
existenţei noastre de ce este "omisă" în continuare de medicină
şi pedagogie, de exemplu? Şi, ar mai fi ceva de precizat... Noua
medicină, Noua cunoaştere, intervine la propriu deseori în
reglarea acestui ceas fiziologic cu rezultate, de cele mai multe
ori, surprinzătoare. Deci, ca o concluzie imediată, ce va fi
dezbătută de noi în postările ulterioare (nu ştiu exact pentru
cât timp, dar va veni şi vremea lor), acest timp fiziologic este
un timp al psihicului ce poate fi controlat chiar şi prin
accesibilele tehnici alfa... Dar să revenim!
O problemă în care timpul îşi pierde punctul de referinţă este reprezentată de "interacţiunea" între timp şi clarviziune. A afirma posibilitatea de a prevedea un eveniment dincolo de probabilitatea calculată ştiinţific ar fi fost, nu cu multă vreme în urmă la noi, de-a dreptul o nebunie. Şi asta pentru că, la oricare alt eveniment era posibil să se imagineze o explicaţie "materialist-ştiinţifică", dar nu predicţiei, clarviziunii şi premoniţiei, cum i se mai spune.
În fine, fenomenul de predicţie există şi nu-l pot nega decât cei care şi-au spălat creierul şi l-au îndoctrinat cu materialismul mecanicist sau cei care nu au avut niciodată prilejul să-l experimenteze şi nu-l pot accepta din bun simţ. Cât despre adoratori (să nu le spun habotnici religioşi), nu trebuie decât să amintesc de nenumăraţii prooroci existenţi în orice "scriere de bază" religioasă, hmmm... parcă ar fi bine să continui. Să lămurim bine lucrurile: noi nu vrem acum să acredităm ştiinţific tot felul de farsori şi indivizi abili care se căpătuiesc pe seama naivilor.
Noi tratăm aici despre acele
evenimente complexe ce ne sunt brusc comunicate spiritului şi
ulterior nu se petrec aproximativ ci exact, fără nici o abatere.
Sunt acele coincidenţe semnificative în care un eveniment fizic
este anunţat şi dublat de un fenomen psihic, coincidenţe despre
care a vorbit Jung când a construit teoria sincronicităţii
pentru a le da o explicaţie. Noi înşine am avut şansa să le
experimentăm, evident involuntar. Dar, nu vom mai intra în
detalii pentru că informaţiile au un caracter absolut personal.
Ceea ce ni se pare interesant, din analiza pe care am făcut-o unui astfel de eveniment, a rezultat că, atunci când sunt implicate mai multe persoane care trebuie să îndeplinească un rol precis în această "întâmplare", fiecare dintre ele pot acţiona din motive complet diferite: au uitat ceva la cineva, aveau de cerut o lămurire, le-a venit ideea să meargă la cumpărături, doreau să ajungă undeva dar au "rătăcit" drumul, etc. Evenimentul nu este prezis decât celui pentru care "întâmplarea" are o anumită semnificaţie.
Ce plan, ce câmp conectează
creierele mai multor oameni deodată pentru a îndeplini ceva ce
este deja programat? Şi, dacă fiecare a avut convingerea că
acţionează din proprie voinţă, când era gândit, pur şi simplu,
de "altcineva", când era doar un simplu instrument prin care
trebuia să se "îndeplinească porunca", atunci cea mai gravă
întrebare care se pune este nu cine este cel ce ne dictează
viaţa, ci acesta: gândim sau suntem gândiţi? Cel puţin în aceste
coincidenţe semnificative este clar că suntem gândiţi şi noi
acţionăm ca simpli roboţi, executanţi a ceva ce trebuie să fie
altundeva decât aici. Dar, după cum spune Jung, nu orice
întâmplare şi coincidenţă este un sincronism cu caracter
predictiv. Este posibil ca majoritatea să fie doar banale
întâmplări, afară doar dacă nu vom afla într-o zi că nimic nu
este întâmplător, ceea ce ar fi într-adevăr cumplit.
Noi credem că, chiar şi în aceste condiţii, nu putem fi supervizaţi în fiecare clipă de "cineva", că aceste coincidenţe semnificative, care se înscriu într-o ordine arhetipală, se manifestă doar în probleme de ordin fundamental, când viaţa individului trebuie să ia o anumită turnură în vederea unei finalităţi ce nu o poate înţelege, dar care este înscrisă deja în programul vieţii sale. În rest, probabil că se întâmplă întocmai cum procedăm noi cu ceasul deşteptător când îl programăm să sune la o anumită oră, la anumite date, el urmând să sune aşa cum îl programăm noi. Iar dacă acesta va "socoti" timpul diferit, va "mişca" mecanismele diferit astfel încât să nu mai sune "când trebuie", noi putem interveni corectând deviaţia pentru a funcţiona aşa cum trebuie, să îşi împlinească rolul său în viaţa noastră. Aşa, cel puţin, ne-am putea imagina fenomenele.
Noua medicină/ Noua
Cunoaştere afirmă că trupul nostru este într-un fel "poziţionat"
autopilot, la care se manifestă acumulările ce le avem şi
manifestarea lor în directă relaţie cu mediul înconjurător. Când
ceva o ia razna (deviază de la ora exactă, apropos de exemplu
anterior), trupul nostru va semnaliza anomaliile prin probleme
de funcţionare (oboseală, randamente scăzute, boală sau moarte)
şi, dacă nu corectăm problema va interveni acel ceva "extern"
care pare să ne constrângă să rămânem pe "drumul stabilit",
corect. Se ridică acum întrebarea dacă se poate evita un
eveniment care ne este prezis. Cei mai mulţi spun că da şi aici
intervine conceptul de liber arbitru. Nu ne referim la moarte,
care evident, nu poate fi evitată deoarece ea reprezintă un fel
de "final de program", eventual de "restart de sistem". Ne
referim la întâmplări de alt gen.
Ei bine, după experienţa
noastră, nimic nu poate fi evitat, chiar dacă evenimentul este
defavorabil persoanei, deoarece el "trebuie" să se întâmple
cerut/ atras chiar de noi înşine (dar, despre asta, mult mai
târziu)... "O mie" de gânduri te invadează, "o mie" de soluţii
îţi vin în minte, iar când a sosit ceasul eşti tot acolo sau
"muntele vine la Mahomed". Începe cea mai fantastică dintre
experienţe. Eşti actor, dirijor/ regizor şi spectator în acelaşi
timp. Eşti "ochiul care vede şi se vede", întocmai ca un dirijor
care ştie partitura pe dinafară, începând să îţi spui: acum
intră viorile, acum pianul, acum... Mai mult, amuzat, poţi
comunica celor implicaţi ceea ce ştii deja că urmează să se
întâmple şi ei, stupefiaţi, vor constata realitatea predicţiei
tale. Cine este mai marele "regizor" al acestor întâmplări?
Cineva inspirat a numit aceste coincidenţe ca "întâmplări în
care Dumnezeu preferă să rămână necunoscut" pentru că noi nu
vrem (preferăm) să îl recunoaştem a fi "în şi prin noi".
Cum am putea explica această realitate în termenii ştiinţei clasice? Să le negăm, cum am făcut-o până acum, punând stigmatul coincidenţei sau al inteligenţei predictive manifeste a unor farsori? Şi, totuşi, vise premonitorii există, "iluminări", soluţii brusc intuite unor probleme ştiinţifice insolubile până atunci, la momentul "x", au avut, după cum am văzut, numeroşi oameni de ştiinţă. De câte ori nu aţi spus în viaţa Dumneavoastră "am spus eu" fără a avea habar (repere logice sau estimative) de ce aţi simţit şi comunicat asta?!?
Despre oracole s-a scris, de asemenea, foarte mult şi multe din surse poartă gir ştiinţific. Dar, dincolo de ceea ce spun sau nu alţii, noi depunem mărturie în faţa eternităţii pentru realitatea lor. Aceste fenomene predictive devin uşor comprehensibile dacă admitem teoria lui Bohm care, după cum se ştie, a fost colaborator al lui Einstein. Din teoria acestuia rezultă că, într-un punct din ordinea implicată nedesfăşurată sau nemanifestă, există înscris, conform concepţiei holografice, întregul timp, şi trecut şi prezent şi viitor, precum şi întregul spaţiu cu conţinutul său. Deci, toate evenimentele trecute, prezente şi viitoare sunt deja acolo, înscrise, prezente ("chestii" extrem de demonstrate şi cu ajutorul fizicii cuantice şi nu numai cu a celei relativiste).
Acolo, însă, nu este numai o
lume "îngheţată", care zace în hibernare până ce va deveni o
lume reală, ci şi o inteligenţă, un "savoir absolu", cum spune
Jung. Ei bine, din ce motive pe care nu le ştim, nu le
înţelegem, de vreme ce nu ne sunt anunţate ca să putem
întreprinde măsuri adecvate, ci pur şi simplu ne face spectatori
şi actori totodată, această inteligenţă ne implică în demersul
său. Este ca şi cum, fără voia noastră alunecăm în altă
dimensiune a timpului (dar care, după noua cunoaştere, este
liberul nostru arbitru, alegerea noastră spre cunoaşterea ce o
dorim).
Acum să "vedem" câte ceva
despre vis şi timp... Visul a fost considerat de către Freud
drept "cale regală de descifrare a inconştientului". Dincolo de
conţinutul său manifest, cel latent ar avea echivalentul
evenimentelor ce se petrec în inconştient. Aşa după cum sunt
notate coincidenţe semnificative sau sincronicităţi, în
denumirea lui Jung, există în mod cert şi vise premonitorii.
Evenimente care urmează să se petreacă într-un viitor apropriat
sau mai îndepărtat sunt anticipate prin vis, fie la modul
simbolic, fie direct.
Credem că sunt puţini cei care nu au avut cel puţin o dată în viaţă un astfel de vis. Rămâne o enigmă scopul unor astfel de semnalări anticipate prin vis, la fel ca şi cele prin clarviziune, de vreme ce majoritatea cazurilor nu servesc unui scop util. Dar, sunt citate şi vise şi premoniţii utile, mai rare este drept. Un exemplu ar fi cel al unei persoane care este anunţată în vis, de o rudă apropiată decedată, ca în ziua "y" să se prezinte la tribunal, deoarece cineva, fără ştirea ei, a acţionat persoana respectivă în instanţă. Urmând sfatul din vis, persoana a constatat că exact aşa s-au petrecut lucrurile şi totul s-a terminat cu bine.
Altă dată, altă persoană, a
fost avizată prin vis, că soţul său va urma să semneze un
contract în "interiorul" căruia va fi strecurată o filă cu
prevederi deosebit de dezavantajoase, chiar grave, gestul
semnării constituindu-se într-o gravă eroare cu consecinţe
juridice nefaste. Soţul a căutat acest această filă şi s-a
salvat. Apoi, mulţi candidaţi la admiterea la facultate, să
zicem, au mărturisit că au visat subiectele de la examen, alţii
au avut chiar o reprezentare subită a subiectelor aflându-se în
stare de veghe sau, mai mult, alţii nu au învăţat nici la timpul
predării nici la timpul de pregătire şi, la momentul examenului
şi-au amintit perfect ceea ce se predase în clasă şi au trecut
examenele cu brio.
Frecvent, în vis, ni se anunţă o boală pe care o facem ulterior şi fenomenul este uşor de explicat în termeni ştiinţifici. semnale premonitorii ale bolii, care sunt sesizate de subconştientul nostru prin vis, pot apărea cu mult timp înainte de a ajunge să fie înregistrate la nivel conştient. Dar cum să explici prevestirea prin vis a morţii total accidentale, violente, a morţii altei persoane? Vom relata un exemplu. De-a lungul a câteva nopţi succesive, o persoană a avut acelaşi vis obsedant. În faţa casei în care locuia singură bătrâna sa mamă, se săpau gropi. Abia după repetarea în cea de-a cincea noapte şi-a dat seama că este vorba despre acelaşi vis la care, până atunci, nu a dat importanţă.
S-a întrebat ce semnificaţie trebuia să aibă visul de vreme ce revine atât de insistent. Şi-a amintit că mama sa însăşi era iniţiată în decriptarea viselor, de la ea ştiind că evenimentele relatate în acest vis au ca echivalent simbolic un deces. Astfel, s-a gândit la sfârşitul apropiat al mamei sale. Din acea noapte visul nu i-a mai apărut, ca şi cum singurul său rost a fost acela de a-l aviza. Două zile mai târziu mama sa suferă un accident vascular cerebral şi survine decesul din această cauză.
Ce relaţie cauzală se poate
stabili între acest vis şi accidentul vascular al mamei sale?
Cine este acela care ne anunţă catastrofa şi apoi are forţa să o
genereze? Sau doar să o ştie dinainte? Sau ambele? Şi dacă în
destinul unui om este programat un accident vascular ce valoare
mai are ceea ce ştiu medicii, despre modalităţile sale de
producere şi posibilităţile de prevenire şi tratament? Nu cumva
rezultatul efortului nostru se decide în dimensiunea atemporală
a existenţei noastre, în ordinea aceea implicată în care,
uneori, fără voia noastră şi fără să ştim de ce suntem şi noi
implicaţi?
În vis ne apar asemenea
complete răsturnări ale timpului, fără ca spiritul nostru să se
revolte. Dispare succesiunea normală a timpului, obiecte şi
persoane se succed fără o ordine aparentă, evenimentele pot să
nu aibă nici o conexiune în desfăşurare. Timpul se petrece
spontan şi firesc, sfidând orice noţiune de Cauză, Spaţiu şi
Timp. Ne sugerează exact ca definiţie ordinea implicată,
nedesfăşurată a lumii, postulată de fizica modernă ca fiind
sursa primordială a realităţii contingente. Plecând de aici am
putea să considerăm visul ca fiind o expresie şi un argument
concret al acestei ordini dacă nu chiar mijlocul de conexiune al
acesteia.
Offf, gata cu timpul pe ziua de azi... Continui mâine cu
finalizarea ideilor de azi...
La mulţi ani tuturor
Florilor!!!
Dragoste, recunoştinţă şi Înţelegere!!!
Dorin, Merticaru