STUDIU - Tehnic - Noua Medicină Dacică

Cum
funcționează... "Trupul" nostru (17)
Despre inteligenţa naturii
ar fi enorm de multe de "povestit" şi argumentat în special în
direcţia instinctelor şi actelor deliberate ce se găsesc la
acest nivel, literatura ştiinţifică acordând spaţii largi
conduitei animale, care prin finalitatea sa adaptativă poartă
amprenta inteligenţei. Înţelegerea unor astfel de conduite are
rolul de a ne oferi o cheie pentru propria noastră înţelegere,
sugerând etapele care au precedat gândirea umană (deoarece, în
fond, nu suntem altceva decât Homo Sapiens). Dar, nu voi intra
în minunatele exemple ce vin din această direcţie în special
datorită crizei de timp. Poate altă dată... Poate...
Voi trece direct la nişte
mici concluzii ce se pot trage "de aici".
Un act deliberat cu eficienţă adaptativă presupune o experienţă însuşită prin învăţare şi memorare, o anticipare şi o elaborare adecvată. În instincte (prezente la nivelul întregii naturi, inclusiv la nivel uman) apare doar o experienţă trecută şi memorată în engramele codului genetic (şi nu numai). Transmiterea lor la descendenţi constituie prin sine însăşi o anticipare a condiţiilor de mediu şi a experienţelor la care va fi supus purtătorul lor.
Când experienţele
individuale şi condiţiile de mediu nu corespund cu acelea
memorate de specie în aceste instincte, individul este obligat
să recurgă la acte deliberate sau să piară prin lipsa
capacităţii de adaptare. Cum viaţa este plină de neprevăzut,
suntem de părere că la toate nivelurile de existenţă ale vieţii
trebuie să întâlnim elaborări deliberate mai mult sau mai puţin
complexe, mai mult sau mai puţin instinctive. O singură
"constantă" derivă din toate acestea: viaţa nu poate fi
niciodată programată în totalitate, oricât de complexă ar fi
experienţa anterioară luată ca model.
În realitate există o îmbinare a celor două posibilităţi de acţiune. O "libertate a voinţei", ale cărei limite se extind concomitent cu dezvoltarea filogenetică a sistemului nervos. Într-o lume în continuă "mişcare"/ schimbare şi evoluţie, nici un instinct nu poate fi eficient pentru a anticipa toate condiţiile în care va trăi purtătorul său. De aceea trebuie să fie dotat şi cu posibilităţi de acţiune întreprinsă ad-hoc. Când acestea sunt depăşite, individul dispare.
Aşa ne-am putea explica
dispariţia speciilor despre existenţa cărora nu avem decât
dovezi paleontologice. Aşadar, cercetătorii au renunţat în
prezent să mai facă o separaţie netă între instincte şi acte
deliberate, orice conduită implicând ambele instanţe. Nici chiar
la om nu se poate stabili totdeauna unde începe liberul arbitru
şi unde se termină instinctele, acestea din urmă nefiind altceva
decât programe inteligente (la propriu). Ne putem hrăni
conştient uzând de mijloacele igienice şi de dietă prescrise
după norme ştiinţifice moderne, dar nu o facem, decât după
declanşarea senzaţiei de foame, impusă de instinctul de
conservare.
Instinctele sunt garanţii pe
care specia şi le ia pentru ca perpetuarea să nu se întrerupă.
De aceea le întâlnim la lumea vie şi acesta este motivul pentru
care manifestarea lor se petrece sub imperiul unei tensiuni la
care animalul nu se poate opune fără să-şi atragă suferinţa, iar
satisfacerea lor este răsplătită prin plăcere. În esenţa lor,
conduitele instinctive constituie acte inteligente având
finalităţi adaptative, ele fiind o expresie a inteligenţei
naturii vii.
Ce ne interesează aici, în
această postare, este, bineînţeles, comunicarea. Şi vom începe
cu cea fără limbaj articulat. Spuneam că, dincolo de experiment,
existenţa comunicării la lumea vie, indiferent de treapta
evolutivă pe care se află, decurge prin însăşi definirea
termodinamică a vieţii. Dacă toate sistemele vii sunt sisteme
deschise permiţând, printre altele, şi un schimb de informaţie
cu mediul, atunci trebuie să vorbim despre existenţa unui
limbaj, a unei forme de comunicare la nivelul întregii lumi vii.
Pentru toate vietăţile
limbajul, ca posibilitate de comunicare cu semenii şi cu mediul,
are o importanţă vitală. Etologii sunt de părere că animalele
"conversează" între ele mai mult decât credem noi. Găsirea
hranei, evitarea pericolelor (de care natura nu este lipsită),
conduita de împerechere, creşterea puilor, comportamentul social
prezent la multe animale nu ar fi posibile fără prezenţa unui
cod de comunicare. Şi există o multitudine de astfel de coduri,
deseori "utilizate" cumulativ.
De exemplu, la nivelul
organismelor unicelulare, semnificativ (în afara unui limbaj
ocult, ce este "nedeterminabil" decât prin consecinţă logică),
limbajul primar este cel chimic, ce se regăseşte şi la
organismele pluricelulare, evident. Aici el este în directă
relaţie cu simţul olfactiv şi cel gustativ, mult mai bine
dezvoltate la alte specii decât la om. Mai concret, una din
aceste forme de comunicare este reprezentată de cea prin
feromoni. Următoarea formă de comunicare este cea prin sunete,
unde se pot lua în considerare şi ultra şi infrasunetele. Ar mai
fi şi "aspectul", la propriu, care este o cale destul de
semnificativă de comunicare.
Toate acestea se regăsesc la
toate nivelurile vieţii, indiferent de momentul manifestării
lor. Astfel, orice fiinţă nou-născută vine pe lume cu o serie de
predispoziţii comportamentale strict necesare pentru viaţă
(matematicienii contestă denumirea lor ca programe, păstrând-o
numai pentru schemele lor de lucru - şi, chiar aşa, fie şi în
sens metaforic, nu este eronat să folosim termenul şi pentru
conduitele înnăscute ale lumii vii). Toţi puii mamiferelor ştiu
să sugă, iar a păsărilor să deschidă ciocul pentru a-şi primi
hrana. Cântatul, zborul, înotul, reacţia de ascundere în faţa
unui pericol sunt conduite înnăscute, ca multe altele. Dar,
pentru ca aceste programe să funcţioneze eficient toată viaţa,
este nevoie ca într-o anumită perioadă bine determinată din
viaţa animalului să apară un declanşator specific, sub acest
aspect creierul său devenind un sensibil receptor de semnale.
Prima voce pe care o aude
puiul este, în condiţii normale, cea a mamei sale. Este
suficient pentru a nu o mai uita vreodată. Gestul de a-şi urma
mama se învaţă, de asemenea, în primele zile de viaţă. Neavând
nici o putere de discernământ, puiul urmează orbeşte orice formă
de mişcare, rămânând apoi multă vreme ataşat primei sale
experienţe. Acest fenomen denumit "imprinting" sau imprimare, a
fost amplu studiat. de exemplu, bobocul de raţă învaţă să-şi
urmeze mama între ora a 13-a şi a 17-a, în acest interval de
timp el se ataşează de prima formă pe care o vede în mişcare (la
care se adaugă, bineînţeles, sunetele mamei, dacă este posibil).
Dincolo de acest interval bobocii nu se mai pot ataşa de cineva
şi rămân stingheri, aşa cum se întâmplă cu orice pui sau copil
lipsit de căldura mamei în prima copilărie. Pentru acest motiv
mama rămâne personajul cel mai important în viaţă, ea fiind şi
primul învăţător şi tiparul după care se va modela viaţa
afectivă a viitorului adult.
Dar, mai intervine o formă
de comunicare în galaxiile vieţii. Cercetările moderne au
relevat că toate ţesuturile vii emit radiaţii luminoase, fenomen
ce a fost denumit bioluminiscenţă. Dacă noi nu o sesizăm în mod
obişnuit, aceasta se explică prin fondul de emisie scăzut sub
pragul de recepţie optică (există şi organisme care emit
radiaţii de intensitate mare, perceptibilă). Există însă oameni
care dispun de această capacitate şi descrierile lor confirmă
datele obţinute din înregistrările instrumentale. Cantitatea de
lumină emisă este direct proporţională cu activitatea metabolică
a ţesuturilor şi cu starea de sănătate a organismelor. Şi, să nu
uităm de formele de "radar", de formele de detecţie electrică,
etc.
Dar, acum, să discutăm unele
lucruri despre comunicarea prin limbaj. Pot începe cu faptul să,
diverşi cercetători au reuşit să obţină prin înlocuirea
cuvintelor, sub diverse forme, adevărate conversaţii cu diverse
specii de animale, ceea ce denotă că în mediul lor natural este
foarte posibil ca aceste animale să se servească de o anumită
formă de limbaj. Limbajul animalelor, spre deosebire de cel al
omului, este sărac, strict limitat la situaţia ce o
semnalizează/ semnalează. Numai omul are un limbaj de lux,
nuanţat, cu omonime şi sinonime, figuri de stil, etc, elemente
datorate inteligenţei şi culturii sale. Numai oamenii pot reda
noţiuni abstracte şi pot ascunde adevărul în fraze abile.
Şi, din studiul ("cât de
cât" aprofundat) efectuat de cercetători, s-au putut jalona doar
trei mari grupe majore, semnificative, "bazale" de semnale: 1.
hrană şi teritoriu, 2. dragoste şi dezvoltare şi 3. frică şi
agresivitate. Despre prima grupă nu este nevoie să fac
detalieri, multora dintre noi fiindu-ne clar acest tip de limbaj
care excede, deseori, graniţele comunicării între semeni,
existând numeroase cazuri de colaborări între specii total
diferite dar care, prin limbaj, realizează o simbioză
admirabilă.
Rămâne de discutat doar de
celelalte categorii. Şi, voi începe cu frica şi agresivitatea
născută din ea. Deci, întrebarea acestui final de postare este:
sunt animalele fiinţe agresive (restul de "discuţii" vor face
obiectul a câteva postări viitoare)?
Întâlnirea multor animale din aceeaşi specie se face printr-un schimb de "amabilităţi", interpretat de biologi ca fiind un ceremonial de salut. De exemplu, câinii şi pisicile se adulmecă reciproc, iar maimuţele se îmbrăţişează. Dar această armonie nu este o lege, mai ales atunci când animalele gregare întâlnesc congeneri din alt clan, din altă familie. Aici, studiile au determinat că este vorba, în primul rând, despre prima formă de manifestare instinctuală, cea legată de hrană şi teritoriu la care, accesoriu (şi nu numai) intervine reacţia legată de teritoriul legat de dragoste şi dezvoltare (inclusiv procreare).
Instinctul de proprietar
este atât de pregnant, că în încăierarea dintre un posesor de
teritoriu şi un intrus învinge, în majoritatea situaţiilor, cel
de partea căruia se află "dreptatea", adică animalul care se
află la el "acasă". Se poate chiar sesiza că, animalul aflat în
"deplasare" are afectat destul de puternic curajul, chiar şi în
condiţiile "inundării hormonale" din timpul maximelor de
activitate sexuală. Un alt exemplu este cel al femelelor care,
în majoritatea lor, devin agresive când îşi apără puii,
agresivitate care se crede că ar avea ca semnal însăşi prezenţa
puilor, de vreme ce o pasăre poate fi uşor îndepărtată de cuib
când cloceşte, dar nu şi când au apărut puii (fără a ne extinde
la alte exemple).
Dar, până unde duce această
agresivitate? Cercetătorii au studiat comportamentul animalelor
şi susţin cu probe evidente că din încăierările lor rezultă
numai arareori răniţi grav sau victime, deoarece, spre deosebire
de om, animalele au generozitatea de a dărui viaţa aceluia care
se recunoaşte învins şi chiar de a convieţui ulterior cu
învinsul. Să ne amintim de câte ori femeile romane refuzau să
dăruiască viaţa gladiatorului învins numai pentru plăcerea crudă
de a vedea cum viaţa se stinge brutal odată cu răul de sânge
care ţâşnea din gâtul sfâşiat de tridentul învingătorului.
Ameninţătorul "Vae victis" (vai de cei învinşi), atribuit
regelui gal Brennus, a marcat adeseori viaţa oamenilor în
frământata lor istorie. De aceea nu poate fi motivată pretenţia
unor sociologi contemporani de a justifica agresivitatea umană
din pretinsa agresivitate a animalelor ce ne-au precedat pe
firul evoluţiei.
La unele animale agresivitatea nu constituie decât un preludiu al împerecherilor. Animale care, până atunci trăiau în comun, încep să se manifeste ca "proprietari" de teren, şi femelele şi masculii bătându-se pentru teritoriul lor. În cele din urmă, femelele se lasă învinse şi perechea sfârşeşte prin a împlini destinul tuturor fiinţelor, acela de a se reproduce. Şi exemple în acest sens se pot da "la greu". Dar, în ciuda oricăror aparenţe, comportamentul animalelor aflate pe o treaptă de evoluţie inferioară/ premergătoare omului nu se desfăşoară la întâmplare, ci are legi bine statuate.
O altă sursă de conflict
este nerespectarea ierarhiei individului în grupul social
existent. Este interesant de observat că, uneori, dominaţia unui
mascul oferă drepturi de "mare doamnă" şi partenerei sale, iar
dacă acesta îşi exprimă preferinţa faţă de mai multe femele
apare atunci o supunere ierarhică a acestora. În general, după
legi numai lor cunoscute sau după o înfruntare/ confruntare, în
grup apare o stratificare ierarhică a fiecărui individ, de la
primul la ultimul. În timp, prin apariţia tinerilor, au loc
confruntări şi rangul se schimbă, crescând pentru unii şi
scăzând pentru alţii. De exemplu, în grupurile de gorile se
ivesc adesea certuri între femele, care ajung chiar la molestări
fizice, dar încetează imediat ce conducătorul cetei intervine.
Toate exemplarele îl cunosc de şef şi simpla sa prezenţă este
suficientă pentru a întrona ordinea, nefiind nevoie să se mai
recurgă la violenţă.
Este un limbaj al semnalelor înţelese nu numai de indivizii aceleiaşi specii, dar unele, cum ar fi cele care anunţă pericolul sau hrana, sunt adeseori decriptate şi de către indivizii altor specii care vor reacţiona în consecinţă. Spre exemplu, ţipetele alarmante ale unei coţofene care umplu văzduhul cu stridenţa lor alertează şi o serie de mamifere, nu numai păsările din jur.
Descrierile de conduită din
lumea animalelor fără limbaj articulat abundă la ora actuală,
graţie dezvoltării care a luat-o etologia, importanţa sa
depăşind cu mult nivelul unei simple curiozităţi, prin
consecinţele de ordin teoretic şi practic pe care le-a impus
cunoaşterea noastră însăşi şi în raporturile dintre om şi
celelalte animale. Toate aceste descoperiri ne-au relevat o lume
în care, deşi nu există un cod moral, nici o teamă de
supranatural, nici o şcoală care să instruiască spiritele, nu
întâlnim în aceeaşi măsură racilele prezente la om cum ar fi
minciuna, suicidul, crima şi multe, multe altele.
Aşadar, inteligenţa lumii
animale inferioare omului constituie un subiect de meditaţie cu
multe necunoscute. Eticheta simplistă de "instinct" pe care o
punem ori de câte ori în ungherele minţii noastre nu zărim nici
o lumină spre care să ne îndreptăm nu poate reprezenta o
explicaţie completă atâta vreme cât noţiunea încă rămâne vagă şi
cu limite care astăzi nu mai pot fi tratate cu certitudinea de
ieri. Probăm şi prin acesta paradoxala afirmaţie că, cu cât
suntem mai siguri, cu atât ştim mai puţin. Delimitarea
inteligenţă-instinct, prin care orgolioşi subliniem distanţa
om-animal, nu mai este uşor acceptabilă (exemplele în acest sens
fiind multiple). Fără îndoială că inteligenţa celorlalte animale
nu este, după cum am spus, o inteligenţă de lux, cum este a
omului, ea corespunzând cerinţelor vitale ale posesorului, dar
este, incontestabil, inteligenţă.
Viaţa este, indiferent de
nivelul la care este prezentă, un dar al Universului, al
legităţilor sale de organizare, pe care abia ne chinuim să le
înţelegem şi nicidecum să le dirijăm. Sesizăm, de asemenea, că
orice fiinţă este o inteligenţă care include în sine şansa de a
fi şi rostul cert în "socotelile" Universului, chiar dacă mintea
noastră crede naiv şi eronat că nu sunt şi ale ei. Rezultă de
aici un comandament moral major, întrucât este greu de crezut că
vom fi vreodată cu adevărat capabili să creăm viaţă, nu avem
dreptul să o ucidem gratuit şi din distracţie, indiferent că
aceasta se cheamă frunză, fir de iarbă, vultur sau om. Originea
vieţii este conectată cu originea Universului şi ca urmare nu
este în posibilitatea minţii omeneşti nici de a o discerne, nici
de a o crea. Teoriile noastre ştiinţifice despre originea vieţii
poate că sunt doar imaginaţie, efortul de a face o ştiinţă fiind
absolut necesar şi meritoriu. Dar, să ne recunoaştem limitele
gândirii când abordăm necunoscutul.
Facem precizarea că, aici nu
vrem să pledăm pentru hrănire strict vegetală, nefiind intenţia
acestei lucrări. dar una este sacrificarea animalelor din
necesitate şi alta este să le ucizi din plăcere (mai ales dacă
luăm în vizor vânătoarea de oameni indiferent de "nivelul" şi
justificarea acesteia). Să îţi strigi bucuria victoriei când iei
viaţa unei fiinţe nevinovate, mai slabe sau mai puţin dotate
decât tine (indiferent de reperul juridic sau material existent
ca justificare), indiferent la drama care o provoci când ucizi
mama sau tatăl unui pui rămas fără protecţie şi sprijin, ridică
dubii asupra inteligenţei unora dintre semeni şi asupra
denumirii de "fiare" date animalelor. Dintre om şi victima sa
ucisă din plăcere care este "fiara"?!?
Animalele, ca şi noi, dispun
de sentimente, memorie, sensibilitate, dorinţă, afecţiune şi
aversiune, inclusiv posibilitatea de a raţiona, care uneori se
dovedesc surprinzătoare. Îşi pot găsi stăpânul pierdut, chiar şi
de la distanţe de mii de kilometri, cum s-a întâmplat cu câinii
şi pisicile, depăşind ape, terenuri accidentate, oraşe, fiind
agresaţi, înfometaţi, hăituiţi. Fiecare dintre noi cunoaşte cel
puţin o poveste de acest gen pentru a nu mai da aici exemple.
S-au văzut manifestări de sentimente materne şi faţă de puii
altor specii, inclusiv cea umană, cum au fost multiplele cazuri
de "copii lup" (plecând de la celebrii Romulus şi Remus).
Observaţi animalele de pe lângă casă! Veţi vedea manifestarea
bucuriei de a vă fi întors acasă, dezamăgirea din ochii lor când
nu aveţi timp de ele, furia când le provocaţi durere, fericirea
când le iubiţi, tristeţea când le părăsiţi, încăpăţânarea lor
când nu le permiteţi ceva. Este aceeaşi cu a copiilor noştri,
chiar dacă ei sunt îngeri şi nu animale.
Jocul puilor de animale este
jocul tuturor copiilor lumii. Avem încă o mărturie a unor
"programe" comune în organizarea vieţii pe Terra. Şi viaţa altor
fiinţe trebuie să o respectăm, fie şi numai pentru înrudirea cu
noi şi ele, fără a uita de faptul că, în toate credinţele,
zeităţile au creat mai întâi animalele şi, la urmă omul,
păstorul.
Dar, ajunge pentru azi...
Dragoste, Recunoştinţă şi Înţelegere!!!
Dorin, Merticaru