DISTRACŢIE - Perceptibil - Culorile

Catre paginile Entertain/ Distractie Dorin M

Paginile Noua Medicină Dacică

Portocaliu, căldură, fericire și optimism


Partea 4 - Culoarea creativității, energiei și a dinamismului


Optimismul nelimitat

Preferința individuală, fie și pentru o anumită perioadă de timp, fie și pentru un anumit moment, zi, bla, bla… Sau principalele caracteristici ale culorii portocaliu, conform teoriei lui Luscher, sunt reprezentate de:

1. Energie și dinamism: Portocaliul este o culoare energizantă și vibrantă care poate crește optimismul și entuziasmul, fiind deseori asociată cu mișcarea și acțiunea, motiv pentru care această culoare este folosită pentru a crea un sentiment de energie și entuziasm.

2. Ambiție și tinerețe: Este o culoare care poate fi asociată cu tinerețea și vitalitatea și, ca o rezultantă directă, cu ambiția și dorința de a reuși, astfel fiind folosită și pentru a crea un sentiment de căldură și optimism.

3. Creativitate: Este o culoare stimulantă care poate facilita creativitatea și exprimarea de sine, fiind o culoare ce se folosește pentru a stimula creativitatea și exprimarea de sine.

4. Sociabilitate și extroversie: Este o culoare caldă și prietenoasă care poate facilita comunicarea și conexiunea cu ceilalți, în special pe fondul unei manifestări caracterizate de extrovertire și deschiderea către ceilalți, fiind o culoare care atrage facilitarea exprimării acestor sentimente.

5. Căldură: Este o culoare asociată cu căldura soarelui, care poate evoca sentimente de fericire și optimism.

Interpretarea „preferinței” pentru culoarea portocaliu


Din punct de vedere al frecvenței de manifestare a luminii (590–630 nm), implicit a energiei, portocaliu este următoarea culoare în ceea ce privește o interpretabilă creștere a manifestării energetice (după roșu).


Atingerea chakrelorChakra Swadhisthana, cunoscută și ca chakra sacrală, este cea de-a doua chakră din sistemul energetic uman, situată sub ombilic, în zona abdomenului inferior.

Swadhisthana este percepută ca având culoarea portocalie, are ca element apa, simbolul este lotusul cu șase petale, mantra invocată fiind Vam.

Calitățile principale sunt reprezentate de:

Creativitate: Swadhisthana este asociată cu creativitatea, exprimarea de sine și fluxul liber al energiei.

Sexualitate: Este centrul energiei sexuale și al plăcerii senzoriale.

Emoții: Guvernează emoțiile legate de intimitate, conexiune și sentimente.

Relații: Influențează calitatea relațiilor cu ceilalți, inclusiv relațiile intime.

Intuiție: Stimulează intuiția și încrederea în sine.

Când chakra Swadhisthana este echilibrată:

  • Te simți creativ și inspirat.
  • Te exprimi liber și autentic.
  • Ai relații sănătoase și armonioase.
  • Te simți conectat la corpul tău și la plăcerea senzorială.
  • Ai încredere în intuiția ta.
Când chakra Swadhisthana este dezechilibrată:

  • Te simți blocat din punct de vedere creativ.
  • Ai dificultăți în a te exprima.
  • Te simți izolat și deconectat de ceilalți.
  • Ai probleme cu relațiile intime.
  • Te simți nesigur și lipsit de încredere în sine.
Metode de echilibrare a chakrei Swadhisthana:

Meditație: Poate ajuta la conectezi cu chakra Swadhisthana ajutând la echilibrarea energetică și la creșterea potențialului optimist.

Yoga: Pozițiile de yoga care se concentrează în zona subombilicală pot ajuta la stimularea chakrei Swadhisthana.

Afirmații pozitive: Ajută la îmbunătățirea controlului emoțiilor, pe fondul unei stimulări a intuiției și creativității.

Petrecerea timpului în natură: Cu referire în special la contactul cu apa, ajută în echilibrarea manifestărilor emoționale, echilibrare susținută de exercițiile de respirație, timp în care este încurajată și eliberarea prin dans.

Cristale: Benefice chakrei Swadhisthana sunt carneolul, moonstone, citrinul, piatra soarelui, lacintul și aquamarinul.

Savoarea portocaliului

Portocaliul/ Oranjul este culoarea creativității, combinație între roșu și galben fiind energia direcționată, focalizată, care combină creativitatea cu intelectul.

Tot el duce la percepția căldurii soarelui (sau a focului controlat, la șemineu, etc.) în clipele de calmitate, de liniște și relaxare fiind din aceste motive culoarea iubitorilor de natură, a celor care preferă întinderile, plimbarea, sportul și tot ceea ce îi transformă în parte a naturii.

Fiind un echilibru real intre roșu și galben, portocaliul, este culoarea celor care îmbină acțiunea/ mișcarea cu inteligența și intuiția dar, din acest motiv, este și culoarea celor instabili, gata de a înnebuni pe cei din jur cu dragostea sau ura lor.

În plus au “avantajul” de a fi curajoși în exprimare, direcți, căutând parcă să elimine orice ocoliș în exprimarea lor.

Acest tip de comportament naște și posibilitatea de a disimula ușor în spatele unei conduite aproximativ lineare, optimiste, orice schimbare dictată de interesul propriu fiind greu de sesizat de cei din jur.

Dacă mai amintim că, sunt cei care învață cel mai repede din greșelile anterioare fără a uita niciodată de acestea este destul de evident de ce sunt predispuși succesului…

Totuși, pentru a nu deveni prea malefici, le vine în ajutor un fel de simț al “bunului samaritean” deoarece sunt gata întotdeauna de a ajuta pe cei care îi consideră meritorii.


Empatia portocaliului Astfel, în condițiile în care își cunosc foarte bine dorințele și știu întotdeauna ce au de făcut vor găsi energia necesară de a nu se comporta asemenea naturii care întotdeauna nu iartă pe cei slabi sau pe cei care îi stau în cale.

Portocaliul este asociat stimulării vindecării emoționale, a recuperării de stress și a evadării din amintirile grele, din trecut.

Poate din acest motiv este asociat și cu vitamina C, simbolul stării de sănătate, de bine, cu natură în plină explozie a dezvoltării sau cu tratamentul tip panaceu.

Astfel, cu cât este mai placută această culoare cu atât înseamnă că individul în cauză este gata de drumuri noi, de explozie a activității pe fondul reacțiilor pline de creativitate, inteligență și intuiție.

Este culoarea celor care vor să iasă în evidenta prin faptele lor, prin poziția la care vor ajunge datorita eforturilor mai mult sau mai puțin susținute (asemenea meritelor, dacă se poate spune astfel).

Poate că ar trebui ca cei care formează mediul social al unor astfel de indivizi să fie ceva mai atenți deoarece reacțiile lor sunt mai brutale/ sângeroase/ neiertătoare decât a iubitorilor de roșu, energia lor este mult mai durabilă și eficientă ș.a.

În opoziție, cu cât este o culoare mai puțin plăcută cu atât avem de a face cu indivizi care se retrag din calea acțiunii și a vieții, înfrânți sau nu (eventual poate doar pentru a pedepsi, a se pedepsi, pentru a se răzbuna și altele asemenea).

Contrast ce, foarte probabil, în zona asiatică, atrage ca culoarea portocalie să fie asociată călugărilor sau persoanelor ce se retrag în liniștea meditației, legăturilor cu elementele divinității sau similare.

Meditația portocalieÎn plus se poate releva și o “accepție” a lipsei de creativitate și/ sau intelectualitate, lipsa atracției față de această culoare (care este deosebit de perceptibilă) semnalizând indivizi cu caracteristici clare legate de neintegrarea în mediu (chiar imposibilitatea acesteia) fie pe baze relaționale fie pe baze de imposibilitate fizică/ materială.

În contrast clar, deoarece fiind considerată a fi cea mai actinică dintre culori, portocaliul este “compromisul” dintre galben și roșu (aflându-se la jumătatea drumului dintre aceste culori), între aurul celest și roșul vieții, între spirit și libido (marcând punctul de echilibru între simbolul revelației iubirii divine cu emblema desfrâului.

Datorita “greutății” de a menține echilibrul “portocaliu”, această culoare devine deseori culoarea simbolică a necredinței și a luxului — în acest sens se poate aminti de comportarea pietrei portocalii de lacint care, trecută prin foc se decolorează, ceea ce explica de ce a fost socotită a fi expresia credinței arzătoare care triumfă din văpaia patimilor și le stinge.

Interpretarea „cultural — istorică” (punctul de plecare al considerațiilor)

Semnificațiile culturale au o anumită specificitate, în India, portocaliul fiind considerat o culoare sacră și norocoasă, purtat adesea la nunți și alte ocazii festive.

În China, portocaliul este asociat cu norocul și prosperitatea, fiind o culoare populară pentru decorațiuni și cadouri.

În Japonia, este asociat cu curajul și perseverența, fiind considerată a fi culoarea samurailor.

Iar în Egiptul antic, portocaliul era asociat cu soarele și zeul Ra.

Percepția ritualică este întâlnită în cultul Pământului Mamă, era căutat în orgia rituală a vechilor antici pe întregul cuprins al Terrei și se credea într-o generală accepție că această culoare aduce revelația și sublimarea inițiatică.

În acest sens se poate aminti de veșmântul portocaliu al lui Dionysos, veșmintele muzelor din cultele apolinice (fiice ale cerului și ale pământului), crucea de catifea a Cavalerilor Sfântului Duh, rasa călugărilor budiști cu piatră de lacint (de culoare portocalie) a emblemei fidelității, piatră care poate fi regăsită pe coroana regilor Angliei cu scopul de a simboliza cumpătarea și sobrietatea regelui, precum și ca emblemă a unuia dintre cele douăsprezece triburi din Israel pe protectoratul Marelui Preot.

Simbolismul este legat în special de foc și căldură, simbolizând puterea, sacralitatea, spiritualitatea, energia și transformarea. În multe culturi, focul a fost venerat ca sursă de viață și lumină, iar portocaliul a preluat o parte din aceasPortocaliul regalitățiită semnificație.

Un alt reper simbolistic este reprezentat de culoarea recoltei și a abundenței, culoarea portocalie fiind strâns legată de fructele și legumele coapte, cum ar fi portocalele, morcovii și dovlecii. Prin urmare, a devenit asociată cu recoltarea, abundența și prosperitatea.

Apoi, în anumite culturi, portocaliul a fost asociat cu regalitatea și noblețea. De exemplu, în China antică, portocaliul era culoarea rezervată împăratului și familiei sale.

Și, într-un fel de consecință directă, portocaliul este o culoare veselă și optimistă, adesea asociată cu bucuria, sărbătoarea și distracția. Este frecvent utilizat în decorațiuni pentru evenimente festive și petreceri.

Culoarea portocalie este una din cele mai bune “asocieri” la culorile cele mai perceptibile (studiile cromatice și psihologice au demonstrat că este una din cele mai bine percepute culori din punct de vedere al intensității și perceptibilității pe lângă verdele crud, ș.a.).

Poate că nu întâmplător natura a ales această culoare pentru “alcătuirea” multor flori, fructe, etc., asocierea între portocaliu și verde fiind destul de comună/ naturală dar eficientă la maximum în ceea ce privește percepția.

Și acest lucru nu se referă numai la intensitatea percepției oculare ci la percepția intimă, interioară, care naște sentimente de curiozitate și dorință, pe fondul temperării “azurii” a abisului albastru.

De altfel, acest contrast „portocaliu-albastru” a fost deseori folosit în orice formă de artă vizuală, albastrul fiind o culoare mai rece și mai calmă, asociată cu pacea și liniștea, în timp ce portocaliul este o culoare mai caldă și mai vibrantă, asociată cu energia și entuziasmul sau albastrul poate fi utilizat pentru a crea o senzație de adâncime și spațiu, în timp ce portocaliul poate fi utilizat pentru a accentua anumite elemente din compoziție.

Chiar și ca o culoare „nativă” portocaliul a fost o culoare importantă în artă de secole, fiind utilizată de artiști renumiți precum Vincent van Gogh, Claude Monet și Paul Cézanne.

Portocaliul pictorilorÎn heraldică, portocaliul este o culoare relativ rară, dar are o simbolistică bogată și semnificativă, fiind cunoscută sub denumirea de sinople, asociată cu curajul, bravura și puterea de a face față fricii.

În blazoane, poate reprezenta un cavaler curajos pe câmpul de luptă sau un lider puternic care își conduce poporul.

Portocaliul poate simboliza, de asemenea, generozitatea, ospitalitatea și bunăvoința, fiind folosit pentru a reprezenta un conducător care își împărtășește bogățiile cu supușii săi sau un binefăcător care sprijină cei nevoiași.

Uneori, portocaliul este asociat cu prudența, vigilența și atenția la detalii. Poate fi folosit pentru a reprezenta un strateg iscusit sau un gardian vigilent.

În anumite cazuri, portocaliul poate simboliza zeitatea, soarele sau divinitatea. Poate fi folosit pentru a reprezenta un conducător sacru sau o figură religioasă importantă.

Portocaliul este culoarea tradițională a Casei de Orania, o dinastie regală olandeză, steagul lor prezentând o bandă orizontală portocalie între două benzi albe.

Stema orașului Valencia, Spania, prezintă un liliac portocaliu pe un fundal albastru, liliacul fiind un simbol al orașului, iar portocaliul reprezintă fertilitatea pământului din regiune.

Un alt exemplu este cel al familiei Bathory, o familie nobilă maghiară, care avea în blazonul său un leu portocaliu, leul simbolizând puterea și curajul familiei, iar portocaliul era asociat cu pământurile lor bogate.

Portocaliul heraldicInterpretarea practică — neuromarketing

Portocaliul este o culoare vibrantă și energică utilizată primar în sugerarea de emoții și asocieri.

Culoarea evocă bucurie, sentimente de fericire, optimism și entuziasm, stimulează creativitatea, imaginația și exprimarea de sine, evoca sentimente de căldură, confort și siguranță, stimulează vitalitatea și dinamismul și, mai ales, este o culoare asociată cu tinerețea, prospețimea și spontaneitatea.

Din punct de vedere al efectului psihologic, portocaliul poate crește nivelul de energie și atenție, stimulează optimismul și entuziasmul, crește sentimentul de sociabilitate și deschidere către ceilalți, promovează creativitatea și inovația și îmbunătățește starea de spirit și reduce stresul.

În marketing portocaliul are o utilizare frecventă, având efectul de a atrage atenția și a crea un impact vizual puternic.

Se afirmă deseori că transmite sentimente de bucurie, optimism și energie, stimulează entuziasmul și încurajează acțiunea, la care se adaugă percepția de a crea o atmosferă caldă și primitoare.

Din aceste motive, portocaliul este folosit în special cu scopul de a promova produse și servicii legate de creativitate, tinerețe și vitalitate.

Logo-urile multor companii energizante, companii aeriene, branduri de băuturi răcoritoare și jucării utilizează portocaliul, utilizat frecvent în campaniile de marketing pentru a evoca sentimente de optimism și entuziasm.

Apoi, magazinele de haine și accesorii pentru tineri utilizează adesea portocaliul pentru a crea o atmosferă vibrantă și energică.

Dar deși portocaliul are multe conotații pozitive, este important să fie utilizat cu moderație, prea mult portocaliu poate fi obositor și copleșitor
.

Merticaru Dorin Nicolae

Notă: Imaginile sunt create de mine, Merticaru Dorin Nicolae, folosind Microsoft Bing Image Creator.

Dorin, Merticaru (16.11.2001 - 2024)