DISTRACŢIE - Perceptibil - Culorile

Catre paginile Entertain/ Distractie Dorin M

Pages New Dacian's Medicine

Albastru, culoarea cerului senin și a mării cristaline


Partea 7— Culoarea Terrei și a vieții senine și liniștite


Liniștea cerului și a mării senine
Planeta albastră, cerul albastru, mările cristaline și albastre… O scurtă descriere a ceea ce reprezintă această culoare pentru viață, fie și alături de culoarea verde… Care, de fapt, este amestecul dintre galben și albastru…

Următoarea creștere a vibrației pe „scala” frecvenței luminii (450–500 nm), a poziționării și culorii chakrelor, a „avansului” spiritual.

Din punct de vedere al „preocupărilor” psihologice, principalele caracteristici ale culorii albastru sunt reprezentate de:

Calm și pace: Albastrul este o culoare calmă, relaxantă și liniștitoare care poate induce un sentiment de pace și relaxare, ceea ce atrage o reducere a stresului și a anxietății, fiind chiar o culoare utilizată „terapeutic” în acest sens.

Încredere și securitate: Este o culoare asociată cu încrederea, loialitatea și fidelitatea, fiind o culoare asociată cu siguranța și protecția zilelor senine și a apelor calme, fiind „utilizată” pentru a promova încrederea și loialitatea, siguranța și protecția.

Inteligență și spiritualitate: Poate fi asociat cu intelectul, rațiunea și claritatea mentală, fiind deseori asociată cu spiritualitatea și transcendența.

Eficiență și stabilitate: Poate facilita concentrarea și eficiența în muncă, fiind o culoare asociată cu stabilitatea și constanța, dovedindu-se a fi o culoare ce facilitează concentrarea și eficiența în muncă, mai ales cea intelectuală.

Mai aproape de albastruChakra Vishuddha, cunoscută și ca chakra gâtului, este a cincea chakră din sistemul energetic uman, situată la baza gâtului, în zona glandei tiroide, fiind percepută ca având culoarea albastru deschis, ce are ca element atribuit eterul, simbolul ei fiind lotusul cu 16 petale, fiind invocată cu mantra Ham.

Calități principale:

Comunicare: Vishuddha, ca chakră plasată la nivelul gâtului (tiroidei) este asociată cu comunicarea eficientă, exprimarea de sine și adevărul.

Creativitate: Guvernează creativitatea artistică și exprimarea liberă a ideilor, în special prin influența ei asupra exprimării spiritualității.

Ascultare: Influențează capacitatea de a asculta și de a înțelege perspectiva altora.

Voință: Stimulează voința de a ne exprima adevărul personal, pe fondul unei capacități de discernământ, ce ajută la capacitatea de a alege destul de spontan între adevăr și iluzie.

Când chakra Vishuddha este echilibrată:

  • Te simți capabil să te exprimi clar și sincer.
  • Ești creativ și inspirat.
  • Ești capabil să asculți și să înțelegi perspectiva altora.
  • Ai o voință puternică și te simți încrezător în a-ți exprima adevărul personal.
  • Ești capabil să discerni între adevăr și iluzie.
Când chakra Vishuddha este dezechilibrată:

  • Te simți blocat și incapabil să te exprimi.
  • Te simți nesigur și lipsit de încredere în sine.
  • Ai dificultăți în a asculta și a înțelege perspectiva altora.
  • Ești predispus la bârfe și critici.
  • Te simți confuz și dezorientat.
Metode de echilibrare a chakrei Vishuddha:

Meditație: Concentrată pe practicarea comunicării și a practicilor spirituale legate de interacțiunea cu cei din viața individului, pentru exersarea conexiunii cu Vishuddha.

Yoga: Practicarea de poziții ce se concentrează pe zona gâtului (tiroidei) pentru degrevarea tensiunilor ce s-au născut din comunicare sau din lipsa acesteia.

Afirmații pozitive: Concentrate pe dezvoltarea echilibrului de manifestare în comunicare și pe creșterea stabilității spirituale, având preocupări suplimentare în stabilității emoționale.

Petrecerea timpului în natură: Pentru Vishuddha este, poate, cea mai importantă preocupare de echilibru pentru stabilitatea… Inimii… Cel mai apropiat centru energetic ce va face primul efort de echilibrare între chakrele „pământene” (mai jos de inimă) și cele spirituale (mai sus de inimă). Și, „pont”, exercițiile de respirație, cântatul și, de fapt, orice exprimare artistică, ajută mai mult decât vă imaginați.

Meditație în albastru liberInterpretarea „preferinței” pentru culoarea albastru

Albastrul este culoarea mării (apelor) şi a cerului. El semnifică expansiune, libertate, calmitate, loialitate, adâncime, eternitate, linişte, vindecare şi spiritualitate. El este utilizat pentru a susţine meditaţia, liniştea şi odihna şi implică reflecţia, frumuseţea şi înţelepciunea.

Mai este asociat cu surpriza, nefericirea, tristeţea, depresia şi răceala (deoarece este o culoare rece şi, în special, când tenta de culoare a acestuia se întunecă) chiar dacă persoanele care îl preferă nu pot trăi în singurătate în ciuda consideraţiilor pline de atenţie asupra mişcării fiecărui individ din viaţa lor.

Pe scurt este culoarea celor care trăiesc emoţional viaţa la cote înalte chiar cu pericolul de a ajunge la obsesie, totul fiind funcţie de “ofertele” mediului în care trăiesc.

Este culoarea reprezentativă pentru calmitate şi loialitate. De aceea, cu cât este mai plăcută această culoare înseamnă că avem de a face cu persoane sensibile şi uşor de rănit dar care nu intră niciodată în panică şi care deţin un control maxim asupra vieţii proprii şi a elementelor care interferă cu aceasta, indiferent de drumul ales sau de greutăţile care le întâmpină (se poate afirma că sunt persoane care se mulţumesc cu ceea ce trăiesc, care sunt în acord cu ceea ce ar fi soarta).

Intenţiile de bază se vor grupa în jurul dorinţei de a conduce fără greutăţi viaţa proprie şi denotă o capacitate de sacrificiu deosebit de mare, necesară atingerii obiectivelor propuse.

O astfel de persoană are nevoie de a stabili relaţii cu semenii săi fără posibilitatea naşterii sau existenţei unui conflict. Astfel de persoane, ca un efect secundar al mulţumirii, trebuie să aibă grijă de greutatea proprie (atât cu referire la fizic cât şi manifestările faţă de cei din jur).

În “contradicţie”, cu cât este mai puţin plăcută culoarea albastră cu atât înseamnă că avem de a face cu un individ nesatisfăcut şi mai dornic de a face ceva pentru a ieşi din situaţia în care se găseşte, care naşte restricţii indiferent de direcţia din care vin acestea, familie, prieteni, servici. În plus, se poate afirma că acest individ este unul care tinde să sufere în tăcere şi care doreşte să aibă timp numai pentru activitate/ acţiune.


Mișcare în albastru liber O particularitate a acestei culori este dată de faptul că are nevoie obligatoriu de o culoare de compensaţie, prea mult albastru dând senzaţia depresiei şi a nevoii de echilibrare/ balansare.

Şi toate acestea deoarece albastru este considerată a fi culoarea cea mai adâncă, privirea pătrunzând în ea fără a întâlni nici un obstacol, rătăcindu-se în nemărginire ca şi cum culoarea ar încerca mereu să-i scape.

Născând această senzaţie nu era greu să se ajungă la denumirea de “cea mai imaterială dintre culori”, mai ales că natura nu o prezintă percepţiei decât alcătuită din transparenţă, dintr-un vid acumulat: vid al aerului, al apei, al cristalului sau al diamantului.

Ce este de făcut atunci când se conştientizează faptul că acest vid nu este delimitat de “lipsă” ci este un mecanism precis, cu legi bine precizate? Se ajunge la interpretări legate de mecanism şi precizie, albastrul devenind culoarea preciziei pure şi rece.

Poate de aceea ea este considerată a fi cea mai rece dintre culori devenind simbolul necontestat pentru “rece”.

Lipsa aparentă de consistenţă a acestei culori face ca, odată ce ea este aplicată pe o suprafaţă să nască senzaţia că nu mai există suprafaţă, despovărând sau, pur şi simplu, evaporând formele, deschizându-le unei viziuni imateriale, nemărginite.

Se poate merge până la percepţia că în suprafaţa albastră dispar până şi sunetele… Mişcările devin motiv al “iniţierii” viziunilor, al descătuşării imaginaţiei, pierzându-şi consistenţa sub îmbrăţişarea culorii albastre iar sunetele devin propriile noastre şoapte.

Interpretarea „cultural — istorică” (punctul de plecare al considerațiilor)

Poate că, de aici pleacă interpretările legate de “pasărea albastră a fericirii”, cea mai accesibilă dar şi cea mai greu de atins.

Pasărea albastră a fericiriiToate aceste percepţii vor face din culoarea albastră un simbol al visării şi creativităţii, al curiozităţii şi al metodismului prin “climatul” de irealitate sau suprarealitate care îl naşte, pe fondul unei stări de mişcare intuitivă, imperceptibilă, care împinge totul spre o rezolvare în sine a tuturor contradicţiilor şi alternanțelor care ritmează viaţa umană sau aspiraţiile ce se desprind din ea.

El ajunge să fie perceput ca ireal de prezent în tot ceea ce ne poate înconjura, sugerând ideea unei veşnicii liniştite şi semeţe, uşor de “trimis” în suprauman.

De cele mai multe ori, albastrul “maschează” atât de bine elementele “plasate” în direcţia sa încât poate fi uşor de asimilat la tendinţele egocentriste umane, la dorinţa de permanentă depăşire a “jaloanelor” existente sau viitoare, într-o mişcare dirijată, care atrage omul către infinit şi trezeşte în el dorinţa de puritate şi setea de supranatural.

Din punct de vedere clinic nu se putea pierde din vedere efectul calmant, liniştitor al culorii albastre, un efect care, spre deosebire de culoarea verde nu are rezultante tonifiante ci pur “de calmare”, pentru că el nu dă prilejul decât evadării, fără legătură cu realitatea, o eliberare care, cu timpul, devine deprimantă.

Verdele naşte impresia de odihnă terestră, de mulţumire de sine, pe când albastrul, prin profunzimea sa, naşte o gravitate solemnă, supraterestră, care speculează de cele mai multe ori nevoile noastre de a fi conduşi (de aceea nu este una din culorile preferate sau preferabile pentru indivizii agresivi, impulsivi).

“Gravitatea” culorii albastre a fost percepută din cele mai vechi timpuri, egiptenii folosindu-l pentru a aminti de moarte.

Culoarea albastră era folosită ca fundal pentru alte elemente sugestive, cum ar fi desenele în ocru roşcat specifice reprezentării judecăţii sufletelor.

Acest “uz” al culorii albastre avea la bază şi credinţa că această culoare este culoarea adevărului, el având o valoare “cerească”, sacră, reprezentând pragul ce îi desparte pe oameni de cei care îi guvernează, de soarta oamenilor precum şi de lumea de dincolo.

Culoarea sacră a adevăruluiDe altfel, la multe popoare, asocierea culorii albastre la diferite alte culori are rolul de a pregăti o prezentare a luptelor, rivalităţilor dintre cer şi pământ. În nesfârșita stepă asiatică, unde nici o verticală nu “întrerupe” vederea, cerul şi pământul se afla dintotdeauna faţă în faţă, nuntirea lor născând toţi eroii stepei.

Se poate aminti aici de Genghis Han, fondator al marii dinastii mongole, care s-a născut din lupul albastru şi căprioara roşcată. Lupul albastru este şi Er Toshtuk, erou al gestei kirghize, care poartă o armură şi arme albastre (de reţinut că, leii şi tigrii albaștri abundă în literatura şi legendele asiatice).

Unii analişti au mers până la a asocia permanentul “contact” între albastru şi roşu atunci când se intenţionează prezentarea permanentei înfruntări între cer şi pământ cu ideea culorilor politice care s-au înfruntat dintotdeauna pentru stăpânirea lumii (la o scara mai mare sau mai mică).

Asemenea egiptenilor, vechii europeni au asociat culoarea albastră (azuriu) Câmpiilor Elizee. Alăturarea acestei culori de cea aurie năştea matricea reprezentării voinţei precum şi a puterii divine.

Simbolistica creştină considera culoarea albastră a bolţii cereşti ca fiind mantia ce acoperă şi ascunde divinitatea. De altfel, Zeus şi Iahve, tronează cu picioarele aşezate pe culoarea azurie, adică de cealaltă parte a boltei cereşti, despre care, în Mesopotamia, se spunea că este alcătuită din lapislazuli.

Delimitarea de zeitate sau “aparţinând lui Dumnezeu” a folosit şi alte “aliaje” de culori. Astfel, combinaţia între albastru şi alb a fost folosită aproape întotdeauna pentru a reprezenta Sfânta Fecioară.

Alb — albastru exprimă acum detaşarea faţă de valorile lumii terestre şi înălţarea sufletului eliberat de carne, către Dumnezeu, adică spre aurul care va întâmpina albul virginal, în timpul ascensiunii sale prin albastrul ceresc.

Se ajunge până la a se delimita o valorizare legată de “viaţa de apoi”/ de reîncarnare prin credinţa în lumea de dincolo datorită asocierii divinului albastru cu mortuarul alb (sau invers) ori, pur şi simplu, prin trecerea celui “închistat” în alb prin mantia albastră a graniţei între terestru şi divin.

Într-o directă relaţie cu Fecioara se poate “identifica” asocierea culorii albastre cu simbolul zodiacal al acesteia. “Perioada” Fecioarei este identică apogeului naturii şi începutului involuţiei autumnale a acesteia (plecând atât de la elementele naturii cât şi de la obiceiurile şi practicile agricole).

Acest lucru face din semnul fecioarei un simbol centripet, precum culoarea albastră, care va despuia pământul de haina sa de verdeaţă, care îl va dezgoli şi usca. Este vremea sărbătorii Adormirii Maicii Domnului, sub un cer fără nori, în care aurul solar devine foc necruţător şi devorează roadele pământului.

Culoarea virginitățiiO asociere directă între culoarea albastră şi soare este întâlnită şi la vechii azteci. Pentru ei, albastrul cerului, albastrul de peruzea, este culoare a soarelui, pe care ei îl denumesc “Prinţ al Peruzelei” — Chalchiuitl. El vesteşte pârjolul, seceta, foamea şi moartea.

Chalchiuitl este şi piatra de peruzea (de culoare verde albastră) care împodobea rochia zeiţei reînnoirii. De aici s-a născut şi obiceiul aztec legat de funeraliile prinţilor de a pune în locul inimii, o piatră de peruzea (obicei similar cu cel al egiptenilor care, înainte de mumificare, puneau în locul inimii faraonului un scarabeu de smarald).

Nu trebuie uitat de obiceiul sacrificiilor pentru zeii lor al populațiilor din zona Americii Latine, azteci, maya, olmeci, tolteci, etc! Cei ce urmau a fi sacrificați ca jertfă pentru îmbunarea diverșilor lor zei erau marcați prin pictarea trupului predominant în culoarea albastră, simbolizând astfel statutul lor de mesageri către zei și nicidecum cel de victime, statut care va aduce recompensa efortului jertfei la un nivel terestru, perceptibil.

Astfel, cel puțin pentru populațiile menționate, culoarea albastră devine un simbol al legăturii directe cu cerul, cu zeitățile prezente acolo, devenind un fel de localizare a intențiilor în abisul și puterea nemărginirii, un fel de ancoră în realitățile și necesitățile imediate, plasată mult mai sus decât valoarea vieților umane.

Una din cele mai cunoscute “utilizări” ale culorii albastre este blazonul casei regale a Franţei, de azur cu trei flori de crin de aur, tocmai în ideea de a proclama originea teogonală, supraterestră a Regilor Preacreştini.

Tot aici, în Franţa, s-a născut termenul “sânge albastru” care a fost identificat cu originea nobilă, aleasă, divină… Cu toate ca “apariţia” termenului „sânge albastru” este destul de tendenţioasă.

În perioada de trecere dintre Evul Mediu Întunecat și Evul Mediu, papalitatea a interzis utilizarea numelui Domnului în „van”, iar, pentru cei mai puțin inițiați, papalitatea a fost „întărită” în special în Franța și prin intermediul „Carolingienilor” și nu la Vatican sau Roma.

Deci, prima interdicție a fost aplicată la „nivelul” Franței și „folosirea numelui Domnului” în „van”, pe „discursuri” de genul „În numele lui Dumnezeu”, „Pe sângele lui Dumnezeu” (în franceză „Au nom de Dieu”, „Sur le sang de Dieu”) și similare, s-au transformat prin „înlocuire” (Dieu în Bleu) fonetică în „Au nom de Bleu”, „Sur le sang de Bleu”.

Astfel, „săracii”, auzind chiar foarte des astfel de „discursuri” au lansat ironic ideea că, nobilii și „împuterniciții” lor sunt „de sânge albastru”…

Culoarea iluziilor parveniriiSă revenim la adevărata culoare albastră, cea mai aproape de noblețea absolută, și să lăsăm confuziile despre parveniții sorții!

Potrivit tradiţiei hinduse, faţa de safir a muntelui Meru — cea de miazăzi — reflectă lumină şi colorează în albastru atmosfera. Se ajunge la identificarea culorii albastre cu puterea nemărginită, infinită, “dornică” de a fi atinsă cel puţin prin deţinerea unei pietre de safir (care ajunge o piatră preţioasă regală care va simboliza puterea deplină).

Vechii evrei ajung la a identifica culoarea albastră puterii infinite care, pentru aceştia este reprezentată de nemurire — lăcaşul nemuririi mai este numit şi “Cetatea albastră”.

În budismul tibetan, albastrul este culoarea lui Valrocana, a înţelepciunii transcendente, a potenţialităţii şi, simultan, a vacuităţii, a cărei posibilă imagine este cea a imensităţii cerului albastru.

Lumina albastră a Înţelepciunii lui Dharmadhatu (lege sau conştiinţă originară) are o putere orbitoare care deschide calea Eliberării, drumul spre aceasta fiind drumul spre şi prin cer.

Albastrul este şi culoarea Yang şi cea a Dragonului, a influenţelor binefăcătoare. Se regăseşte şi la ei asimilarea culorii albastre cu nemurirea, Huang (albastru) fiind culoarea cerului, lăcaşul nemuririi.

Limbile celtice nu au un termen specific pentru a desemna culoarea albastră.

“Glas” în bretonă, galeză şi irlandeză înseamnă albastru, verde şi chiar gri, în funcţie de context, delimitarea exactă fiind făcută doar dacă este indispensabilă.

De altfel, “Glesum” este în celtica latinizată numele ambrei gri. De aceea, această culoare, este asimilată la aceste populaţii cu cea de a treia funcţiune, cea productivă şi artizanală, regăsindu-se la ea valori funcţionale asemănătoare culorilor roşii şi albe, de delimitare socială.

De aceea, femeile bretone se înfăţişau la ceremoniile religioase dezbrăcate (goale) cu trupul vopsit în albastru. Se pare că aceste femei erau nemăritate deoarece în unele ţări (actual doar în Polonia) casele cu fete de măritat erau vopsite în albastru pentru a semnifica disponibilitatea ritualică.

Culoarea albastră are şi interpretare negativă în special la nivelul maselor populare. La ei se regăseşte o simbolistică a culorii albastre legată de sublimarea dorinţelor, lipsă, ablaţiune, pierdere.

Nesfârșitul albastru al temerilorFrica de nestăpânit devine o “frică albastră”, “văd albastru” devine descrierea imposibilităţii de a localiza vizual ceva pe fondul temerilor, durerii, etc., ajungându-se până la descrierea stării de pierdere de cunoştinţă sau a suferinţei îndelungate care merge până la descrierea sau identificarea cu individul masochist.

Din aceste motive, culoarea albastră ajunge deseori să fie utilizată pentru a simboliza pasivitatea şi renunţarea. Pentru unii aceste manifestări se reduc la sacrificiul suprem de voie, de nevoie, pentru alţii se ajunge la delimitarea divină, de soartă prin utilizarea simbolică a culorii albastre.

Deci, aproape toate nuanţele de albastru sunt bune pentru afişarea noastră publică, cei care poartă haine în această combinaţie fiind persoane în care se poate avea încredere. Este culoarea celor care luptă să se perfecţioneze, care vor să se schimbe în bine, dornici de a ajuta sau de a fi ajutaţi.

Sunt firi introvertite care se potrivesc foarte bine pentru activităţile de cercetare sau cauzelor sociale.

Totuşi, fiind prea sincere, chiar dacă firea lor este nevinovată, vor avea mulţi duşmani/ potrivnici şi sunt foarte predispuşi la eşecuri în prietenii sau dragoste.

De altfel, culoarea albastră este şi simbolul unei iubiri ascunse, fiind caracterizată de “intervenţie” în profunzimea trăirilor şi sentimentelor.

Din punct de vedere “intim”, această culoare este declarată ca fiind culoarea intelectului. Din particularităţile “de nuanţă” ale acestei culori se poate aminti de:

1. albastrul pur este caracteristic începutului contactului spiritual,

2. albastrul deschis sugerează setea de cunoaştere, dar şi nevoia de odihnă şi relaxare,

3. albastrul electric este culoarea pe care declară o persoană mulţumită de nivelul său existent de cunoaştere sau doreşte rafinarea şi creşterea aplicabilităţii acestora, considerându-se a fi o culoare potrivită pentru omul disponibil de participare la ceva, şi mai ales atunci când este nevoie (motiv pentru care este considerată ca fiind o culoare foarte bună pentru oratori, atrăgând auditoriul);

4. albastrul pal este culoarea visătorilor, artiştilor creatori, rareori preocupaţi de lucrurile şi stările materiale, iar

5. albastrul închis delimitează persoanele nemulţumite de acţiunilor celor din jurul lor, participanţi direcţi la intenţiile sau aplicaţiile acestora.

Energia albastrăInterpretarea practică — neuromarketing

Din perspectiva neuromarketingului, albastru este o culoare naturală și calmă dar, totodată și o culoare rece, în opoziție cu verdele, adesea asociată cu:

Încredere: Evoca sentimente de încredere, siguranță și loialitate.
Pace: Simbolizează pacea, liniștea și serenitatea.
Stabilitate: Este asociată cu stabilitatea, securitatea și controlul.
Inteligență: Este asociată cu intelectul, înțelepciunea și cunoașterea.
Calm: Inspiră un sentiment de calm și relaxare.
Din punct de vedere psihologic, dar și al „marketingului”, culoarea albastră poate reduce stresul și anxietatea, crea un sentiment de calm și relaxare, stimula concentrarea și productivitatea, îmbunătăți starea de spirit și reduce oboseala și inspira încredere și siguranță.

Poate din aceste motive, albastrul este o culoare frecvent utilizată în marketing pentru a crea o atmosferă de încredere și siguranță, a promova produse și servicii legate de securitate, stabilitate și profesionalism, a evoca sentimente de calm și relaxare și a atrage atenția și a crea un impact vizual puternic (în special nuanțe mai intense).

De aceea logo-urile multor companii financiare, companii aeriene, branduri de tehnologie și rețele sociale utilizează albastrul.

Albastrul este utilizat frecvent în campaniile de marketing pentru a evoca sentimente de încredere, siguranță și calm.

Iar magazinele de electronice și electrocasnice folosesc adesea albastrul pentru a crea o atmosferă de profesionalism și stabilitate.

Încă ceva! Deși albastrul are multe conotații pozitive, este important să fie utilizat cu moderație, prea mult albastru poate fi rece și lipsit de personalitate.

Merticaru Dorin Nicolae

Notă: Imaginile sunt create de mine, Merticaru Dorin Nicolae, folosind Microsoft Bing Image Creator.

Dorin, Merticaru (03.02.2002 - 2024)